Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Efektivita vzdělávacích programů divadelních dílen při vybraných českých divadelních scénách
Název práce v češtině: Efektivita vzdělávacích programů divadelních dílen při vybraných českých divadelních scénách
Název v anglickém jazyce: Effectivity of educational theatre workshops of selected Czech theatre scenes
Klíčová slova: divadelní lektor|reflexe divadelního umění|recepce divadelního umění|výchova dětského diváka|efektivita práce divadelního lektora
Klíčová slova anglicky: theater lector|reception and reflection of theatrical art|education of child spectator|effectiveness of the theatrical lecturer’s work
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.01.2018
Datum zadání: 13.01.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 17.04.2018
Datum a čas obhajoby: 12.06.2019 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST
1. Vymezení základní terminologie v oblasti divadelní edukace
2. Dětský divák
- Charakteristika dětského diváka
- Specifika přístupu k dětskému divákovi
3. Divadlo ve výchově
- Vymezení pojmu
- Formy divadla ve výchově
- Participativní edukační aktivity
4. Fungování divadelní edukace v českém prostředí
5. Divadelní dílna
- Vymezení pojmu
- Charakteristika divadelní dílny
- Typy divadelních dílen
- Vzdělávací programy divadelních dílen
6. Divadelní lektor
- Vymezení pojmu
- Osobní profil divadelního lektora
- Profesní profil divadelního lektora
- Proces přípravy, realizace a ukončení divadelní dílny z hlediska divadelního lektora
- Divadelní lektor v interakci s návštěvníkem divadelní dílny

PRAKTICKÁ ČÁST
- Rozhovory s divadelními lektory
- Rozhovory s učiteli
- Skupinové rozhovory se žáky zúčastněnými na divadelní dílně bezprostředně po její návštěvě a poté znovu po vymezeném časovém odstupu
- Pozorování divadelních dílen
Seznam odborné literatury
1. ALLEN, Gart, Isobel ALLEN a Lynn DALRYMPLE. Ideology, Practice and Evaluation: developing the effectiveness of Theatre in Education. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance. 1999, (4), 21-26. DOI: 10.1080/1356978990040103. ISSN 1356-9783.

2. BURA, Anna. Divadelní lektor, nebo divadelní pedagog?. Tvořivá dramatika: Časopis o dramatické výchově, literatuře a divadle pro děti a mládež. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2017, XXVIII(82), 29-32. ISSN 1211-8001.

3. CIGÁNEK, Jan. Úvod do sociologie umění. Praha: Obelisk, nakladatelství umění a architektury, 1972. ISBN 3400872.

4. CZIBOLY, Ádám "et al.". The DICE has been cast: A Dice resource research findings and recommendations on educational theatre and drama. DICE (Drama Improves Lisabon Key Competences in Education) Consortium, 2010. ISBN 978-963-88397-4-9.

5. ČEPORANOVÁ, Drahomíra. Divadelní tvorba pro děti v zrcadle kritiky: Výběr z kritik od druhé poloviny šedesátých let 19. století do r. 1945. Praha: Knihovnička divadelní výchovy. Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1972. ISBN 59-167-72.

6. DISMAN, Miloslav. ÚSUM – Ústřední studovna umění pro mládež; Pokus o celkové řešení otázky umělecké výchovy dětí a mládeže: Umění – dítě - škola. Praha: Nakladatelství Práce, 1946.

7. HADLEY, Steven "et al". RE:PUBLIKUM 2016: Příležitosti a rizika práce s publikem v kultuře. Divadelní ústav: Institut umění, 2016. ISBN 978-80-7008-376-5.

8. HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce: Útržky úvah o divadelní zkoušce. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. ISBN 978-80-7331-222-0.

9. HOŘÍNEK, Zdeněk. Divadlo a divák. Praha: Ústřední kulturní dům železničářů, 1984. ISBN 59-251-83.

10. HRNEČKOVÁ, Anna. Současná galerijní edukace v České republice. Tvořivá dramatika: Časopis o dramatické výchově, literatuře a divadle pro děti a mládež. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2017, XXVIII(82), 4-11. ISSN 1211-8001.
11. JANOVSKÝ, Jaroslav "et al". Velké divadlo pro malé diváky: Sborník k 25. výročí práce československého divadla pro děti a mládež. Praha 1, Valdštejnské náměstí č. 3: Divadelní ústav, 1962.

12. LIŠKOVÁ, Magdaléna "et al.". RE:PUBLIKUM: Možnosti spolupráce s publikem ve 21. století. Česká kancelář programu Kultura nákladem Institutu umění – Divadelního ústavu, 2013. ISBN 978-80-7008-298-0.

13. LELEK, Břetislav. K problematice vztahu divák a divadlo. Praha, 1971. Diplomová práce. Fakulta sociálních věd a publicistiky Karlovy Univerzity.

14. MACKOVÁ, Silva. Divadlo a výchova: Úvahy o oboru. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2016. ISBN 978-80-7460-101-9.

15. PAZOUREK, Vladimír. Divadlo pro mládež. Praha: Komenium. Učitelské nakladatelství společnost, 1947.

16. PERKNER, Stanislav a Jan HYVNAR. Řeč dramatu: Umění vnímat umění. Praha: Horizont, 1987. ISBN 40-056-87.

17. PLAŇAVA, Ivo a Zdislava PŘIKRYLOVÁ. Zpráva o psychologickém průzkumu dětského diváka divadla "Radost". Brno, 1977.

18. RICHTER, Luděk. O divadle (nejen) pro děti. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež, DOBRÉ DIVADLO DĚTEM, 2006. ISBN 978-80-902975-6-0.

19. ŘEZNÍČKOVÁ, Kateřina. České divadlo pro děti a s dětmi v první polovině 19. století. Praha: Kant, 2013. ISBN 978-80-7473-094-6.

20. SOKOL, František. Estetická výchova, dětské publikum a loutkové divadlo. Akademie múzických umění v Praze. Fakulta divadelní. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982. ISBN 17-259-82.

21. THRUN, Rudo. Divadlo pre deti a mládež. Bratislava: Osvětový ústav, 1963.

22. URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. Praha: ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-063-6.

23. URBANOVÁ, Alena. Popelka divadla pro děti: O dramaturgii amatérského divadla dospělých pro děti. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1986.
24. VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. Tvořivá dramatika: Časopis o dramatické výchově, literatuře a divadle pro děti a mládež. Praha: Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2005, XXVI(75), 1-2. ISSN 1221-8001.

25. VÁŇOVÁ, Michaela. Se třídou do divadla. Tvořivá dramatika: Časopis o dramatické výchově, literatuře a divadle pro děti a mládež. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2017, XXVIII(82), 20-28. ISSN 1211-8001.

26. VELTRUBSKÁ, Ivana. Divadlo očima dětí. Praha: ARTAMA, 1994. ISBN 80-7068-064-4.

27. VOSTRÝ, Jaroslav "et al.". Acta Academica 93: Bulletin pro teoretickou a vědeckou činnost AMU. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Ediční centrum AMU, 1996. ISBN 80-85883-12-0.

28. ŽANTOVSKÁ, Irena. Divadlo jako komunikační médium. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. ISBN 978-80-7331-243-5.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK