Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komunikace s předškolními dětmi v pedagogice M. Montessori (Děti s českým a jiným mateřským jazykem)
Název práce v češtině: Komunikace s předškolními dětmi v pedagogice M. Montessori (Děti s českým a jiným mateřským jazykem)
Název v anglickém jazyce: Communication with pre-school children in Montessori approach (Children with Czech and other first language)
Klíčová slova: komunikace|M. Motenssori|předškolní dítě|čeština|mateřský jazyk
Klíčová slova anglicky: communication|M. Montessori|pre-school child|Czech|L1
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 04.12.2017
Datum zadání: 16.01.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 17.01.2018
Datum a čas obhajoby: 20.06.2022 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:09.02.2022
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na zmapování zásad komunikace s dětmi v rámci pedagogiky M. Montessori a jejich uplatnění v praxi; soustředí se při tom na porovnání komunikace s dětmi s mateřským jazykem češtinou a s dětmi s odlišným mateřským jazykem. Jádrem práce bude analýza odborné literatury, dokumentů vybraných předškolních zařízení, polostrukturované rozhovory s pedagogy daných zařízení a analýza nahrávek komunikace pedagogů s dětmi získaných v daných zařízeních.
Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu k problematice pedagogiky M. Montessori, k předškolní výchově a vzdělávání, ke komunikaci s dětmi předškolního věku, vývoji dětí daného věku, dětí s odlišným mateřským jazykem a také literaturu k vybraným výzkumným metodám.
2. Navázat spolupráci s vybranými zařízeními, v nichž bude výzkum probíhat; získat informovaný souhlas vedení zařízení, pedagogů a rodičů dětí, které se výzkumu zúčastní.
3. Pořídit nahrávky (videonahrávky nebo audionahrávky, podle dohody s účastníky) vybraných komunikačních situací. Nahrávky vhodným způsobem přepsat (např. systém CHAT z CHILDES, konverzační analýza – viz např. zásady pro přepis korpusu DIALOG, popř. zásady pro korpus ORAL; zvolený systém případně přizpůsobit danému materiálu).
4. Připravit otázky pro rozhovory s pedagogy; rozhovory provést a vhodným způsobem zaznamenat.
5. Získané materiály analyzovat; zaměřit se na porovnání zásad komunikace s dětmi uváděných v odborné literatuře, popř. dalších materiálech, s názory pedagogů a s jevy zachycenými na nahrávkách. Zvláštní pozornost věnovat srovnání komunikace s dětmi s mateřským jazykem češtinou a s odlišným mateřským jazykem.
6. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi o výhodách a nevýhodách zvolených metod.
Seznam odborné literatury
Základní literatura:
Kolláriková, Z. – Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha 2001. (relevantní části)
Mertin, V. – Gillernová, I. (eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha 2010.
Montessori, M.: Příručka vědecké pedagogiky. Praha 1926.
Morgensternová, M. – Šulová, L. – Schöll, L.: Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha 2011.
Owens, Jr., R. E.: Language Development. Edinburgh 2014. (nebo jiné vydání, popř. jiná obdobná příručka)
Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011.
Skutil, M. a kol.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha 2011. (popř. další příručky o kvalitativním výzkumu)
Slančová, D.: Reč autority a lásky. Prešov 1999.
Smolík, F. – Seidlová Málková, G.: Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha 2014.
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha 2012. (nebo jiná příručka vývojové psychologie)
Relevantní časopisecké a sborníkové studie, hesla v lingvistických a pedagogických encyklopediích, kvalifikační práce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK