Mezigenerační rozdíly hodnot a postojů k práci
Název práce v češtině: | Mezigenerační rozdíly hodnot a postojů k práci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Generational differences in work values and attitudes |
Klíčová slova: | generační rozdíly|hodnoty a postoje k práci|generace y|mileniálové |
Klíčová slova anglicky: | generational differences|work values and attitudes|generations|millenials |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Dana Mudd, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 08.03.2018 |
Datum zadání: | 08.03.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2018 08:00 |
Odevzdaná/finalizovaná: | ne |
Zásady pro vypracování |
Východiska: Na trhu práce a na pracovištích se každodenně setkávají rozdílné generace. Každá generace vyrůstá v odlišném sociálním, kulturním a politickém prostředí. Díky tomu mohou být jednotlivé generace odlišné v hodnotové orientaci i postojích. V této práci se zaměřím na hodnoty a postoje k práci. Především na hodnoty orientované na kariérní růst, jistotu a stálost zaměstnání, finanční ohodnocení a benefity, různorodost práce a balanc mezi pracovní a soukromou složkou života. Chci zjistit, jakým směrem se právě hodnoty a postoje k práci ubírají a jak se dle generací liší. Nejmladší a možná nejrozdílnější je na pracovním trhnu generace Y neboli mileniálové. Tato generace vyrůstala v době bez žádného vážného ohrožení a bylo jí vštěpováno, že může dosáhnout všeho. Právě tato generace vyrůstala zároveň s informačními technologiemi a díky tomu může být ve výhodě oproti generacím předchozím. Od předchozích generací liší i tím, že nechce celý život podřídit práci, ale hledá spíše balanc mezi prací a osobním životem. Předpokládám, že právě tyto odlišnosti budou velmi výrazné u pracovních hodnot a postojů. Myslím, že rozdílům mezi generacemi v rámci pracovního prostředí není věnováno tolik pozornosti. Cíle: Zjistit a potvrdit rozdíly v pracovních hodnotách a postojích u různých generací na pracovišti. Jakým způsobem se tyto hodnoty a postoje mění v čase a jak se mění u různých generací. Potvrdit, že hodnoty a postoje generace mileniálů se shodují s definicí a pojetím této generace. Metodika: V praktické části této práce budu čerpat z veřejně dostupných dat sebraných organizacemi International Social Survey Programme, World Values Survey a European Values Survey. Z ISSP využiji data zaměřená na pracovní orientaci, která byla sebrána v letech 1989, 1997, 2005 a 2015. Vycházet budu také z integrovaných longitudinálních dat organizací WVS a EVS, shromážděných dotazníkovými šetřeními mezi lety 1981–2014. Na datech provedu sekundární analýzu zaměřenou na hodnoty a postoje. Hypotézy: H1: Předpokládám statisticky významný rozdíl mezi generacemi u pracovně orientovaných hodnot. H2: Předpokládám statisticky významný rozdíl u postojů k práci mezi generacemi. H3: Očekávám potvrzení charakteristiky mileniálů u postojů k práci. H4: Předpokládám posun hodnot k práci v rámci jednotlivých generacích v průběhu let (1981-2014). Charakteristika závěrů: Předpokládám, že výsledky této práce by mohly najít využití u personálních odděleních firem, či v náborových organizacích. Pro zaměstnavatele by měla být důležitá znalost postojů a hodnot různých generací pracovníků k práci samotné, jejich orientace a priority. Díky tomu mohou být schopni přizpůsobit či nastavit podmínky vhodněji i na základě potřeb každé generace. V budoucnu by bylo vhodné obohatit tento výzkum i o aktuálnější data. |
Seznam odborné literatury |
Hodnoty a postoje v ČR 1991-20018: (pramenná publikace European Values Study). (2009). Brno: Masarykova univerzita. Břicháček, V., & Habermannová, M. (2007). Studie z psychologie zdraví. Praha: Ermat. Hodnoty a postoje v ČR 1991-2008: (pramenná publikace European Values Study). (2009). Brno: Masarykova univerzita. Howe, N., & Strauss, W. (2000). Millenials rising: the next great generation. New York: Vintage books. Ishikawa, A., Makó, C., Warhurst, C., Kroupa, A., Vašková, R., Rella, P., et al. (2006). Work and employee representation. Tokyo: Chuo University Press. Kubátová, J., & Kukelková, A. (2013). Interkulturní rozdíly v pracovní motivaci generace Y: příklad České republiky a Francie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. McCrindle, M., Wolfinger, E. (2009). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. Sydney: University of NewSouth Wales. Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie (Vyd. 2., rozšíř. a přeprac.). Praha: Academia. Roberts, K. (2009). Youth in transition: Eastern Europe and the West. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Strauss, W., & Howe, N. (1991). Generations: The history of America's future, 1584 to 2069. Twenge, J. M., Campbell, S. M., Hoffman, B. J., & Lance, C. E. (2010). Generational differences in work values: Leisure and extrinsic values increasing, social and intrinsic values decreasing. Journal of Management, 36(5), 1117-1142. Dostupné z: (k 29.1.2018)http://dx.doi.org/10.1177/0149206309352246 Večerník, J. (2016). Práce, hodnoty, blahobyt: české reálie v evropském kontextu. Praha: Sociologický ústav AV ČR. Vidovičová, L. (2008). Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita. WORLD VALUES SURVEY 1981-2014 LONGITUDINAL AGGREGATE v.20150418. World Values Survey Association (www.worldvaluessurvey.org). Aggregate File Producer: JDSystems, Madrid SPAIN. |