Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Proměny dětského čtenářství a každodennosti v období tzv. normalizace
Název práce v češtině: Proměny dětského čtenářství a každodennosti v období tzv. normalizace
Název v anglickém jazyce: Changes in Children's Reading and Everyday Life during the Period of So-called Normalization
Klíčová slova: čtenář|dětský čtenář|čtenářství|četba|čtenářská socializace|čtenářská gramotnost|čtenářská kultura|normalizace|20. století|generace|dětské časopisy|škola|volný čas|rodina|knihovna|střední Evropa|tisková produkce
Klíčová slova anglicky: reader|child reader|reading|reading socialization|reading literacy|reading culture|normalization|20th century|generation|children's magazines|school|leasure time|family|library|Central Europe|print production
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.03.2019
Datum zadání: 13.03.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.06.2019
Datum a čas obhajoby: 02.09.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 02.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat tématu dětského čtenářství a každodennosti v období normalizace.
V teoretické části bude téma zasazeno do kontextu doby a faktorů, které působily na všední život a čtenářství dětí v době normalizace a budou také uvedeny aspekty, které ovlivňují čtenářství obecně. Výzkumná část práce bude realizována formou kvalitativního výzkumu v podobě polostrukturovaných rozhovorů.
Cílem výzkumu bude mj. zjistit, jakým způsobem respondenti vnímali četbu a čtenářství v dětství a jak tyto hodnoty vnímají v současné době. Dále zjištění jakým způsobem je četba ovlivnila, které faktory obecně vnímají jako důležité pro kladný vztah ke čtenářství, jaká autorita byla pro ně stěžejní pro utvoření vazby ke čtení a zda vnímají tehdejší politický systém jako jednoho z činitelů při získávání jejich čtenářských návyků.
Respondenti budou vybráni mezi věkovou kategorií 40-60 let, jejíž vztah ke čtení byl formován v době normalizace.
Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy na FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
TRÁVNÍČEK, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2017. ISBN 978-80-88069-50-8.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky, 2011. ISBN 978-80-7294-515-3.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství [online]. Praha: Albatros, 1982 [cit. 2019-05-08]. Dostupné z: http://kramerius4.nkp.cz/search/handle/uuid:042afdd0-50e7-11e2-a66b-005056827e52
WOLLSCHEID, Sabine. The impact of the leisure reading behaviours of both parents on children’s reading behaviour: Investigating differences between sons and daughters. Poetics [online]. Elsevier Science Bv, 2014,45, s. 36-54 [cit. 2019-04-06]. DOI: https://doi.org/10.1016/j.poetic.2014.06.001. ISSN 0304-422X. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304422X14000400?via%3Dihub
LISHAUGEN, Roar a Jiřina ŠMEJKALOVÁ. Reading East of the Berlin Wall. PMLA [online]. New York, USA: Modern Language Association, 2019, January 2019,134(1), s. 178–187 [cit. 2019-04-06]. DOI: https://doi.org/10.1632/pmla.2019.134.1.178. ISSN 0030-8129. Dostupné z: https://www.mlajournals.org/doi/abs/10.1632/pmla.2019.134.1.178
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK