Vztah spisovných a nespisovných jazykových prostředků v dramatech Františka Langera
Název práce v češtině: | Vztah spisovných a nespisovných jazykových prostředků v dramatech Františka Langera |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Relation of Standard and Non-standard Language Devices in Theatre Plays by František Langer |
Klíčová slova: | nespisovný jazyk|dialog styl divadelní hra |
Klíčová slova anglicky: | Non-standard language dialogue style theatre play |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.03.2018 |
Datum zadání: | 11.04.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.04.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2019 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Prostudovat odbornou literaturu věnovanou uměleckému stylu, vývoji jazyka české umělecké literatury (speciálně jazyka meziválečného dramatu) a literárnímu dílu Františka Langera (zejména jazyku a stylu jeho dramat). 2. Sestavit soubor Langerových dramatických textů, které budou předmětem analýzy; předběžně lze počítat se skupinou dramat „o vině a trestu“ (Periferie, Andělé mezi námi, Dvaasedmdesátka), skupinou veseloher (Velbloud uchem jehly, Grandhotel Nevada, Obrácení Ferdyše Pištory) a legionářskou hrou Jízdní hlídka. 3. Popsat způsoby užívání jazykových prostředků ve vybraných textech; soustředit se především na verbální výstavbu dialogů a relace mezi vyjadřováním spisovným, resp. formálním, a (někdy náznakovou) stylizací spontánní mluvené řeči (projevující se mj. výskytem nespisovných jazykových prostředků); povšimnout si případných rozdílů ve způsobu utváření promluv jednotlivých postav, rozdílů podložených žánrovým zařazením her a rozdílů souvisejících s vývojem autorova jazykového úzu. 4. Porovnat jazyk her s podobou jazyka ve vybraných filmových adaptacích těchto her; popsat a interpretovat vzájemné diference. 5. Na základě analýz formulovat závěry týkající se způsobů užívání jazykových prostředků v Langerových hrách a relací mezi jazykem dialogů v meziválečném dramatu a dialogů ve filmech z téhož období. |
Seznam odborné literatury |
Cindlerová, Jana et al.: Slovo a obraz na scéně. Praha: Kant 2010 (též: Cindlerová, Jana: Periferie: Langerova hra o slovu a o slovo. Disk, 2009, č. 27, s. 39–52. Čechová, Marie – Krčmová, Marie – Minářová, Eva: Současná stylistika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2008. Černý, František: České utopické drama mezi dvěma světovými válkami. In: Přednášky z 26. běhu Letní školy slovanských studií. Praha: SPN 1983, s. 117–133. Daneš, František: Nespisovné prvky v dílech J. Haška, F. Langra a E. Vachka. In: Eva Minářová – Karla Ondrášková (eds.), Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita 2004, s. 28–33. Gilk, Erik: Světový dramatik z periferie František Langer. Český jazyk a literatura 66, 2015/2016, č. 1, s. 1–4. Hausenblas, Karel: Čeština v dílech slovesného umění. In: Kultura českého jazyka. Liberec: Severočeské nakladatelství 1969, s. 89–101. Hoffmannová, Jana a kol.: Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia 2016. Janoušek, Pavel: Rozměry dramatu. Praha: Panorama 1989. Justl, Vladimír: Prozaik, dramatik – svědek. In: František Langer, Město každý den. Praha: Odeon 1988, s. 9–45. Justl, Vladimír – Vojtková, Milena (eds.): František Langer na prahu nového tisíciletí. Praha: Praha – evropské město kultury, Nadační fond Františka Langera 2000. Macurová, Alena: Využití jazyka ve Vančurově uměleckém textu. Funkce nespisovných prostředků, zvláště v Josefině. In: Alena Macurová: Komunikace v textu a s textem. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta 2016, s. 129–134. Obst, Milan: Mezi idylismem a svědomím. Divadlo, 1966, č. 3. Píša, Antonín Matěj: Stopami dramatu a divadla. Praha: Československý spisovatel 1967. Všetička, František: Celistvost celku. O kompoziční poetice českého dramatu. Olomouc: Fontána 2012. |