Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití virtuální reality ve vzdělávání dospělých
Název práce v češtině: Využití virtuální reality ve vzdělávání dospělých
Název v anglickém jazyce: Using of Virtual Reality in Education of Adults
Klíčová slova: formy a metody vzdělávání dospělých|virtuální realita|ICT ve vzdělávání dospělých|využití virtuální reality|virtuální vzdělávání
Klíčová slova anglicky: forms and methods of adult education|virtual reality|ICT in education of adults|using of virtual reality|virtual education
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.02.2018
Datum zadání: 05.02.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 31.05.2018
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:03.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Virtuální realita je jednou z nejnovějších metod využívající ICT jiným způsobem, než bylo doposud běžné. Jedná se o počítačem simulované reálné nebo fiktivní prostředí, které dokáže vytvářet iluzi skutečnosti. V budoucnu může být klíčovým nástrojem pro některé oblasti vzdělávání dospělých, a to nejen kvůli propojení poznávání, zábavy a interakce, ale i díky posilování principu bezstarostného učení se z chyb. Cílem práce je analyzovat možnosti využití virtuální reality ve vzdělávání dospělých a připravenost v České republice na její využívání v budoucnu. Nejprve bude pozornost věnována rozlišení forem a metod vzdělávání dospělých, historii virtuální reality a jejímu současnému využívání
ve vzdělávání dospělých, dále výhodám a možným rizikům využívání virtuální reality. Důraz bude kladen především na možnosti využití virtuální reality v různých oblastech vzdělávání dospělých. Součástí práce bude kvantitativní šetření s využitím dotazníku. Cílovou skupinou budou vzdělávací společnosti, které mají své sídlo na území Prahy. Cílem šetření bude zjistit, zda vzdělávací společnosti virtuální realitu již využívají, případně zda předpokládají její využívání v blízké budoucnosti. Dílčím cílem šetření je zjistit jaká pozitiva a rizika vidí vzdělávací společnosti ve využívání virtuální reality.

Struktura práce
1 Formy a metody vzdělávání dospělých
2 Historie a současnost využívání virtuální reality ve vzdělávání dospělých
3 Principy využívání virtuální reality ve vzdělávání dospělých
4 Výhody a rizika využívání virtuální reality ve vzdělávání dospělých
5 Etické aspekty virtuální reality využívané ve vzdělávání dospělých
6 Využitelnost virtuální reality v profesním vzdělávání dospělých
7 Empirické šetření: Připravenost na využívání virtuální reality ve vzdělávání dospělých
Seznam odborné literatury
ANTONACCI, Dave et al. The Power of Virtual Worlds in Education: A Second Life Primer and Resource for Exploring the Potential of Virtual Worlds to Impact Teaching and Learning. ANGEL learning, Inc [online]. 2008 [vid. 2018-02-12]. ISSN neuvedeno. Dostupné z: http://www.angellearning.com/products/secondlife/downloads/The%20Power%20of%20Virtual%20Worlds%20in%20Education_0708.pdf.

BOUDA, Tomáš. Vzdělávání ve 3D virtuálním vzdělávacím prostředí [online]. ProInflow: časopis pro informační vědy. 2011 (3), s. 50–62 [vid. 2018-02-12]. ISSN 1804-2406. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/822.

DALGARNO, Barney a Mark LEE. What are the learning affordances of 3-D virtual environments? British Journal of Educational Technology. 2010 (41), s. 10–32.
ISSN 1467-8535. Dostupné z: https://pdfs.semanticscholar.org/f13e/9fa9ad167d1c2eae3e2d719ee6cc89c81e5f.pdf.

HOLUBCOVÁ, Eva et al. Aplikace vzdělávacích a kolaborativních nástrojů ve virtuálním světě Second Life – projekt VIAKISK [online]. Inflow: information journal, 2010
[vid. 2018-02-12]. ISSN 1802-9736. Dostupné z: http://www.inflow.cz/aplikace-vzdelavacich-kolaborativnich-nastroju-vevirtualnim-svete-second-life-projekt-viakisk.

KAPP, Karl a Tony O'DRISCOLL. Learning in 3D: Adding a new dimension to enterprise learning and collaboration. San Francisco (USA): John Wiley & Sons, 2009.
ISBN 978-0-470-50473-4.

KOVÁŘOVÁ, Pavla. Trendy v informačním vzdělávání. Zlín: VeRBuM, 2012.ISBN 978-80-87500-18-7.

LÉVY, Pierre. Kyberkultura: Zpráva pro radu evropy v rámci projektu "nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.

MAREŠOVÁ, Hana. Vzdělávání v multiuživatelském virtuálním prostředí. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3101-7.

MIKROPOULOS, Tassos a Antonis NATSIS. Educational virtual environments: A ten-year review of empirical research (1999–2009). Computers & Education, 2011, 56(3), s. 769–780. ISSN 769-780. Dostupné z: https://dl.acm.org/citation.cfm?id=1899588.

OLLÉ, János a Kristóf ZSOLT. Learning, teaching and developing in virtual education. Budapest: Eotvos university press, 2013. ISBN 978-96-3312-185-6.

SAK, Petr a kol. Člověk a vzdělávání v informační společnosti: Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-230-0.

SCHMEIL, Andreas a Martin EPPLER. Formalizing and promoting collaboration in 3D virtual environments a blueprint for the creation of group interaction patterns. In: LEHMANN-GRUBE, Fritz a Jan SABLATNIG (Eds.). Facets of Virtual Environments. Berlin: Springer Berlin Heidelberg, 2009. s. 121–134. ISBN 978-3-642-11743-5.

TWINING, Peter a Anna PEACHEY. Open Virtual Worlds as Pedagogical Research Tools: Learning from the Schome Park Programme. In: TATNALL, Arthur a Anthony JONES (Eds.). Education and Technology for a Better World: 9th IFIP TC 3 World Conference on Computers in Education, WCCE, New York: Springer Berlin Heidelberg, 2009. s. 263–272. ISBN 978-3-642-03114-4.

VANĚČEK, David. Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2008. ISBN 978-80-01-04087-4.

WARBURTON, Steven. Second Life in higher education: Assessing the potential for and the barriers to deploying virtual worlds in learning and teaching. British Journal of Educational Technology, 2009 (40). s. 414–426. ISSN 1467-8535. Dostupné z: http://www.westfield.ma.edu/cit/wp-content/uploads/Second-Life-in-Education.pdf
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK