Předčtenářské období a rozvoj čtenářské pre-gramotnosti v rámci rodiny
Název práce v češtině: | Předčtenářské období a rozvoj čtenářské pre-gramotnosti v rámci rodiny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pre-reading period and development of early reading abilities in family environment |
Klíčová slova: | čtení|čtenářská gramotnost|předškolní dítě|rodina|komunikace s dětmi |
Klíčová slova anglicky: | reading|reading literacy|pre-school child|family|communication with children |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.11.2017 |
Datum zadání: | 11.12.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.12.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 31.01.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.12.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.01.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na rané období rozvoje čtenářské (pre-)gramotnosti u dětí předškolního věku v rámci rodiny a v rámci komunikace rodičů s dětmi. Zkoumáno bude, jaké jsou představy rodičů o přípravě dětí na čtení, jaké aktivity rodiče dětem v oblasti přípravy na čtení nabízejí a jakou podobu má společná interakce dospělých a dětí nad knihami. Jádrem práce bude analýza nahrávek vybraných relevantních situací komunikace dospělých s dětmi (situace, kdy rodiče a děti společně „čtou“ či prohlížejí knihy, vyprávějí si příběhy či pohádky, zabývají se básněmi či říkadly atp.) doplněná dotazníkovým šetřením mezi rodiči, popř. strukturovanými rozhovory s nimi.
Postup práce 1. Prostudovat odbornou literaturu k problematice rozvoje čtenářské gramotnosti, komunikace dospělých s dětmi, vývoje dítěte v daném věku a také k vybraným výzkumným metodám. 2. Navázat kontakt s rodinami, které se výzkumu zúčastní, získat jejich informovaný souhlas. 3. Pořídit nahrávky (videonahrávky nebo audionahrávky podle dohody s rodiči), nahrávky přepsat (pro přepis zvolit vhodný systém, ten případně vhodně adaptovat – např. CHAT z CHILDES, zásady pro korpus DIALOG, popř. zásady pro korpus ORAL). Nahrávky analyzovat s ohledem na cíl práce. 4. Připravit otázky pro dotazník, popř. rozhovor; šetření realizovat a zpracovat získané výsledky. 5. Usouvztažnit výsledky získané dotazníkem či rozhovory a analýzou nahrávek, porovnat je s údaji uváděnými v odborné literatuře. Vyvodit závěry, v diskusi věnovat též prostor výhodám a nevýhodám zvolených výzkumných metod. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura
Gavora, P. a kol.: Gramotnosť. Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava 2003. (zde viz mj. bibliografii k oboru) Owens, Jr., R. E.: Language Development. Edinburgh 2014. (nebo jiné vydání, popř. jiná obdobná příručka) Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011. Pupala, B. a kol.: Rané štúdie o ranej gramotnosti. Bratislava 2003. (zde viz mj. bibliografii k oboru) Skutil, M. a kol.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha 2011. (popř. další příručky o kvalitativním výzkumu) Smolík, F. – Seidlová Málková, G.: Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha 2014. Švrčková, M.: Kvalita počáteční čtenářské gramotnosti. Ostrava 2011. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha 2012. (nebo jiná příručka vývojové psychologie) Relevantní studie časopisecké a sborníkové, hesla v lingvistických, psycholingvistických aj. encyklopediích, kvalifikační práce. |