Sugestibilita dětských svědků v rámci trestního řízení z pohledu psychologie
Název práce v češtině: | Sugestibilita dětských svědků v rámci trestního řízení z pohledu psychologie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psychological research: Children´s suggestibility in forensic interviewing |
Klíčová slova: | Sugestibilita|výslechová sugestibilita|výslech dětí|dětský svědek|výslechové techniky |
Klíčová slova anglicky: | Suggestibility|interrogative suggestibility|child interview|child witness|interrogation techniques |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.01.2018 |
Datum zadání: | 19.01.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.01.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 22.01.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.12.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.01.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce volně navazuje na bakalářskou práci Specifika svědeckých výpovědí dětí v trestním řízení z pohledu psychologie, a to na kapitolu o sugestibilitě. Teoretická část nejprve seznamuje čtenáře s fenoménem sugestibility, zejména se zaměřením na Gudjonssonovo pojetí výslechové sugestibility. Další kapitola shrne dosavadní vědecké poznatky o rizikových faktorech, které mohou zvyšovat či snižovat sugestibilitu dětských svědků, například věk, pohlaví, rasa, socioekonomický status, kulturní prostředí či kognitivní faktory. Pozornost bude též věnována samotným typům sugestivních technik, které byly doposud odhaleny a pojmenovány, jako jsou stereotypní indukce, návodné otázky, pozitivní a negativní následky nebo vrstevnický tlak. To vše doplněno reálnými příklady a praktickými možnostmi, jak se těmto výslechovým neduhům vyhnout či s nimi pracovat, použil-li je vyslýchající. Empirická část představí výsledky replikovaného experimentu, který má za cíl zmapovat riziko sugestibility u českých dětí. Výzkum je zaměřen na děti předškolního věku, které byly vystaveny silně sugestivnímu výslechu o události, kterou před tím zažily. Rozhovorem, který proběhne s odstupem času, bude zmapováno, do jaké míry sugestivní rozhovor pozměnil vnímanou skutečnost. |
Seznam odborné literatury |
Brainerd, C. J., Reyna, V. F., & Ceci, S. J. (2008). Developmental reversals in false memory: A review of data and theory. Psychological Bulletin, 134, 343–382, 10.1037/0033-2909.134.3.343. Amelia Courtney, H., Caisa Elizabeth, R., Rebecca K., H., Kayla A., B., Karen, O., & Stephen J., C. (2015). Children's suggestibility research: Things to know before interviewing a child. Anuario De Psicología Jurídica, Vol 25, Iss 1, Pp 3-12 (2015), (1), 3. Otgaar, H., Howe, M. L., Brackmann, N., & van Helvoort, D. J. (2017). Eliminating Age Differences in Children's and Adults' Suggestibility and Memory Conformity Effects. Developmental Psychology, 53(5), 962-970. K. A. Renninger, I. E. Sigel, W. Damon, & R. M. Lerner, Handbook of child psychology: Child Psychology in Practice (Volume Four, pp. 776-816). Hoboken, N.J.: John Wiley. Volpini, L. )., Melis, M. )., Petralia, S. )., & Rosenberg, M. ). (2016). Measuring Children's Suggestibility in Forensic Interviews. Journal Of Forensic Sciences, 61(1), 104-108. Westcott, H. L., Davies, G. M., & Bull, R. H. C. (2003). Children's Testimony a Handbook of Psychological Research and Forensic Practice: A Handbook of Psychological Research and Forensic Practice. Chichester. |