Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení
Název práce v češtině: | Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teacher’s social competences and its development posibilities |
Klíčová slova: | Sociální dovednosti|učitelé|profesní rozvoj|metody rozvoje sociálních dovedností |
Klíčová slova anglicky: | Social skills|teachers|professional development|methods of social skills development |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.10.2017 |
Datum zadání: | 06.10.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.10.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Andrea Kučerová |
Konzultanti: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá sociálními dovednostmi učitelů a postupy, které umožňují tyto dovednosti rozvíjet. Cílem práce je zejména popsat, jaké sociální dovednosti by měl učitel mít osvojené (například komunikační dovednosti, dovednost zvládání konfliktů atd.), a jaké jsou současné možnosti rozvíjení těchto dovedností. V literárně přehledové části se budu zabývat především problematikou sociálních dovedností u učitelů a jejich důležitostí ve vztahu k žákům i učitelům, a potom se budu zabývat postupy a metodami, které tyto dovednosti rozvíjejí. V další části práce potom navrhnu výzkum, v němž budu porovnávat účinnost jednotlivých metod rozvoje sociálních dovedností učitelů. Výzkum proběhne ve dvou etapách, nejprve budou pomocí dotazníku měřeny sociální dovednosti skupiny učitelů, ti budou potom náhodně rozřazeni do podskupin podle metod rozvoje. S odstupem času budou učitelé znovu testováni stejným dotazníkem a výsledky budou párovány s prvním testováním. Následně proběhne srovnání výsledků všech metod. Výsledky by mohly pomoci rozlišit, které metody mají větší účinnost, a tudíž jsou pro učitele vhodnější. Ti by pak mohli být na základě těchto poznatků lépe vedeni k rozvíjení vlastních sociálních dovedností. |
Seznam odborné literatury |
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy (2., přepracované a doplněné vydání). Praha: Grada. Hemann, C., Böttcher, W., & Kanning, P. U. (2012). Measuring social competencies in the teaching profession - development of a self-assessment procedure [Online]. Journal For Educational Research Online, 4(1), 140-154. Retrieved from http://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=7055 Jennings, P., & Greenberg, M. (2009). The Prosocial Classroom: Teacher Social and Emotional Competence in Relation to Student and Classroom Outcomes [Online]. Sage Journals, 79(1), 491-525. Retrieved from http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0034654308325693 Karns, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: zásady a cvičení. Praha: Portál. Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4.). Praha: Portál. Mühleisen, S., & Oberhuber, N. (2008). Komunikační a jiné měkké dovednosti: soft skills v praxi. Praha: Grada. Švec, V., Pravdová, B., & Lojdová, K. (2016). An Anthology of Selected Papers from the Conference Teaching Practice ‑ Current Knowledge and Perspectives. Brno: Masarykova univerzita. |