Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývojová dysfázie u česky mluvících dětí předškolního věku
Název práce v češtině: Vývojová dysfázie u česky mluvících dětí předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Specific language impairment in Czech preschool children
Klíčová slova: vývojová dysfázie|osvojování morfologie|jazykový vývoj předškolních dětí|jazykový vývoj dětí mladšího školního věku|flektivní jazyk|opakování vět
Klíčová slova anglicky: specific language impairment|acquisition of morphology|language development in preschool children|language development in early school age children|inflectional language|sentence imitation
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.08.2017
Datum zadání: 07.09.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.10.2017
Datum a čas obhajoby: 09.09.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou vývojové dysfázie (v angličtině nejčastěji specific language impairment, zkráceně SLI), tedy poruchou jazykového vývoje, která postihuje všechny jazykové roviny, ve větší míře však ovlivňuje morfologickou rovinu. Vývojová dysfázie není spojena s jinými výraznými deficity (např. nonverbální inteligence je v rámci normy, nejsou výrazná sluchová či neurologická poškození…), jisté možné nedostatky v motorice, krátkodobé paměti apod. výrazněji nevybočují z normy.
V teoretické části práce budou především zmíněny hlavní rysy této poruchy, a to s ohledem na fakt, že se projevy vývojové dysfázie částečně liší v jazycích flektivních a aglutinačních oproti jazykům s méně bohatým flektivním systémem, ve kterých bylo provedeno výzkumů nejvíce. Dále se práce zaměří na předpoklady faktorů, které vývojovou dysfázii způsobují, a to s ohledem na různé přístupy a hypotézy, které se snaží problematiku vysvětlit („morphological richness account“, „agreement deficit“…), zmíněny budou i další otázky spojené s touto poruchou (např. jak může vývojová dysfázie přispět k poznání o jazykovém vývoji či jazyce obecně). Jelikož jazykovou oblastí, kterou vývojová dysfázie postihuje, je morfologie, do kontrastu bude uvedeno i osvojování morfologie dětmi bez vývojové dysfázie, popř. i charakter postižení dané oblasti u lidí s jinými jazykovými poruchami (např. s afázií, dyslexií apod.).
Praktická část diplomové práce se zaměří již přímo na konkrétní oblast osvojování morfologie (osvojování flexe u substantiv a verb) a rovněž na konkrétní skupinu dysfatiků, a to na děti v mladším školním věku. Pomocí experimentu, který se bude inspirovat některými zahraničními výzkumy (především v maďarštině) a bude používat metodu imitace vět (sentence imitation), bude práce zkoumat, do jaké míry je tato jazyková oblast u dětí s vývojovou dysfázií porušena. Kontrolní skupinu budou tvořit děti vybrané podle určitých kritérií, které budou zhruba o dva roky mladší (důvod pro toto rozhodnutí bude v práci vysvětlen).
Cílem práce je zjistit, jaký je charakter porušení znalosti určité oblasti morfologie u dětí, které mají vývojovou dysfázii a mluví flektivním jazykem.
Seznam odborné literatury
Chejnová, Pavla: Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child (Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2016), 164 stran.
Kesselová, Jana: Funkčno-sémantická kategória relačnosť v ranej ontogenéze reči dieťaťa hovoriaceho po slovensky (Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2014), 102 stran.
Kesselová, Jana: Morfológia v komunikácii detí (Prešov: Anna Nagyová, 2003), 149 stran.
Leonard, Laurence B.: Children with specific language impairment and their contribution to the study of language development, in Journal of Child Language 41, 2014, č. 1, s. 38–47.
Leonard, Laurence B.: Noun-Related Morphosyntactic Difficulties, in Specific Language Impairment across Languages. First Language 36, 2016, č. 1, s. 3–29.
Leonard, Laurence B.; Caselli, M. Cristina; Devescovi, Antonella: Italian children's use of verb and nounmorphology during the preschool years, in First Language 66, 2002, 3, s. 287–304.
Leonard, Laurence B. et al.: Morphological deficits in children with SLI: The status of features in the underlying grammar, in Language Actuisition 2, 1992, č. 2, s. 151–179.
Lukács, Ágnes; Leonard, Laurence B.; Kas, Bence: Case marking in Hungarian children with specific language impairment, in First Language 33, 2013, č. 4, s. 331–353.
Lukács, Ágnes, Leonard, Laurence B., Kas, Bence; Csaba Pléh: The use of tense and agreement by Hungarian-speaking children with language impairment, in Journal of Speech, Language and Hearing Research 52, 2009, č. 1, s. 98–117.
Pačesová, Jaroslava: Řeč v raném dětství (Brno: Univerzita J. E. Purkyně, 1979), 170 stran.
Saicová Římalová, Lucie: Když začínáme mluvit: lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte (Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013), 218 stran.
Saicová Římalová, Lucie: Osvojování jazyka dítětem (Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2016), 90 stran.
Smolík, Filip: Osvojování českých slovesných tvarů v raném věku, in Československá psychologie 46, 2002, č. 5, s. 450–461.
Smolík, Filip a Málková, Gabriela: Vývoj jazykových schopností v předškolním věku (Praha: Grada, 2014), 248 s.
Smolík, Filip; Vávrů, Petra: Sentence imitation as a marker of SLI in Czech: disproportionate impairment of verbs and clitics, in Journal of Speech, Language and Hearning Research 57, 2014, s. 837–849.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK