Filmové regály: nástup soukromých videopůjčoven počátkem 90. let
Název práce v češtině: | Filmové regály: nástup soukromých videopůjčoven počátkem 90. let |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Film Shelves: Private Video rental stores in the early 1990s Czech republic |
Klíčová slova: | filmová distribuce|video|videopůjčovny|videokazety|VHS|pirátství|stínová ekonomika|soukromé podnikání|Praha|90. léta|orální historie|Česká Republika |
Klíčová slova anglicky: | film distribution|video|video rental stores|videocassette|VHS|piracy|shadow economy|private enterprise|Prague|Czech Republic|1990s|oral history |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 04.10.2017 |
Datum zadání: | 04.10.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.10.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2021 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.08.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce zkoumá podoby a způsob uvádění filmů v koncové části distribučníhookruhu, konkrétně ve videopůjčovnách. V 80. letech tvořily videopůjčovny klíčový segment filmového průmyslu, povědomío jejichpozdějšímfungování a uspořádání na území ČR se však v současnosti omezuje na obecné představypamětníků.Decentralizovaná síť poboček se na počátku 90. let vyznačovala překotným a neřízeným vývojem a ani ve druhé polovině dekády nevznikl na videotrhu dominantní řetězec, jenž by vykazoval průkazné statistiky nebo určoval obchodní praktiky s dopadem i na nezávislé pobočky. Cílemprojektuproto bude dohledat bývalé majitele, zaměstnance či zákazníky videopůjčoven azískat jejich výpovědi, případně archivní materiál. Sesbíranádataa jeden či dva podložené příklady pak poslouží ke komparaci s oficiálními daty od distributorů, stejně jako k částečnému srovnání s videotrhem v západní Evropě a v USA, jehož praktiky již jsou badatelsky zpracované. |
Seznam odborné literatury |
James Bennett, Tom Brown, Film and Television after DVD. London: Routledge 2008.
Kate Egan, Trash or Treasure?: Censorship and the Changing Meanings of the Video Nasties. Manchester: Manchester University Press 2012. Jonathan Gray, Show Sold Separately: Promos, Spoilers, and Other Media Paratexts. New York: New York University Press 2010. Daniel Herbert, Videoland: Movie Culture at the American Video Store. Berkeley: University of California Press 2014. Mark Jancovich, Lucy Faire, Sarah Stubbings, The Place of the Audience: Cultural Geographies of Film Consumption. London: British Film Institute 2003. Barbara Klinger, Beyond the Multiplex: Cinema, New Technologies, and the Home. Berkeley: University of California Press 2006. Pavel Mücke, Miroslav Vaněk, Třetí strana trojúhelníku: Teorie a praxe orální historie. Praha: Karolinum 2015. Michael Z. Newman, Video Revolutions: On the History of a Medium. New York: Columbia University Press 2014. Frederick Wasser, Veni, Vidi, Video: The Hollywood Empire and the VCR. Austin: University of Texas Press 2002. |