Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání v přírodě: norský přístup
Název práce v češtině: Vzdělávání v přírodě: norský přístup
Název v anglickém jazyce: Outdoor Education: the Norwegian Approach
Klíčová slova: vzdělávání v přírodě|výchova v přírodě|Norsko|uteskole|friluftsliv|místně zakotvené učení|terénní výuka|školní zahrady
Klíčová slova anglicky: Outdoor education|Norway|uteskole|friluftsliv|place-based education|fieldwork|school garden
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.02.2018
Datum zadání: 01.02.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.05.2019
Datum a čas obhajoby: 12.06.2019 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Výzkumy dokládají, že pobyt v přírodě je důležitý pro dětské zdraví a psychosociální i fyzický vývoj. Vzdělávání v přírodě může výrazně zvýšit kvalitu a smysluplnost učení, přispět ke spokojenosti žáků i učitelů a budovat u nich pozitivní vztah k přírodě. V Česku je však vyučování mimo školní budovu spíše výjimkou a dosud mu nebyla věnována výraznější pozornost. Naopak Norsko je svým přístupem k pobytu a vzdělávání v přírodě poměrně specifické.
Smyslem práce je představit norský přístup ke vzdělávání v přírodě na základních školách. Teoretické kapitoly popisují problematiku vzdělávání v přírodě obecně, norský vzdělávací systém a tamější situaci vzdělávání v přírodě. Na tuto část navazuje kvalitativní výzkum provedený v okrese Bodø v severním Norsku. Hlavní metodou získání dat byly rozhovory s pedagogy ze sedmi místních základních škol. Výzkum popisuje učitelské pojetí vzdělávání v přírodě a předkládá odpovědi na otázku, odkud je vzdělávání v přírodě v Norsku podporováno.
Seznam odborné literatury
AADLAND, Helga, Trond Egil ARNESEN a Jorgen Endseth NERLAND, 2009. Friluftsliv in the Norwegian Lower Secondary School [online]. Stord: Haugesund University College
BARFOD, Karen, 2009. Outdoor Learning in Elementary Schools: From Grassroot to Curriculum in Teacher Education. In: Outlines: Outdoor Learning in Elementary Schools (Guidelines to a Foundation Course) [online]. Fifth edition. s. 8-9
BARFOD, Karen, Niels EJBYE-ERNST, Lærke MYGIND a Peter BENTSEN, 2016. Increased provision of udeskole in Danish schools: An updated national population survey. Urban Forestry & Urban Greening [online].2016(20), 277-281 [cit. 2019-03-07]. ISSN 1618-8667.
BARFOD, Karen a Peer DAUGBJERG, 2018. Potentials in Udeskole: Inquiry-Based Teaching Outside the Classroom. Frontiers in Education [online].3, 1-10 [cit. 2019-02-13]. DOI: 10.3389/feduc.2018.00034. ISSN 2504-284X.
BEAMES, Simon, Peter J. HIGGINS a Robbie NICOL, 2012. Learning outside the classroom: theory and guidelines for practice. New York, NY: Routledge. ISBN 978-0-415-89362-6.
BECKER, Christoph, Gabriele LAUTERBACH, Sarah SPENGLER, Ulrich DETTWEILER a Filip MESS, 2017. Effects of Regular Classes in Outdoor Education Settings: A Systematic Review on Students’ Learning, Social and Health Dimensions. International Journal of Environmental Research and Public Health [online].14(5) [cit. 2019-02-18]. DOI: 10.3390/ijerph14050485. ISSN 1660-4601.
BENTSEN, Peter, Erik MYGIND a Thomas B. RANDRUP, 2009. Towards an understanding of udeskole: education outside the classroom in a Danish context. Education 3-13 [online].37(1), 29-44 [cit. 2019-02-23]. DOI: 10.1080/03004270802291780. ISSN 0300-4279.
BENTSEN, Peter a Frank Søndergaard JENSEN, 2012. The nature of udeskole: outdoor learning theory and practice in Danish schools [online].12(3), 199-219 [cit. 2019-02-24]. DOI: 10.1080/14729679.2012.699806. ISSN 1472-9679.
BENTSEN, Peter, Matthew P. STEVENSON, Erik MYGIND a Karen BARFOD, 2018. Udeskole: education outside the classroom in a Danish contex. HUANG, Mao Tsai a Yi Chien JADE HO, ed. The Budding and Blooming of Outdoor Education in Diverse Global Contexts [online]. Taiwan: National Academy for Educational Research, s. 81-114 [cit. 2019-02-24]. ISBN 978-9-86056-029-9.
ČINČERA, Jan a Jakub HOLEC, 2016a. Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika [online].11(2) [cit. 2019-02-12]. DOI: 10.14712/18023061.533. ISSN 1802-3061. Dostupné z:https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/533
ČINČERA, Jan, Kateřina JANČAŘÍKOVÁ, Tomáš MATĚJČEK, Petra ŠIMONOVÁ, Jan BARTOŠ, Miroslav LUPAČ a Lenka BROUKALOVÁ, 2016b. Environmentální výchova z pohledu učitelů [online]. Brno: Masarykova univerzita [cit. 2019-02-12]. ISBN 978-80-210-8444-7. Dostupné z:https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/860
DAHLE, Borge, 2007. Norwegian Friluftsliv: A Lifelong Communal Process. HENDERSON, Bob a Nils VIKANDER. Nature First: Outdoor Life the Friluftsliv Way. Toronto: Natural Heritage, s. 23-34. ISBN 978-1-897045-21-3.
DIGRE, Kjetil, ed., 2016. The Education Mirror 2016: Facts and analyses of kindergartens, primary and secondary education in Norway [online]. The Norwegian Directorate for Education and Training [cit. 2019-02-23]. ISBN 978-82-486-2025-9. Dostupné z:http://utdanningsspeilet.udir.no/2016/wp-content/uploads/2016/10/Utdanningsspeilet_2016_en.pdf
DLOUHÁ, Jana, 2013. Místně zakotvené učení: výuka pomocí regionálních materiálů a případových studií: příručka k projektu Věda do škol. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-685-7.
DOSTÁL, Jiří, 2013. Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. E-pedagogium: nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice, s ohledem na pedagogiku, speciální pedagogiku a didaktiky oborů [online].2013(3), s. 81-93 [cit. 2019-02-13]. ISSN 1213-7758. Dostupné z:http://old.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/2013/epedagogium_3-2013.pdf
FÄGERSTAM, Emilia, 2012. Space and Place: Perspectives on outdoor teaching and learning. Linköping: Linköping University. ISBN 978-91-7519-813-2.
FASTING, Rolf B., 2013. Adapted education: the Norwegian pathway to inclusive and efficient education. International Journal of Inclusive Education [online].17(3), 263-276 [cit. 2019-02-20]. DOI: 10.1080/13603116.2012.676083. ISSN 1360-3116.
FISKUM, Tove Anita a Randi SKAUGEN, 2015. How Schools with Good Academic Results Justify Their Use of Outdoor Education. International Education Research [online].3(4), 16-31 [cit. 2019-03-07]. DOI: 10.12735/ier.v3i4p16. ISSN 22915273.
GELTER, Hans, 2000. Friluftsliv: The Scandinavian Philosophy of Outdoor Life. Canadian Journal of Environmental Education [online].2000(5), 77-92 [cit. 2019-02-23]. ISSN 1205-5352.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
HOFMANN, Eduard, 2003. Integrované terénní vyučování. Brno: Paido. ISBN 80-731-5054-9.
HUŠKOVÁ, Blažena, 2010. Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost: Budování vztahů mezi školami, obcemi a správci veřejných pozemků a prostor cestou místně zakotveného učení a zapojování občanů [online]. Středisko ekologické výchovy SEVER [cit. 2019-02-13]. ISBN 978-80-86838-31-1.
JORDET, Arne N., 2009a. What is Outdoor Learning?. Outlines: Outdoor Learning in Elementary Schools (Guidelines to a Foundation Course) [online]. Fifth edition. s. 12-19 [cit. 2019-02-21]. ISBN neuvedeno.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ, ed., 2011. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1911-8.
LIEBERMAN, Gerald A. a Linda L. HOODY, 1998. Closing the Achievement Gap: Using the Environment as an Integrating Context for Learning [online]. San Diego, CA: State Education and Environment Roundtable [cit. 2019-02-13].
MAREŠ, Jiří, 1996. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-1444-X.
NEUMAN, Jan, 2013. Osobnostní rozvoj prostřednictvím učení a výchovy v přírodě. ACORát [online].2013(Vol. 2, No. 1), 47-67 [cit. 2019-02-12]. ISSN 1803-0823.
OECD, Education at a Glance 2018: OECD Indicators [online]. Paris: OECD Publishing [cit. 2019-02-23]. ISBN 978-92-64-30339-3.
PAPÁČEK, Miroslav, 2010. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování – cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa?. Scientia in educatione [online].1(1), 33–49 [cit. 2019-02-13]. ISSN 1804-7106.
PRŮCHA, Jan, 1997. Moderní pedagogika: [věda o edukačních procesech]. Praha: Portál. ISBN 80-717-8170-3.
PRŮCHA, Jan, 2000. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 80-717-8944-5.
PRŮCHA, Jan, 2002. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8621-7.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ, 2009. Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-647-6.
ROBBINS, Annie, 2015. Synthesizing the Outdoor Education Literature to Create a Definition and List of Primary Objectives. Doctoral Projects, Masters Plan B, and Related Works. University of Wyoming.
RUDGE, Lucila, 2010. Holistic education: An analysis of its pedagogical application [online]. Lambert Academic Publishing [cit. 2019-03-07].
ŘEZNÍČKOVÁ, Dana, 2013. Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy [online].23(1), 12-15 [cit. 2019-02-13]. ISSN 1210-3004. Dostupné z:https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/327/pdf
SOBEL, David, 2005. Place-Based Education: Connecting Classrooms & Communities. 5th printing. Great Barrington (Massachusetts): The Orion Society. ISBN 978-0-913098-55-4.
ŠUPKA, Jan a Eduard HOFMANN, 1990. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie. Brno: Masarykova univerzita.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
TOMLINSON, Carol A., 2001. How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. 2nd ed. Virginia: ASCD. ISBN 1-4166-0095-7.
TURČOVÁ, Ivana, 2007. Terminologická džungle: česká a anglická terminologie oblasti výchovy a aktivit v přírodě. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku. Prázdninová škola Lipnice,2007(8), 23-35. ISSN 1214-603X.
TVEIT, Sverre, 2013. Educational assessment in Norway [online].21(2), 221-237 [cit. 2019-02-21]. DOI: 10.1080/0969594X.2013.830079. ISSN 0969-594X.
VALENTA, Josef, 2011. Komplexní rozvoj osobnosti žáka ve vyučování. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, s. 269-288. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK