Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Filmové regály: nástup soukromých videopůjčoven počátkem 90. let
Název práce v češtině: Filmové regály: nástup soukromých videopůjčoven počátkem 90. let
Název v anglickém jazyce: Film Shelves: Private Video rental stores in the early 1990s Czech republic
Klíčová slova: filmová distribuce|video|videopůjčovny|videokazety|VHS|pirátství|stínová ekonomika|soukromé podnikání|Praha|90. léta|orální historie|Česká Republika
Klíčová slova anglicky: film distribution|video|video rental stores|videocassette|VHS|piracy|shadow economy|private enterprise|Prague|Czech Republic|1990s|oral history
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 04.10.2017
Datum zadání: 04.10.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.10.2017
Datum a čas obhajoby: 08.09.2021 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:18.08.2021
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce zkoumá podoby a způsob uvádění filmů v koncové části distribučníhookruhu, konkrétně ve videopůjčovnách. V 80. letech tvořily videopůjčovny klíčový segment filmového průmyslu, povědomío jejichpozdějšímfungování a uspořádání na území ČR se však v současnosti omezuje na obecné představypamětníků.Decentralizovaná síť poboček se na počátku 90. let vyznačovala překotným a neřízeným vývojem a ani ve druhé polovině dekády nevznikl na videotrhu dominantní řetězec, jenž by vykazoval průkazné statistiky nebo určoval obchodní praktiky s dopadem i na nezávislé pobočky. Cílemprojektuproto bude dohledat bývalé majitele, zaměstnance či zákazníky videopůjčoven azískat jejich výpovědi, případně archivní materiál. Sesbíranádataa jeden či dva podložené příklady pak poslouží ke komparaci s oficiálními daty od distributorů, stejně jako k částečnému srovnání s videotrhem v západní Evropě a v USA, jehož praktiky již jsou badatelsky zpracované.
Seznam odborné literatury
James Bennett, Tom Brown, Film and Television after DVD. London: Routledge 2008.
Kate Egan, Trash or Treasure?: Censorship and the Changing Meanings of the Video Nasties. Manchester: Manchester University Press 2012.
Jonathan Gray, Show Sold Separately: Promos, Spoilers, and Other Media Paratexts. New York: New York University Press 2010.
Daniel Herbert, Videoland: Movie Culture at the American Video Store. Berkeley: University of California Press 2014.
Mark Jancovich, Lucy Faire, Sarah Stubbings, The Place of the Audience: Cultural Geographies of Film Consumption. London: British Film Institute 2003.
Barbara Klinger, Beyond the Multiplex: Cinema, New Technologies, and the Home. Berkeley: University of California Press 2006.
Pavel Mücke, Miroslav Vaněk, Třetí strana trojúhelníku: Teorie a praxe orální historie. Praha: Karolinum 2015.
Michael Z. Newman, Video Revolutions: On the History of a Medium. New York: Columbia University Press 2014.
Frederick Wasser, Veni, Vidi, Video: The Hollywood Empire and the VCR. Austin: University of Texas Press 2002.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK