Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychická distance a otázka estetické relevance nižších smyslů
Název práce v češtině: Psychická distance a otázka estetické relevance nižších smyslů
Název v anglickém jazyce: Psychical distance and the question of aesthetic relevance of lower senses
Klíčová slova: nižší smysly|psychická distance|Edward Bullough|estetický postoj
Klíčová slova anglicky: lower senses|psychical distance|Edward Bullough|aesthetic attitude
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
Řešitel: Bc. Klaudie Osičková - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.12.2017
Datum zadání: 07.12.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.05.2018
Datum a čas obhajoby: 19.06.2018 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.05.2018
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Navrhovaná bakalářská práce se bude věnovat otázce potenciálu nižších (kontaktních) smyslů pro estetickou zkušenost. Toto téma se opakovaně stává prubířským kamenem přijatelnosti teorií estetické zkušenosti. V této práci bude nahlíženo primárně prizmatem pojmu psychické distance, který představil ve známé studii „‘Psychická distance‘ jako faktor v umění a estetický princip“ Edward Bullough. Nejenže se Bullough sám problematice nižších smyslů v souvislosti s estetickou zkušeností věnuje, ale k jeho úvahám se vracejí a navazují na ně i mnozí další autoři a autorky zabývající se tímto tématem v druhé polovině dvacátého století (Allan Casebier, David E. W. Fenner, Oswald Hanfling, Arnold Berleant, Carolyn Korsmeyer či George Dickie). Práce by tedy měla jak prezentovat samotnou problematiku rozlišení nižších a vyšších (distančních či estetických) smyslů, tak kriticky zhodnotit řešení tohoto tématu, které se opírá o pojem psychické distance, ve světle (mnohdy spíše kritické) recepce tohoto pojmu ze strany angloamerického estetického myšlení druhé poloviny dvacátého století.
Seznam odborné literatury
Berleant, Arnold. 1964. „The Sensuous and the Sensual in Aesthetics". The Journal of Aesthetics and Art Criticism 23 (2): 185-192.
Bullough, Edward. 1995. "Psychická distance" jako faktor v umění a estetický princip. Estetika 32 (1): 11-29.
Korsmeyer, Carolyn. 1975. On the "Aesthetic Senses" and the Development of Fine Arts. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 34 (1): 67-71.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK