Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Právo na vzdělání v Evropské úmluvě o lidských právech a základních svobodách a Česká republika
Název práce v češtině: Právo na vzdělání v Evropské úmluvě o lidských právech a základních svobodách a Česká republika
Název v anglickém jazyce: Right to education under European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms and Czech Republic
Klíčová slova: právo na vzdělání, lidská práva, základní práva, nepřímá diskriminace, právo na rovné zacházení, Listina základních práv EU, Evropská unie, Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod, Rada Evropy, Evropský soud pro lidská práva, Úmluva o právech dítěte, Listina základních práv a svobod, Česká republika, školský zákon
Klíčová slova anglicky: right to education, human rights, fundamental rights, indirect discrimination, right for equal treatment, Charter of fundamental rights of the European Union, European Union, European Conventionon human rights, Council of Europe, European Court of Human Rights, Convention on the Rights of the Child, Charter of Fundamental Rights and Freedoms, Czech Republic, Education Act
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mezinárodního práva (22-KMP)
Vedoucí / školitel: JUDr. Monika Bayerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.11.2017
Datum zadání: 21.11.2017
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.01.2020
Datum a čas obhajoby: 22.01.2020 11:45
Místo konání obhajoby: Právnická fakulta UK, nám. Curieových 7, Praha 1, 217, 217
Datum odevzdání elektronické podoby:05.09.2019
Datum proběhlé obhajoby: 22.01.2020
Oponenti: JUDr. Eliška Flídrová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Tato práce řeší problematiku ochrany práva na vzdělání. Zaměřuje se na pojetí práva na vzdělání obsaženého v Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod. Dále také porovnává znění tohoto práva s jeho vyjádřením v jiných dokumentech poskytujících mu ochranu na mezinárodní úrovni. Těmito dokumenty jsou Listina o základních právech EU a Úmluva o právech dítěte. Podstatná část práce je věnována také koncepci práva na vzdělání v českém právním řádu a jejím porovnáním s úpravou v Úmluvě. Velká pozornost je pak věnována rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva D.H. a ostatní proti České republice, protože se jedná o jediný odsuzující rozsudek týkající se České republiky v oblasti práva na vzdělání. Cílem této práce bylo zjistit, jaký vliv mělo toto rozhodnutí na Českou republiku a další členské státy rady Evropy, a zda se je podařilo úspěšně implementovat do českého právního řádu. Toto rozhodnutí je důležité nejen pro Českou republiku. Vrhlo světlo na problém, se kterým se potýká řada evropských států. Stalo se pilotním rozsudkem, který následovala další podobná rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva týkající ne například Řecka či Maďarska. Z těchto rozhodnutí je patrné, že Česká republika zdaleka není jediným státem Rady Evropy potýkajícím se s problémem nedostatečného zajištění rovného přístupu ke vzdělání určité skupině obyvatel. Rozhodnutí D.H. a ostatní proti České republice bylo i jedním z podnětů změny českého vzdělávacího systému. V rámci změny školského zákona, ve snaze zajistit rovný přístup ke vzdělání všem dětem, dochází například k zavedení povinného předškolního vzdělání. Realizace rozhodnutí ovšem vyžaduje čas. Prozatím se tedy i přes veškerou snahu České republice plně nepodařilo úspěšně implementovat dotčené rozhodnutí tak, aby nedocházelo k porušení Úmluvy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce

This thesis deals with the issue of protection of the right to education. It focuses on the conception of the right to education defined by the European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms. It also compares the article concerning the right to education with other international documents concerning human rights protection such as Charter of Fundamental Rights of the European Union and Convention on the Rights of the Child. It partly examines the definition of this right under the Czech law. The thesis especially pays attention to the case of the Grand Chamber D.H. and others versus Czech Republic, since it is the only decision of European Court of justice concerning right to education which found Czech Republic in breach of the Convention. The aim of this thesis was to find out what influence had this decision on the Czech Republic as well as other member states of the Council of Europe and whether It was succesfully implemented into the Czech legal system. This decision is significant not just for the Czech Republic. It has shed light on the issue faced by many European countries. It became a pilot judgment and was followed by other decisions of the European Court of Human Rights concerning similar problematics. It was clear that Czech Republic is not the only member state of the Council of Europe not beeing able to ensure equal access to eduation to all children. It became one of the impulses in the process of changing the Czech educational system. Czech government has adapted many changes, for example it introduced compulsory pre-school education to the Czech legal system. However the implementation of the decision takes time. Despite all the efforts, the Czech Republic has so far failed to fully comply with the decision in question in order to avoid violation of the Convention.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK