Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení
Název práce v češtině: Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení
Název v anglickém jazyce: Teacher’s social competences and its development posibilities
Klíčová slova: Sociální dovednosti|učitelé|profesní rozvoj|metody rozvoje sociálních dovedností
Klíčová slova anglicky: Social skills|teachers|professional development|methods of social skills development
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.10.2017
Datum zadání: 06.10.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.10.2017
Datum a čas obhajoby: 20.06.2018 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.05.2018
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Andrea Kučerová
 
 
 
Konzultanti: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá sociálními dovednostmi učitelů a postupy, které umožňují tyto dovednosti rozvíjet. Cílem práce je zejména popsat, jaké sociální dovednosti by měl učitel mít osvojené (například komunikační dovednosti, dovednost zvládání konfliktů atd.), a jaké jsou současné možnosti rozvíjení těchto dovedností. V literárně přehledové části se budu zabývat především problematikou sociálních dovedností u učitelů a jejich důležitostí ve vztahu k žákům i učitelům, a potom se budu zabývat postupy a metodami, které tyto dovednosti rozvíjejí.
V další části práce potom navrhnu výzkum, v němž budu porovnávat účinnost jednotlivých metod rozvoje sociálních dovedností učitelů. Výzkum proběhne ve dvou etapách, nejprve budou pomocí dotazníku měřeny sociální dovednosti skupiny učitelů, ti budou potom náhodně rozřazeni do podskupin podle metod rozvoje. S odstupem času budou učitelé znovu testováni stejným dotazníkem a výsledky budou párovány s prvním testováním. Následně proběhne srovnání výsledků všech metod.

Výsledky by mohly pomoci rozlišit, které metody mají větší účinnost, a tudíž jsou pro učitele vhodnější. Ti by pak mohli být na základě těchto poznatků lépe vedeni k rozvíjení vlastních sociálních dovedností.
Seznam odborné literatury
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy (2., přepracované a doplněné vydání). Praha: Grada.

Hemann, C., Böttcher, W., & Kanning, P. U. (2012). Measuring social competencies in the teaching profession - development of a self-assessment procedure [Online]. Journal For Educational Research Online, 4(1), 140-154. Retrieved from http://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=7055

Jennings, P., & Greenberg, M. (2009). The Prosocial Classroom: Teacher Social and Emotional Competence in Relation to Student and Classroom Outcomes [Online]. Sage Journals, 79(1), 491-525. Retrieved from http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0034654308325693

Karns, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: zásady a cvičení. Praha: Portál.

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4.). Praha: Portál.

Mühleisen, S., & Oberhuber, N. (2008). Komunikační a jiné měkké dovednosti: soft skills v praxi. Praha: Grada.

Švec, V., Pravdová, B., & Lojdová, K. (2016). An Anthology of Selected Papers from the Conference Teaching Practice ‑ Current Knowledge and Perspectives. Brno: Masarykova univerzita.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK