Působení individualizované výuky na vybrané aspekty kognice a motivace
Název práce v češtině: | Působení individualizované výuky na vybrané aspekty kognice a motivace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Effect of individualized teaching on selected aspects of cognition and motivation |
Klíčová slova: | Kognitivní funkce|exekutivní funkce|školní motivace|doučování |
Klíčová slova anglicky: | Cognitive functions|executive functions|school motivation|tutoring |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.10.2017 |
Datum zadání: | 25.10.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.10.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 27.05.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.05.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Václav Mertin |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat působením individualizované výuky na vybrané aspekty kognice a motivace žáků. Individualizovanou výukou bude pro účely práce myšleno individuální doučování klienta lektorem. V teoretické části práce nabídne stručný přehled poznatků o kognitivních a motivačních procesech, které úzce souvisejí s výukou a školním prostředím. Z psychologického hlediska bude východiskem pro zpracování uvedené problematiky teorie PASS, jejíž základy definoval ve svém neuropsychologickém přístupu již Lurija. PASS vyjadřuje čtyři základní způsoby zpracování informací a řešení problémů prostřednictvím kognitivních proces (P = planning/ plánování; A =attention/ pozornost; S =simultaneous/ simultánní zpracování informací; S =successive/ sekvenční zpracování informací). V empirické části bude představen kvalitativní výzkum zaměřený na dlouhodobé sledování působení individuálního doučování. Jako základní metody budou použity rozhovor a Diagnostická baterie kognitivních procesů CAS2. Výzkumný vzorek bude zahrnovat klienty programu Doučování organizace Lata – programy pro mládež a rodinu, z. s. Cílem práce je poskytnout náhled na problematiku individuálního doučování a měření efektů jeho působení z psychologické perspektivy. Dílčím výstupem práce bude také studie o využití psychodiagnostického nástroje CAS2, který byl v nedávné době lokalizován pro Českou republiku. |
Seznam odborné literatury |
BORPHY, J. E. (2010). Motivating students to learn. New York: Routledge. CUDNEY, E. A., & EZZELL, J. M. (2017). Evaluating the Impact of Teaching Methods on Student Motivation. Journal Of STEM Education: Innovations & Research, 18(1), 32-49. DAS, J. P., NAGLIERI, J. A., & KIRBY, J. R. (1994). Assessment of cognitive processes: The PASS theory of intelligence. Boston: Allyn and Bacon MAHEADY, L., & GARD, J. (2010). Classwide peer tutoring: Practice, theory, research, and personal narrative. Intervention In School And Clinic, 46(2), 71-78. MATĚJČEK, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál. NAGLIERI, J. A., & Otero, T. M. (2017). Essentials of CAS2 Assessment. New Jersey: John Wiley & Sons. NAKONEČNÝ, M. (2014). Motivace chování. Praha: Triton. ZENELI, M., THURSTON, A., & ROSETH, C. (2016). The influence of experimental design on the magnitude of the effect size -peer tutoring for elementary, middle and high school settings: A meta-analysis. International Journal Of Educational Research, 76211-223. |