Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Úroveň zdravotní gramotnosti učitelů druhého stupně základních škol a možnosti podpory jejího rozvoje
Název práce v češtině: Úroveň zdravotní gramotnosti učitelů druhého stupně základních škol a možnosti podpory jejího rozvoje
Název v anglickém jazyce: The Level of Health Literacy of Teachers at Upper Primary Schools and the Ways of its Development
Klíčová slova: zdravotní gramotnost|zdraví|podpora zdraví|vzdělávání dospělých|učitelé|celoživotní učení
Klíčová slova anglicky: health literacy|health|health promotion|adult education|teachers|lifelong learning
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.02.2018
Datum zadání: 28.02.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.04.2018
Datum a čas obhajoby: 06.09.2018 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.08.2018
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá tématem zdravotní gramotnosti a zjišťováním její úrovně u učitelů, kteří jsou jednou z klíčových cílových skupin pro rozvoj zdravotní gramotnosti uvedených v Akčním plánu č. 12: Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015–2020 v rámci dokumentu Zdraví 2020 Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí vydaném Ministerstvem zdravotnictví České republiky v roce 2015. Cílem práce je analyzovat současný stav zdravotní gramotnosti dospělých v České republice se zaměřením na úroveň zdravotní gramotnosti učitelů druhého stupně základních škol, kteří mají podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vyučovat oblast Člověk a zdraví, a popsat možnosti a aspekty vzdělávání a rozvoje zdravotní gramotnosti u této cílové skupiny. V práci budou nejprve uvedeny definice, modely zdravotní gramotnosti a její ukotvení v českých a mezinárodních dokumentech. Dále práce postihuje výzkumy, možnostiměření zdravotní gramotnosti a charakterizuje východiska vzdělávání a rozvoje zdravotní gramotnosti dospělých. Cílem kvantitativního empirického šetření je analyzovat úroveň zdravotní gramotnosti učitelů druhého stupně na vybraných pražských základních školách v oblasti podpory zdraví. V rámci šetření bude zjišťován přístup učitelů ke vzdělávání v dané oblasti. Šetření bude provedeno prostřednictvím polostrukturovaných dotazníků.

Předběžná struktura práce:
1 Zdravotní gramotnost
1. 1 Definice zdravotní gramotnosti
1. 2 Modely zdravotní gramotnosti
1. 3 Zdravotní gramotnost dospělých v evropských a nadnárodních dokumentech
2 Úroveň zdravotní gramotnosti dospělých
2. 1 Způsoby měření úrovně zdravotní gramotnosti
2. 2 Vybrané mezinárodní výzkumy zdravotní gramotnosti dospělých
2. 3 Výzkum zdravotní gramotnosti dospělých v České republice
2. 4 Přístup státu k rozvoji zdravotní gramotnosti dospělých
3 Učitelé jako cílová skupina pro rozvoj zdravotní gramotnosti
3. 1 Specifika učitelů jako cílové skupiny rozvoje zdravotní gramotnosti
3. 2 Role učitelů v oblasti zdravotní gramotnosti
3. 3 Úroveň zdravotní gramotnosti učitelů
3. 4 Vzdělávání učitelů na podporu zdravotní gramotnosti
4 Empirické šetření – Úroveň zdravotní gramotnosti učitelů druhého stupně základních škol v Praze v oblasti podpory zdraví
Seznam odborné literatury
BAKER, David. The meaning and the measure of health literacy. Journal Of General Internal Medicine [online]. 2006, 21(8), s. 878–883 [vid. 2018-01-16]. ISSN 1525-1497. Dostupné z: https://link-springer-com.ezproxy.is.cuni.cz/article/10.1111%2Fj.1525-1497.2006.00540.x.

ČELEDOVÁ, Libuše a Rostislav ČEVELA. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.

EUROPEAN COMMISSION. State of Health in the EU Companion Report 2017 [online]. Publications Office of the European Union: Luxembourg, 2017. [vid. 2018-01-10] ISBN 978-92-79-73492-2. Dostupné z: https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/state/docs/2017_companion_en.pdf.

HERNANDEZ, Lyla M. a Andrew F. PLEASANT. Health literacy: improving health, health systems, and health policy around the world: workshop summary. Washington, D. C.: National Academies Press, 2013. ISBN 978-0-309-28484-4.

HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.

HLS EU. Comparative report on health literacy in eight eu member states [online]. Maastricht: HLS-EU Consortium, 2012. [vid. 2017-12-14]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/chafea/documents/news/Comparative_report_on_health_literacy_in_eight_EU_member_states.pdf.

KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.

KICKBUSCH Ilona S. Health literacy: addressing the health and education divide. Health Promotion International. Oxford University Press: Great Britain, 2001, 16(3): s. 289–297 [vid. 2018-01-10]. Dostupné z: https://academic.oup.com/heapro/article/16/3/289/653857

KOHNOVÁ, Jana. Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-148-6.

KUČERA, Zdeněk, Jürgen PELIKAN a Alena ŠTEFLOVÁ. Zdravotní gramotnost obyvatel ČR - výsledky komparativního reprezentativního šetření. Journal of Czech Physicians / Časopis Lékařů Českých [online]. 2016, 155(5), s. 233–241 [vid. 2018-01-10]. ISSN 0008-7335. Dostupné z: http://www.prolekare.cz/casopis-lekaru-ceskych-clanek/zdravotni-gramotnost-obyvatel-cr-vysledky-komparativniho-reprezentativniho-setreni-59024.

HILL, Lilian H. Interactive Influences on Health and Adult Education. New Directions for Adult and Continuing Education [online]. 2016, (149), s. 41–51 [vid. 2018-01-26]. DOI: 10.1002/ace.20175. ISSN 1052-2891. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1002/ace.20175.

MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5351-5.

MŠMT ČR. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017 [vid. 2018-01-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017_verze_cerven.pdf.

MZ ČR. Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí [online]. Praha: MZ ČR, 2014 [vid. 2017-12-14]. ISBN 978-80-85047-47-9. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/Verejne/dokumenty/zdravi-2020-narodni-strategie-ochrany-a-podpory-zdravi-a-prevence-nemoci_8690_3016_5.html.

MZ ČR. Akční plán č. 12: Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015–2020 [online]. Praha: MZ ČR, 2015 [vid. 2017-12-14]. Dostupné z: http://www.mzcr.cz/verejne/dokumenty/akcni-plany-pro-implementaci-narodni-strategie-zdravi-2020_10814_3016_5.html.

MZ ČR. Zpráva o zdraví obyvatel ČR [online]. Praha: MZ ČR, 2014 [vid. 2018-01-10]. ISBN 978-80-85047-49-3. Dostupné z: http://www.mzcr.cz/verejne/dokumenty/zprava-o-zdravi-obyvatel-ceske-republiky2014-_9420_3016_5.html.

NUTBEAM, Don. Defining and measuring health literacy: what can we learn from literacy studies? International Journal of Public Health [online]. 2009, 54(5), s. 303–305 [vid. 2018-01-10]. DOI: 10.1007/s00038-009-0050-x. ISSN 1661-8556. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/26704553_Defining_and_measuring_health_literacy_What_can_we_learn_from_literacy_studies.

PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.

SØRENSEN Kristine, Stephan VAN DEN BROUCKE, James FULLAM, Gerardine DOYLE, Jürgen PELIKAN, Zofia SLONSKA a Helmut BRAND. Health literacy and public health: a systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health [online]. 2012(12), s. 80 [vid. 2018-01-10]. DOI: 10.1186/1471-2458-12-80. ISSN 1471-2458. Dostupné z: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/1471-2458-12-80.

SPILKOVÁ, Vladimíra. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.

WHO. Health Literacy. The solid facts [online]. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 2013 [vid. 2017-12-14]. ISBN 978-92-890-0015-4. Dostupné z: http://www.euro.who.int/en/publications/abstracts/health-literacy.-the-solid-facts.

WHO. Health 2020: a European policy Framework and strategy for the 21st century [online]. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 2013 [vid. 2017-12-14]. ISBN 978-80-85047-48-6. Dostupné z: http://www.euro.who.int/en/publications/policy-documents/health-2020.-a-european-policy-framework-and-strategy-for-the-21st-century-2013.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK