Effect of Rhythmic Structure on the Comprehensibility of Czech English
Název práce v češtině: | Vliv rytmické struktury na subjektivní srozumitelnost české angličtiny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Effect of Rhythmic Structure on the Comprehensibility of Czech English |
Klíčová slova: | rytmus řeči|prozodické jevy|subjektivní srozumitelnost|cizinecký přízvuk|osvojování jazyků|česká angličtina |
Klíčová slova anglicky: | rhythm|prosody|comprehensibility|foreign accent|Second Language Acquisition|Czech English |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.03.2018 |
Datum zadání: | 29.03.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.04.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2019 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.08.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Luca Cilibrasi, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
- prostudovat relevantní literaturu a vypracovat přehled dosavadních nálezů o řečovém rytmu a osvojování zvukové stránky cizího jazyka - vybrat z databáze Fonetického ústavu nahrávky čtené řeči 10 českých mluvčích angličtiny - provést temporální manipulace podle vzoru rodilého mluvčího angličtiny - sestavit percepční test zaměřený na subjektivní srozumitelnost původních a manipulovaných nahrávek - zadat percepční test min. 20 anglistům a 20 neanglistům - analyzovat vliv rytmických manipulací na subjektivní srozumitelnost u obou skupin posluchačů - porovnat obecné i individuální tendence a vyvodit závěry |
Seznam odborné literatury |
Atagi, E. & Bent, T. (2011). Perceptual dimensions of nonnative speech. In: Proceedings of 17th ICPhS, 260-263. Berkovcová, Z., Černikovská, Š. & Skarnitzl, R. (2016). Vliv temporálních manipulací na vnímání kompetence mluvčího. Studie z aplikované lingvistiky, 7, 7–19. Boula de Mareüil, P. & Vieru-Dimulescu, B. (2006). The contribution of prosody to the perception of foreign accent. Phonetica, 63, 247-267. Broselow, E. & Kang, Y. (2013). Phonology and speech. In: Herschensohn, J. & Young-Scholten, M. (Eds.), The Cambridge Handbook of Second Language Acquisition, 529-553. Cambridge: Cambridge University Press. Cauldwell, R. (2002). The functional irrhythmicality of spontaneous speech: A discourse view of speech rhythms. Apples – Journal of Applied Language Studies, 2, 1–24. Dickerson, W. B. (2016). A practitioner’s guide to English rhythm: A return to confidence. In: Proceedings of the 7th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference, 39–50. Kang, O., Rubin, D. & Pickering, L. (2010). Suprasegmental measures of accentedness and judgments of language learner proficiency in oral English. Modern Language Journal, 94, 554-566. Mennen, I. & de Leeuw, E. (2014). Beyond segments: Prosody in SLA. Studies in Second Language Acquisition, 36, 183-194. Nolan, F. & Jeon, H.-S. (2014). Speech rhythm: a metaphor? Philosophical Transactions of the Royal Society, B369, 20130396. Ravignani, A. & Madison, G. (2017).The paradox of isochrony in the evolution of human rhythm. Frontiers in Psychology, 8, Article 1820. Roach, P. (2009). English Phonetics and Phonology. Cambridge: Cambridge University Press. Tajima, K., Port, R. & Dalby, J. (1997). Effects of temporal correction on intelligibility of foreign-accented English. Journal of Phonetics, 25, 1-24. Volín, J. (2010). On the significance of the temporal structuring of speech. In: Malá, M. & Šaldová, P. (Eds.), …for thy speech bewrayeth thee, 289–305. Praha: FF UK. Volín, J. (2017). Appeal and disrepute of the so-called rhythm metrics. Acta Universitatis Carolinae – Philologica 3, Phonetica Pragensia XIV, 79–94. Volín, J., Poesová, K. & Skarnitzl, R. (2014). The impact of rhythmic distortions in speech on personality assessment. Research in Language, 12, 209–216. |