Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jazykové hry rozvíjející kompetenci v českém jazyce žáků mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem
Název práce v češtině: Jazykové hry rozvíjející kompetenci v českém jazyce žáků mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem
Název v anglickém jazyce: Language Games Developing Competence in Czech Language for Schoolchildren with a Different Mother Tongue
Klíčová slova: jazyková hra|didaktická hra|český jazyk|cizinci|žák s odlišným mateřským jazykem
Klíčová slova anglicky: language game|didactic game|czech language|foreigners|non-native language learner
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.11.2017
Datum zadání: 11.01.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 17.01.2018
Datum a čas obhajoby: 21.01.2019 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:20.12.2018
Datum proběhlé obhajoby: 21.01.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se v teoretické části zaměří na funkci a podobu hry ve vyučování cizímu jazyku a charakterizuje její specifika s ohledem na kognitivní zvláštnosti žáků mladšího školního věku. V praktické části bude vytvořen vlastní set herních aktivit včetně metodického popisu pro děti mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem, budeme přitom vycházet z tradičních dětských her pro rozvoj psychomotorických dovedností. Tyto hry budou rozčleněny do skupin podle svého zaměření a funkce v jazykovém vyučování. Konkrétně budou vytvořeny skupiny her rozvíjející řečovou kompetenci podle jednotlivých plánů jazyka, tj. hry prohlubující fonetické dovednosti, hry zacílené na rozvoj gramatické kompetence, hry rozvíjející slovní zásobu. Budou specifikovány cíle her, jejich pravidla, použitý materiál, časová dotace i různé případné modifikace navržených her. Všechny obrazové (popř. i jiné) materiály budou k dispozici v příloze diplomové práce. Navržený materiál bude pretestován ve školním prostředí, součástí práce bude zpětná vazba pretestujícího učitele a reflexe této prestestace formou slovních komentářů ke každé hře. Učitel dostane předem připravený dotazník s otázkami týkajícími se srozumitelnosti zadání, kvality materiálu, splnění cíle aktivity a celkového zhodnocení hry. Hry budou na jejich základě popřípadě upraveny.
Zásady pro vypracování DP:
Rešerše a prostudování odborné literatury.
Rešerše webových stran pro učitele jazyků.
Vypracování metodických zásad.
Návrh výukového materiálu.
Pretestace a vyhodnocení užití navrženého materiálu.
Zpracování DP.
Průběžné konzultace s vedoucí práce.
Prezentace DP v diplomovém semináři.
Příprava tezí a prezentace práce pro obhajobu.
Seznam odborné literatury
Brown, H. D., Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains, Pearson Education, 2007.

Doleží, L.: K aktuálním metodickým materiálům pro výuku češtiny jako druhého jazyka dětí. Providence, International Association of Teachers of Czech (IATC-NAATC), roč. 43, 2015.
Gjurová, N.: Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky. Metodika pro učitele. Praha, Portál, 2011.
Harmer, J.: The Practice of English Language Teaching. Essex, Pearson Education Limited, 2007.
Hrdlička, M.: Cizí jazyk čeština. Praha, ISV Nakladatelství, 2002.
Choděra, R. Didaktika cizích jazyků. Praha, Academia, 2006.
Larsen-Freeman, D. – Anderson, M.: Techniques and Principles in Language Teaching. Oxfrod/New York, Oxford University Press, 2011.
Kostelecká, Y.: Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.
Průcha, J. : Moderní pedagogika. Praha, Portál, 2002.
Průcha, J. : Pedagogický slovník. Praha, Portál, 2003.
Richard-Amato, P.: Making It Happen: Interaction in the Second Language Classroom, From Theory to Practice. New York/London, Longman, 1988.
Rixon, S.: How to Use Games in Language Teaching. London, Macmillan, 1981.
Talak-Kiryk, A.: Using Games In A Foreign Language Classroom. MA TESOL Collestion, 2010.
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha, Nakladatelství Karolinum, 2012.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK