Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývoj a cíle politiky vzdělávání dospělých v České republice v kontextu evropeizace
Název práce v češtině: Vývoj a cíle politiky vzdělávání dospělých v České republice v kontextu evropeizace
Název v anglickém jazyce: The Development and Objectives of Adult Education Policy in the Czech Republic in the Context of Europeanization
Klíčová slova: Evropská unie|Česká republika|vzdělávací politika|celoživotní vzdělávání a učení|vzdělávání dospělých
Klíčová slova anglicky: European union|Czech republic|education policy|lifelong learning|Adult education
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.06.2017
Datum zadání: 30.06.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.10.2017
Datum a čas obhajoby: 06.09.2018 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Tomáš Langer
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat vývoji pojetí vzdělávání a učení se dospělých v rámci celoživotního vzdělávání a učení se v evropských politických dokumentech, a tomu v jaké podobě se vzdělávání a učení se dospělých projevilo v politických dokumentech České republiky. Práce vychází z předpokladu, že i když vzdělávání a vzdělávací politika jsou plně v pravomoci národních států, Evropská unie zásadním způsobem ovlivňuje podobu a rozvoj vzdělávacího systému. Cílem práce je srovnat vývoj pojetí vzdělávání a učení se dospělých v klíčových politických dokumentech České republiky a Evropské unie. Uplatněným způsobem práce bude analýza dokumentů a komparace.

Struktura:
1 Proces evropeizace
2 Evropská vzdělávací politika
3 Vybrané politické dokumenty Evropské unie
3.1 Lisabonská strategie
3.2 Memorandum o celoživotním učení
3.3 Vzdělávání 2020
4 Vzdělávací politika České republiky před rokem 2004
4.1 Evropská dohoda o přidružení k Evropskému společenství
4.2 Národní program rozvoje vzdělávání, tzv. Bílá kniha
4.3 Strategie rozvoje lidských zdrojů pro Českou republiku
5 Vybrané politické dokumenty České republiky po roce 2004
5.1 Strategie celoživotního učení České republiky
5.2 Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020
6 Komparace pojetí vzdělávání a učení se dospělých v dokumentech Evropské unie a České republiky
Seznam odborné literatury
Databáze strategií. Portál strategických dokumentů ČR [online]. Praha: MMR, 2017 [cit. 2017-04-04]. Dostupné z: https://www.databaze-strategie.cz/cz/urad-vlady/strategie/narodni-lisabonsky-program-2005-2008-narodni-program-reforem-ceske-republiky

European Commission. European Competitiveness Report 2011. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2011 [vid. 2017-04-25]. ISBN 978-92-79-2169-6. Dostupné z: file:///C:/Users/admin/Downloads/ECR2011_7129_en_7129.pdf

European Commission. Progress towards the Lisbon objectives in education and training: Indicators and benchmarks. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2009 [vid. 2017-04-25]. ISBN 978-92-79-08424-9. Dostupné z: http://www.ecnais.org/wp/wp-content/uploads/2013/01/EandT_in_Europe_2008-report_indicators_and_benchmarks.pdf

EVROPSKÁ KOMISE. Memorandum o celoživotním učení [online]. Evropská komise, 2000 [vid. 2017-04-04]. Dostupné z: http://old.nvf.cz/archiv/memorandum/obsah.htm

EVROPSKÁ KOMISE. Pracovní dokument útvarů Komise. Hodnocení Lisabonské strategie [online]. Brusel: Evropská komise, 2010 [vid. 2017-04-04]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/lisbon_strategy_evaluation_cs.pdf

FEATHERSTONE, Kevin. Introduction: In the Name of ‘Europe’. In: FEATHERSTONE, Kevin a RADAELLI, Claudio M., eds. The Politics of Europeanization. Oxford: Oxford University Press, 2003, p. 3–26. ISBN 978-01-992-5209-1. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/252664454_Introduction_In_the_Name_of_'Europe

MANSFELDOVÁ, Zdenka a Petra GUASTI. Euroskepticismus a percepce evropského integračního procesu v České republice v letech 2004-2010. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2012. ISBN 978-80-7330-217-7.

MPSV. Strategie rozvoje lidských zdrojů pro českou republiku [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2003 [vid. 2017-04-04]. Dostupné z:
http://www.nidv.cz/cs/download/koncepce/Strategie_rozvoje_lidskych_zdroju_pro_Ceskou_republiku.pdf

MŠMT. Strategie celoživotního učení ČR [online]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2007 [vid. 2017-04-04]. ISBN 978-80-254-2218-2. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/strategie-celozivotniho-uceni-cr

MŠMT. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 [online]. Praha: MŠMT, 2017 [cit. 2017-04-05]. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/

MŠMT. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 [online]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2014 [vid. 2017-04-04]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/Strategie_2020_web.pdf

MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 80-211-0372-8.

DALE, Roger a Susan ROBERTSON, eds. Globalisation and Europeanisation in education. Oxford: Symposium Books, 2009. ISBN 978-1-873927-90-8.

SOCHOREK, Jan. Lisabonská smlouva: konsolidovaný text smlouvy o Evropské unii a smlouvy o fungování Evropské unie ve znění Lisabonské smlouvy. Praha. Úřad vlády České republiky, 2008. ISBN 978-80-87041-38-3.

ŠERÁK, Michal a kol. Celoživotní učení a sociální politika: vazby a přesahy. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2012. ISBN 978-80-904531-3-5.

URBAN, Luděk. Lisabonská strategie. Euroskop [online]. 2017 [cit. 2017-03-26]. Dostupné z: https://www.euroskop.cz/8742/sekce/lisabonska-strategie/
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK