Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jedinec s diagnózou Aspergerův syndrom a jeho vzdělávání
Název práce v češtině: Jedinec s diagnózou Aspergerův syndrom a jeho vzdělávání
Název v anglickém jazyce: A person with diagnosis of Asperger Syndrom and his education
Klíčová slova: Autismus|Aspergerův syndrom|kognice|jazyk|řeč|paměť|motivace|zájmy|rituály|hra|triáda příznaků|sociální vztahy|představivost|inkluze
Klíčová slova anglicky: Autism|Asperger syndrome|cognition|language|speech|memory|motivation|interests|rituals|game|triad of symptoms|social relations|imagination|inclusion
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.05.2015
Datum zadání: 27.05.2015
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 06.09.2018 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:03.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Základní myšlenkou práce je seznámení s projevy poruchy zvané Aspergerův syndrom, hledání pomoci jedincům s tímto postižením, jejich zapojení do společnosti, zároveň pomoci pedagogům předcházet a řešit již vzniklé konflikty. Po krátkém představení pervazivních vývojových poruch jsem se soustředila na Aspergerův syndrom. Zaměřila jsem se na otázku komunikace, na její odchylky, pojetí komunikace v případě postižených jedinců i její způsoby. Současně jsem se pokusila naznačit možné cesty jejich vzdělávání. Součástí práce je pohled na integraci, její podmínky a způsoby. V závěru naznačuji možnosti organizace vzdělávání, a dále zmapování vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti pervazivních vývojových poruch. Empirická část se týká připravenosti pedagogů na práci s jedinci s Aspergerovým syndromem, jejich přípravy při vysokoškolském studiu a praktických zkušeností. The main ideas behind the thesis include introducing the characteristics of the disorder known as Asperger syndrome, searching for help for individuals with this disability, looking at their engagement in society, and also helping teachers prevent and deal with existing conflicts. After a short introduction of pervasive developmental disorders, I focused on Asperger syndrome. I concentrated on the issue of communication, its abnormalities, and the concept and modes of communication in the disabled. At the same time, I tried to indicate possible ways to educate people with Asperger’s. The thesis also looks at integration, its conditions and forms. At the end of this part, I outlined various ways to organize education and charted the education of teaching staff in the field of pervasive developmental disorders. The empirical part looks into teachers’ readiness to work with individuals with Asperger syndrome, the training they undergo when studying at university, and their practical experience.
Seznam odborné literatury
ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: Porucha sociálních vztahů a komunikace. 1. Praha: Portal, 2005. 208 s. ISBN 80-7178-979-8. BARAHONA-CORRÊA, J. B. a Carlos N. FILIPE. A Concise History of Asperger Syndrome: The Short Reign of a Troublesome Diagnosis. Frontiers in Psychology [online]. 2016, , 1-7 [cit. 2016-04-29]. DOI: 10.3389/fpsyg.2015.02024. ISSN 16641078. BERNARDOVÁ, Marcela. Práce s žáky s mentálním postižením. Praha, 2012. Metodická příručka. BOGDASHINA O. Communication Issues in Autism and Asperger Syndrome. 1. vyd. 288 s. London: Jessica Kingsley Publishers, 2004. ISBN 978-1-84642-002-3. BONDY A., FROST L. Vizuální komunikační strategie v autismu. 1.vyd. 132 s. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1. BRYCHTOVÁ, Markéta. Edukace osob s Aspergerovým syndromem [online]. Brno, 2008 [cit. 2012-06-18]. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Jarmila Pipetková. ČÁP, Jan, MAREŠ Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-807-3672-737. Česká republika. 561/2004 Sb., zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání: školský zákon. In: Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo vnitra, 2004, roč. 2004, 190. Česká republika. 101/2000 Sb., zákon o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů. In: sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo vnitra, 2000, roč. 2000, 32. Česká republika. 27/2016 Sb.,vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. In: . Praha, 2016, ročník 2016. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Vyd. 1. Editor Michal Hrdlička, Vladimír Komárek. Praha: Portál, 2004, 206 s. ISBN 80-717-8813-9. GEBHARTOVÁ, Vladimíra a Eva OPRAVILOVÁ. Zima v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál, 1998. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 8071782688. GILLEBERG, Christopher. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty: Výchova a vzdělávání dětí s autismem. 2. Praha: Portál, 2003. 122 s. ISBN 80-7178-856-2. HOWLIN P. Autismus u dospívajících a dospělých. 2. vyd. 296 s. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-499-1. JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2001.104 s. ISBN 80-7290-042-0. KRAMULOVÁ, Daniela. Počítačové hry v terapii autismu. Psychologie dnes. Praha: Portál, 2016,2016(3), 48-51. ISSN 1212-9607. KŘENOVÁ HOLUBÁŘOVÁ, Táňa. Případová studie individuální integrace žáka s Aspergerovým syndromem na druhém stupni základní školy s využitím asistenta pedagoga [online]. Brno, 2009 [cit. 2012-06-18]. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Mgr. Dušan Klapko. LAWSON W. Život za sklem: osobní výpověď ženy s Aspergerovým syndromem. 1. vyd. 100 s. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-389-5. MAKOVSKÁ, Zuzana. Aspergerův syndrom v kontextu poruch autistického spektra. Českoslovanská Psychologie.2007, ročník 51, číslo 2; ProQuest Central, s. 198 MATOUŠKOVÁ, Eva. Vzdělávání jedinců s diagnozou Aspergerův syndrom [online]. 2012 [cit. 2017-07-08]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/110343. Vedoucí práce Lenka Počtová. Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: MKN-10 : desátá revize : aktualizovaná druhá verze k 1.1.2009. 2., aktualiz. vyd. Praha: Bomton Agency, 2008-. ISBN 978-80-904259-0-3. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 80-211-0372-8. PÁTÁ, Perchta Kazi. Mé dítě má autismus. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 120 s. Pro rodiče. ISBN 978-802-4721-859. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ Eliška, MAREŠ Jiří. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-717-8772-8. ŘÍHOVÁ, Alena. Poruchy autistického spektra: (pomoc pro rodiče dětí s PAS). 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 90 s. ISBN 978-80-244-2677-8. SCHOPLER, Eric. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje : Jak řešit problémy dětí v rodině i ve škole.1. Praha: Portál, 1999.176 s. ISBN 80-7178-202-5. STANFORD, A. Asperger Syndrome (Autism Spectrum Disorder) and Long-Term Relationships : Fully Revised and Updated with DSM-5® Criteria Second Edition (2). London, GB: Jessica Kingsley Publishers, 2014. ProQuest ebrary. Web. 21 April 2016. SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8. SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Vyd. 3., V nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. ŠOJDROVÁ, M, BAŘINKOVÁ, Z.et. al. Rovný přístup ke vzdělávání v České republice: situace a doporučení. Česká školní inspekce.cz. [online]. ©2014 [cit. 2014-02-18]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/getattachment/808f9830-5b1f-49c8-a6c9-db019e69e0a2 ŠVANCAR, Radmil. I lidé s autismem stojí o přátelství. Učitelské noviny [online]. 2010, 2010, 30, [cit. 2011-08-27]. Dostupný z WWW: . THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. 1. vyd. Praha: Portal, 2006. ISBN 80-7376-091-7. VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024733579. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. 3. Praha: Portal, 2002. 444 s. ISBN 80-7178-678-0. VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 9788026202127.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK