Možnosti realizace edukačních aktivit pro dospělé návštěvníky muzeí
Název práce v češtině: | Možnosti realizace edukačních aktivit pro dospělé návštěvníky muzeí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Possibilities of Realization of Educational Activities for Adult Visitors of Museums |
Klíčová slova: | muzeum|dospělý|edukační aktivity|vzdělávání dospělých|muzejní edukace|volnočasová edukace |
Klíčová slova anglicky: | museum|adult|educational activities|adult education|museum education|leisure education |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.03.2018 |
Datum zadání: | 01.03.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.07.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2018 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá doprovodnými edukačními aktivitami muzeí pro dospělé návštěvníky. Cílem práce je analýza realizace edukačních aktivit v muzeích s ohledem na specifika dospělých jako cílové skupiny. Záměrem je prozkoumat provedení vzdělávacích programů pro dospělé od jejich přípravy po realizaci. Představen je vývoj muzeí jako vzdělávacích institucí a charakteristika muzejní edukace. Dále je práce zaměřena na cílovou skupinu dospělých návštěvníků a věnuje se jejich specifikům z hlediska volby trávení volného času v muzeu. Následně je popsána vzdělávací praxe v muzeích. Součástí diplomové práce je šetření realizované prostřednictvím kvalitativních polostrukturovaných rozhovorů s vybranými pracovníky a lektory, kteří zaštiťují edukační činnost v muzeích. Provedeno bude v muzeích na území Středočeského kraje, která budou vybrána v zastoupení dle typu zřizovatele. Cílem empirického šetření je zmapování realizace vzdělávání dospělých v muzeum z pohledu muzejních pracovníků. Záměrem je zjistit, zda muzea obsahem a provedením edukačních programů reflektují v nabídce specifika dospělého návštěvníka, jaké metody a formy vzdělávání a učení využívají a jaké bariéry a možnosti v této souvislosti shledávají. Předběžná struktura práce: 1 Muzejní edukace 1.1 Vývoj a charakteristika muzejní edukace 1.2 Cíle muzejní edukace 1.3 Metody muzejní edukace 1.4 Prostory muzejní edukace 1.5 Muzejní pedagog 2 Edukace dospělých v muzeích 2.1 Typologie dospělých návštěvníků v muzeích 2.2 Specifika edukace dospělých v muzeích 2.3 Motivace dospělých návštěvníků k učení v muzeích 2.4 Bariéry dospělých ve vzdělávání v muzeích 3 Edukační programy 3.1 Formy edukačních programů 3.2 Plánování edukačních programů 3.3 Možnosti a trendy vzdělávání dospělých v muzeích 4 Empirické šetření – Realizace edukačních aktivit pro dospělé v muzeích ve Středočeském kraji |
Seznam odborné literatury |
BERRY, Nancy a Susan MAYER. Museum education: history, theory, and practice. Reston, Virginia: National Art Education Association, 1989. ISBN 978-0937652497. CZECH, Alfred, Josef KIRMEIER a Brigitte SGOFF. Museumspädagogik. Ein Handbuch. Schwalbach am Taunus: Wochenschau-Verlag, 2014. ISBN 978-3-89974-886-4. DESVALLÉES, André a Francois MAIRESSE. Základní muzeologické pojmy. Brno: Technické muzeum, 2011. ISBN 978-80-86413-79-2. FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. GIBBS, Kirsten, Sani MARGHERITA a Jane THOMPSON. Lifelong Learning in Museums: A European Handbook. Ferrara: EDISAI srl, 2007. ISBN 978-88-95062-00-6. JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9. JUNG, Sabine. Neue Wege der Museumspädagogik. Bonn: ASKI, 2003. ISBN 978-3-930370-06-1. KING, Brad a Barry LORD. Manual of Museum Learning. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2016. ISBN 978-1-4422-5846-4. MUŽÍK. Jaroslav. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 978-80-7357-045-3. NIPOS. Základní statistické údaje o kultuře v České republice 2016. NIPOS: 2017. ISBN 978-80-7068-319-4. RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2. ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8. |