Proměny dětského čtenářství a každodennosti v období tzv. normalizace
Název práce v češtině: | Proměny dětského čtenářství a každodennosti v období tzv. normalizace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Changes in Children's Reading and Everyday Life during the Period of So-called Normalization |
Klíčová slova: | čtenář|dětský čtenář|čtenářství|četba|čtenářská socializace|čtenářská gramotnost|čtenářská kultura|normalizace|20. století|generace|dětské časopisy|škola|volný čas|rodina|knihovna|střední Evropa|tisková produkce |
Klíčová slova anglicky: | reader|child reader|reading|reading socialization|reading literacy|reading culture|normalization|20th century|generation|children's magazines|school|leasure time|family|library|Central Europe|print production |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.03.2019 |
Datum zadání: | 13.03.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.06.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Hana Landová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude věnovat tématu dětského čtenářství a každodennosti v období normalizace. V teoretické části bude téma zasazeno do kontextu doby a faktorů, které působily na všední život a čtenářství dětí v době normalizace a budou také uvedeny aspekty, které ovlivňují čtenářství obecně. Výzkumná část práce bude realizována formou kvalitativního výzkumu v podobě polostrukturovaných rozhovorů. Cílem výzkumu bude mj. zjistit, jakým způsobem respondenti vnímali četbu a čtenářství v dětství a jak tyto hodnoty vnímají v současné době. Dále zjištění jakým způsobem je četba ovlivnila, které faktory obecně vnímají jako důležité pro kladný vztah ke čtenářství, jaká autorita byla pro ně stěžejní pro utvoření vazby ke čtení a zda vnímají tehdejší politický systém jako jednoho z činitelů při získávání jejich čtenářských návyků. Respondenti budou vybráni mezi věkovou kategorií 40-60 let, jejíž vztah ke čtení byl formován v době normalizace. Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy na FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
TRÁVNÍČEK, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2017. ISBN 978-80-88069-50-8. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky, 2011. ISBN 978-80-7294-515-3. CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství [online]. Praha: Albatros, 1982 [cit. 2019-05-08]. Dostupné z: http://kramerius4.nkp.cz/search/handle/uuid:042afdd0-50e7-11e2-a66b-005056827e52 WOLLSCHEID, Sabine. The impact of the leisure reading behaviours of both parents on children’s reading behaviour: Investigating differences between sons and daughters. Poetics [online]. Elsevier Science Bv, 2014,45, s. 36-54 [cit. 2019-04-06]. DOI: https://doi.org/10.1016/j.poetic.2014.06.001. ISSN 0304-422X. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304422X14000400?via%3Dihub LISHAUGEN, Roar a Jiřina ŠMEJKALOVÁ. Reading East of the Berlin Wall. PMLA [online]. New York, USA: Modern Language Association, 2019, January 2019,134(1), s. 178–187 [cit. 2019-04-06]. DOI: https://doi.org/10.1632/pmla.2019.134.1.178. ISSN 0030-8129. Dostupné z: https://www.mlajournals.org/doi/abs/10.1632/pmla.2019.134.1.178 |