Hudba v českém vězeňství
Název práce v češtině: | Hudba v českém vězeňství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Music in Czech Prison System |
Klíčová slova: | vězení|totální instituce|hudba ve věznici|poslech hudby|koncerty ve vězení|muzicírování|vnímání hudby|odsouzení|etnomuzikologie|etnografie|terénní výzkum |
Klíčová slova anglicky: | prison|total institution|prison music|listening to music|jail concerts|playing music|music perception|inmate|convict|prisoner|live music|jail|Czechia|Czech Republic|ethnomusicology|ethnography|field research |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.11.2017 |
Datum zadání: | 03.11.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.11.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2018 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.06.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Veronika Seidlová, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
“Hudba v českém vězeňství” je diplomová práce zkoumající fungování hudby ve vězení, tedy prostředí totální instituce, kde se lidé ocitají v extrémních podmínkách, které ovlivňují široké spektrum jejich prožívání. Práce se soustředí na roli hudby v každodenním životě odsouzených a při výchovných aktivitách. Zabývá se vztahem odsouzených k hudbě, hudebními činnostmi ve věznici a přístupem vězeňské služby ČR k hudebním aktivitám. Diplomovou práci koncipuji jako etnomuzikologickou studii. Ve výzkumu postupuji hudebně etnografickou metodou, jejímž cílem je v tomto případě studium sociokulturních kontextů, procesů a jejich významů ve vztahu k provozování a prožívání hudby v českém vězeňství. Zvolila jsem pro etnomuzikologii běžný kvalitativní výzkum, jehož základem je dlouhodobá terénní práce. Pro tento typ práce bylo nezbytné zajistit si předem přístup do terénu a během výzkumu být v přímém kontaktu s odsouzenými i se zaměstnanci věznice. Mou snahou je podat v této diplomové práce plastický obraz o hudbě v českém vězeňství. Zajímá mě, zda a jak se v izolovaném prostředí mění u odsouzených vnímání funkce hudby oproti životu na svobodě. Jakou roli hraje hudba v životě uvězněného? V jakém modu hudební produkce má vězeň k hudbě přístup? Má ve vězení příležitost setkat se s reprodukovanou hudbou, navštěvovat hudební kroužky řízené “shora”, utvářet hudební skupiny, navštěvovat koncerty, prozpěvují si vězni při běžných činnostech apod.? Jak s hudebními aktivitami pracuje vězeňská služba? Vnímá hudbu například ve výchovném či terapeutickém kontextu? Čas od času se v prostorách věznice pořádají koncerty externích interpretů. Jakým způsobem dochází k jejich výběru a jak koncerty pořádané věznicí vnímají sami vězni? Jsou pro ně odměnou, či povinností? To jsou některé z otázek, na které se pokusím v diplomové práci odpovědět. Cílem této práce je přinést poznatky o proměně hudebního vnímání vlivem totální instituce a o způsobu, jakým vězeňská služba uvažuje a využívá hudbu v práci s vězni. |
Seznam odborné literatury |
Bensimon, Moshe; Einat, Tomer; Gilboa, Avi. ‘The Impact of Relaxing Music on Prisoners' Levels of Anxiety and Anger‘. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 59/4 , 2015, s. 406-423. Cohen, Mary L. ‘Choral Singing and Prison Inmates: Influences of Singing in a Prison Choir‘. Journal of Correctional Education, 60/1, 2009, s. 52-65. Cohen, Mary L. ‘Conductors’ Perceptions of Kansas Prison Choirs’. International Journal of Community Music, 1/3, 2008, s. 319-333. Cohen, Mary L. ‘Hallelujah! Prison Choirs: Studying a Unique Phenomenon’. Choral Journal, 48/5, 2007, s. 47-50. Dirga, Lukáš. ‘Možnosti a úskalí vězeňské etnografie: metodologická reflexe využití vězeňské etnografie v českém kontextu’. Česká kriminologie, 2, 2016, s. 1-12. Dirga, Lukáš; Jaroslava Hasmanová Marhánková. ‘Nejasné vztahy moci – vězení očima českých dozorců.’ Sociologický časopis, 50/1, 2014, s. 83-106. Drake, Deborah H.; Harvey, Joel. ‘Performing the Role of Ethnographer: Processing and Managing the Emotional Dimensions of Prison Research.’ International Journal of Social Research Methodology, 17/5, 2014, s. 489-501. Foucault, Michel. Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin, 2000, 427 s. Harbert, Benjamin J. ‘Only Time: Musical Means to the Personal, the Private and the Polis at the Louisiana Correctional Institute for Women’. American Music, 30/2, 2013, s. 203-240. Harbert, Benjamin J. ‘Special Issue on Women's Prison Music: Guest Editor's Introduction’. American Music, 31/2, 2013, s. 127-33. Hirsch, Lily E. Music in American Crime Prevention and Punishment, University of Michigan, 2012, 212 s. Kaufmann, Jean-Claude. Chápající rozhovor, Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2010. Lee, Rock. ‘Music Education in Prisons: A Historical Overview’. International Journal of Community Music, 3/1, 2010, s. 7-18. Lucas, Ashley. ‘When I Run in My Bare Feet: Music, Writing, and Theater in a North Carolina Women's Prison’. American Music, 31/2, 2013, s. 134-162. Nedbálková, Kateřina. Spoutaná Rozkoš: Sociální (re)produkce genderu a sexuality v ženské věznici. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2006, 198 s. O'Grady, Lucy; Rolvsjord, Randi; McFerran, Katrina. ‘Women Performing Music in Prison: an Exploration of the Resources that Come into Play’. Nordic journal of music therapy, 24/2, 2013, s. 123-147. Silber, Leya. ‘Bars behind Bars: The Impact of a Women’s Prison Choir on Social Harmony’. Music Education Research, 7/2, 2005, s. 251-271. |