Možnosti odborného vzdělávání učitelů v oboru čeština jako cizí/druhý jazyk
Název práce v češtině: | Možnosti odborného vzdělávání učitelů v oboru čeština jako cizí/druhý jazyk |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Options for professional education for Czech as a foreign/second language teachers |
Klíčová slova: | Vzdělání|čeština jako cizí jazyk|čeština jako druhý jazyk|odborná kompetence|vyučování|komparativní analýza |
Klíčová slova anglicky: | Education|Czech as a second language|Czech as a foreign language|professional competence|teaching|comparative analysis |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.01.2018 |
Datum zadání: | 11.01.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.01.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2018 10:15 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je deskripce a analýza možností odborného vzdělávání učitelů v oboru čeština jako cizí/druhý jazyk jak na univerzitní, tak neuniverzitní úrovni. Podkladem bude komparativní analýza vzdělávacích kurzů a studijních programů podle stanovených kritérií (např. objem studia dle počtu předmětů a jejich hodinové dotace, typologie vyučovaných předmětů a analýza jejich sylabů, podíl praktické výuky, způsob zakončení studia apod.). Metodologicky bude práce vycházet ze srovnávací pedagogiky. První část práce se zaměří na současnou situaci odborného vzdělávání v oblasti vyučování češtiny jako cizího/druhého jazyka., předmětem analýzy budou jak univerzitní studijní programy, tak programy celoživotního vzdělávání, DVPP a kurzy realizované neziskovými organizacemi. Druhá část bude zpracována na základě dotazníkového šetření mezi absolventy těchto studijních programů nebo kurzů a mezi praktikujícími učiteli, cílem výzkumu bude zmapovat témata, které učitelé v rámci absolvované odborné přípravy považují za užitečná a naopak témata, kterým se studijní programy nevěnují a učitelé je v nich postrádají. |
Seznam odborné literatury |
ASTER, James, J.: Learning another language through actions: The komplete teacher´s guidebook, 3rd ed. Los Gatos, Sky Oaks Productions, 1986. BERNSTEIN, B.: Social Structure, Language and Learning. Educational Research, 1961, 3. ČADSKÁ, M., a kol. K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. Praha: ÚJOP UK, 1997 DESSELMANN, G.; HELLMICH, H. et alt.: Didaktik des Fremdsprachenunterrichts. Leipzig: Verlag Enzyklopädie 1986. HÁJKOVÁ, E. Příprava učitelů na práci s žákem s cizím mateřským jazykem v běžné ZŠ. Pedagogická orientace 2005, č. 2, s. 79–83. ISSN 1211-4669. HRDLIČKA, M.: Cizí jazyk čeština: Sborník příspěvků o problematice češtiny jako cizího jazyka. 1.vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2002. ISBN 80-85866-98-6. ŠKODOVÁ, S.; ŠINDELÁŘOVÁ, J.: Čeština jako cílový jazyk I. Praha: MŠMT, 2013. 180 s. ISBN 978-80-87601-20-4 CHODĚRA, R. a kol.: Výuka cizích jazyků na prahu nového století II. Ostrava: Ostravská univerzita. 2000. CHODĚRA, R.: Moderní výuka cizích jazyků. Praha 1993. Kolektiv autorů. Metodický poradník učitele cizího jazyka. Univerzita Jana Evangelisti Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. MUŽÍK, J.: Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1.vyd. Plzeň: Fraus. 2005. ISBN 80-7238-220-9. NOVOTNÁ, J.: Komunikace ve škole a v přípravě učitelů. In: sborník příspěvků z Mezinárodní konference ICPM ´05. Liberec: TU v Liberci, 2006, s. 175–188. PALÁN, Z.: Vzdělávání dospělých a Evropa. 1.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. 2000. ISBN 80-7041-879-6. Průcha, J. Srovnávací pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 264 s. ISBN 80-7367-155-7 RICHARDS, J.; RODGERS T.: Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, 270 s. ISBN 0-521-00842-3. SPILKOVÁ, V.: Proměny školy jako výzva pro učitelské vzdělávání – klíčové trendy ve výuce didaktiky. In: Didaktika – opora proměn výuky. Hradec Králové: Gaudeamus 2004. Společný evropský referenční rámec. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého 2002. VYSKOČILOVÁ, E.: Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha: SPN 1991. WIDDOWSON, H. G.: Teaching Language as Communication. 2. vyd. Oxford, London, Glasgow, New York, Toronto, Melbourne, Wellington, Cape Town, Ibadan, Nairobi, Dar es Salaam, Lusaka, Kuala Lumpur, Singapore, Jakarta, Honk Kong, Tokyo, Delhi, Bombay, Calcatta, Madras, Karachi: Oxford University Press 1978. |