Ženské tělo jako jazyk performance
Název práce v češtině: | Ženské tělo jako jazyk performance |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Female body as the Language of Performance |
Klíčová slova: | Performance|performativita|estetika|estetika performativity|divadlo|akční umění|současné umění |
Klíčová slova anglicky: | Performance|performative art|aesthetics|performative aesthetics|theater|live art|contemporary art |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.11.2017 |
Datum zadání: | 08.11.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.11.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martin Kaplický, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zabývat specifičností použití ženského těla v umělecké performanci. K vysvětlení tohoto fenoménu chci použít fenomenologické teorie. Zbůsob využití ženského těla v umělecké performanci podložím příklady performancí Mariny Abramovic a Yoko Ono. Jejich tělo se v performanci používá jako specifický znak. Práce bude směřovat k tomu, že na základě přístupu fenomenologické filozofie a teorie umění a také jiných teoretických úvah o ženách a jejich sociálním postavení, konstituuje pojem ženskosti v kontextu současného umění. |
Seznam odborné literatury |
АБАЛАКОВА, Н.Б. Между субъектом и телом. Перформанс. Попытка определения жанра. Кто? Как? Для чего? TOTART: Русская рулетка, 1998. BAKHTIN and the Contemporary Visual Arts by Miriam Jordan and Julian Jason Haladyn, University of Western Ontario, London [https://www.academia.edu/2320215/Bakh-tin_and_the_Contemporary_Visual_Arts]. DE BEAUVOIR, S.: Druhé pohlaví (české vyd. v překl. Josef Kostyhryz, Hana Uhlířová), Praha: Orbis. 412 s., 1967. ČAPEK J., Mít tělo a být tělem : Analýza těla v Merleau-Pontyho Fenomenologii vnímání. In: Filosofický časopis 2011/7, str. 99-114. GREBENÍČKOVÁ, R.: Tělo a tělesnost v novověkém myšlení, Praha, prostor 1997 (1. vyd.). GROSENIČKOVÁ, U.: Ženy v umění 20. a 21. století. Praha. 2004 ETAVARD, M.: Ženské tabu v současném umění. Společenský a umělecký kontext ženskosti v díle současných umělkyň. Brno. Dizertační práce. Masarykova univerzita. Fakulta pedago-gická. Vedoucí práce Radek HORÁČEK, 2011. HOGENOVÁ, A.: Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2002. PATOČKA, J.: Tělo, společenství, jazyk, svět. Praha: Oikoymenh, 1995. PATOČKA, J. Přirozený svět jako filosofický problém. Praha: Československý spisovatel, 1992. PELCOVÁ, J. Problém tělesnosti a intersubjektivity u Merleau-Pontyho a jejich význam pro porozumění fenoménu výchovy. PAIDEIA: PHILOSOPHICAL E-JOURNAL OF CHARLES UNIVERSITY. Issue/Volume/Year: 3–4/VI/2009. ISSN 1214-8725. |