Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Estetická dimenze hraní počítačových her
Název práce v češtině: Estetická dimenze hraní počítačových her
Název v anglickém jazyce: The Aesthetic Dimension of playing Videogames
Klíčová slova: počítačové hry|umění nových médií|zkušenost|pragmatismus|estetika každodenního života|John Dewey
Klíčová slova anglicky: Videogames|Aesthetics of Everyday life|New Media Art|an Experience|Pragmatism|John Dewey
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.11.2017
Datum zadání: 04.12.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.12.2017
Datum a čas obhajoby: 12.09.2019 11:00
Datum odevzdání elektronické podoby:08.08.2019
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Tereza Hadravová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Otázka po estetickém rozměru hraní počítačových her se v teoretické debatě objevuje od počátku 90. let. Tato práce si klade za cíl postupně představit, shrnout a kriticky nahlédnout hlavní směry této diskuse. Většina příspěvků zabývající se touto tematikou obsahuje jeden společný rys – cíl ukotvit počítačovou hru a její možnou estetickou kvalitu ve sféře umělecké estetiky a nahlédnout na ni z této pozice jako na umělecké dílo. Z této pozice je následně zvažována schopnost PC her vzbuzovat estetický prožitek. Mnoho příspěvků přichází s vlastní definicí počítačových her, kterou následuje snaha o podřazení do nějaké již existující umělecké kategorie nebo vytvoření nové kategorie. Hlavními perspektivami v této debatě jsou naratologie (Murray), teorie fikce (Juul) nebo teorie pracující s PC hry jako s „novým živoucím uměním“ (Jenkins). Hlavním cílem diplomové práce bude tedy přezkoumání současných pokusů nahlížet na PC hru jako na umělecké dílo. Diplomová práce se pokusí formulovat vlastní stanovisko k této debatě, inspirované současnou estetikou pragmatizmu.
Seznam odborné literatury
Dewey, John. Art as Experience. 17. vydání. New York: Perigee Trade, 2005. 371 s. ISBN: 0-399-53197-1
Dewey, John. Qualitative Thought.The Collected Works; Later Works of John Dewey, 1925–1953, Vol. 5: 1929–1930, Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press, 1985, s. 243–262.
Ebert, Rodger, Videogames can never be art, in Rodger Ebert’s Journal. [Online] 2010. ˂http://web.mit.edu/21fms/People/henry3/GamesNewLively.html˃
Jenkins, Henry. Games, the New Lively Art, in MIT. [Online] 2002. ˂http://web.mit.edu/21fms/People/henry3/GamesNewLively.html˃
Kroll, Jack. „Emotion Engine?“ I don’t think so!, in Newsweek. [Online] 6. 3. 2000. ˂http://europe.newsweek.com/emotion-engine-i-dont-think-so-156675?rm=eu˃
Murray, Janet. From Game-Story to Cyberdrama, in: First Person: New Media as Story, Performance and Game, The MIT Press, Cambridge 2004, s. 1 – 11. ˂https://files.itslearning.com/data/1007/49564/wardripchap1.pdf?˃
Murray, Janet. Hamlet on Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace, Simone and Schuster, New York 1997.
Seldes, Gilbert. The Seven Lively Arts. Dover Publications, inc, New York 1957.
Shusterman, Richard. Somaesthetics: A Disciplinary Proposal, in The Journal of Aesthetics and Art Criticism, roč. 57, 1999, č. 3, s. 299 – 313.
Tavinor, Grant. The art of videogames, Wiley-Blackwell, Malden 2009.
Tavinor, Grant. Video Games and Philosophy of art. [Online] 2010. ˂http://kotaku.com/5527281/video-games-and-the-philosophy-of-art˃
Sekundární literatura:
Kolář, Vojtěch. Jsou počítačové hry umění? Stručné shrnutí argumentů vyřčených na téma videohry a umění, in Umění a nová média, Masarykova Univerzita, Brno 2011, s. 111 – 127.
Bendová, Helena. Umění počítačových her. 1. Vydání. Praha: Nakladatelství AMU, 2016. 354 s. ISBN 978-80-7331-421-7
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK