Aktéři inkluzivního vzdělávání v MŠ
Název práce v češtině: | Aktéři inkluzivního vzdělávání v MŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Participants of Inclusive Education in Kindergarten |
Klíčová slova: | Inkluzivní vzdělávání|inkluze|předškolní dítě|asistent pedagoga|předškolní pedagog|dítě se speciálními vzdělávacími potřebami|podpůrná opatření |
Klíčová slova anglicky: | Inclusive education|Inclusion|preschool children|pedagogical assistant|preschool pedagogue|child with special educational needs|support measures |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.03.2018 |
Datum zadání: | 09.03.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2022 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce „Aktéři inkluzivního vzdělávání v MŠ“ je zaměřena na problematiku inkluzivního vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole.
V teoretické části se zabývá pojmem inkluze, vyjmenováním a popisem zúčastněných aktérů a jejím zakotvení v právních a závazných dokumentech pro předškolní vzdělávání. Praktická část je vícečetná případová studie zaměřená na pět aktérů inkluze, rodiče-učitele-asistenta pedagoga–poradenského pracovníka a samotné dítě, Hledá odpověď na otázku zda a v jaké míře se jejich spolupráce odráží na inkluzivním vzdělávání předškolního dítěte. Annotation: The bachelor thesis “Participants of inclusive education in Kindergarten” is focused on the topic of inclusive education of a child with special educational needs in Kindergarten. In the theoretical part, the thesis defines the inclusion term, enumerates and describes participating actors, and its relation to legal and binding documents for pre-school education. The practical part presents a multi-case study focused on five inclusion actors: parents, a teacher, assistant to teacher, educational consultant, and the child. It seeks an answer to the question whether and to what degree is their collaboration reflected in the inclusive education of a child in a pre-school age. |
Seznam odborné literatury |
ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
BURKOVIČOVÁ, Radmila. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání. V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-812-0. HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava:Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta,2016. ISBN 978-80-7464-840-3. KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Raabe - Společně pro kvalitní vzdělávání, [2017]. ISBN 978-80-7496-349-0. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5. MERTIN, Václav. Abeceda pro učitelky mateřských škol. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7478-923-6. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8. Informatorium 3-8: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Praha: Portál, 1993-. ISSN 1210-7506. Školní poradenství v praxi: nový odborný časopis pro poradenské pracovníky. Praha: Wolters Kluwer Česká republika (firma), 2014-. ISSN 2336-3436. Školský zákon ve znění účinném od 1. 1. 2017. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy [online]. Praha: MŠMT, 2018 [cit. 2018-06-06]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-1-1-2017-do-31-8-2017 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. MŠMT [online]. 2018 [cit. 2018-06-13]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1-1 |