Král je mrtev, ať žije král! Kauza proměny správy berlínské Volksbühne 2015 – 2018.
Název práce v češtině: | Král je mrtev, ať žije král! Kauza proměny správy berlínské Volksbühne 2015 – 2018. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Le Roi est mort, vive le Roi! The change of management in Berlin's Volksbühne 2015-2018. |
Klíčová slova: | Berlin|CDA|Chris Dercon|diskurz/ discourse|Frank Castorf|gentrifikace/ gentrification|Hangar Tempelhof|Klaus Lederer|kritika/ critics|obsazení/ occupy|performance|politické divadlo/ political theatre|René Pollesch|Staub zu Glitzer|Tim Renner|Volksbühne Berlin |
Klíčová slova anglicky: | Berlin|CDA|Chris Dercon|diskurz/ discourse|Frank Castorf|gentrifikace/ gentrification|Hangar Tempelhof|Klaus Lederer|kritika/ critics|obsazení/ occupy|performance|politické divadlo/ political theatre|René Pollesch|Staub zu Glitzer|Tim Renner|Volksbühne Berlin |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra divadelní vědy (21-KDV) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Martin Pšenička, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.05.2018 |
Datum zadání: | 03.05.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.08.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Vladimír Just, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Na jaře 2015 starosta Berlína Michael Müller oficiálně oznamuje jméno nového intendanta divadla Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz. Po dvaceti pěti letech vlády Franka Castorfa převezme od sezóny 2017/2018 žezlo Chris Dercon, toho času odcházející ředitel londýnské Tate Modern. Oznámení vzbudí bouřlivou vlnu reakcí kulturní obce na lokální i světové úrovni. Vznikají otevřené dopisy směrované vedení města vyzývající ke zrušení kontraktu a volající po udržení statutu quo nedotknutelnosti milované avantgardní scény. Stejnou měrou se ozývají hlasy přímé podpory a radosti. Následuje protestní obsazení divadla levicovými aktivisty, ale také desetihodinová taneční performance na letišti Tempelhof, kterou Dercon definitivně vykopává své aktivní působení. Co fakticky znamená změna vedení této přední evropské scény, jaké akty a události ji doprovází a co v důsledku způsobují? Nabízená bakalářská práce sleduje a rozebírá toto dění v rozhodném období 2015 – 2018, tedy od oznámení záměru proměny do konce první sezony Derconova vedení. Snaží se v detailu rozkrýt, potvrdit, či vyvrátit rozdíly mezi obavami a skutečností, stejně jako nabídnout základní orientaci nově nastavené dramaturgie a politiky provozu. |
Seznam odborné literatury |
novinové články, programové materiály |