Přínosy reflexe v procesu vzdělávání a učení (se) dospělých
Název práce v češtině: | Přínosy reflexe v procesu vzdělávání a učení (se) dospělých |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Benefits of Reviewing in a Process of Adult Learning and Education |
Klíčová slova: | reflexe|zkušenostní učení|zážitek|učení se dospělých |
Klíčová slova anglicky: | reflection|experiential learning|experience|adult learning |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.06.2017 |
Datum zadání: | 30.06.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.10.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2019 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.08.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Martin Sycha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tématem bakalářské práce je reflexe jako fáze zkušenostního učení (se) dospělých, během níž dochází ke zpracování prožitků učícího se. Základním cílem práce je srovnat pohledy na téma reflexe a na základě empirického šetření posoudit přínos jejího použití během vzdělávacích aktivit dospělých účastníků. Mezi hlavní východiska práce patří vybrané teorie zkušenostního učení a prvků, které tomuto učení napomáhají. Důraz bude kladen převážně na modely zkušenostního učení, jakými jsou například Kolbův cyklus či model učení vypracovaný Jarvisem. Dále se práce bude zabývat cílenou reflexí jakožto fází zkušenostně učícího procesu. Zde se bude zaměřovat především na to, jakým způsobem by měla reflexe probíhat, a jakou roli během ní zastává lektor. Součástí práce bude empirické šetření, které prostřednictvím kvalitativního šetření (rozhovorů s účastníky vybrané vzdělávací akce z oblasti zážitkové pedagogiky) posoudí přínosy reflexe při osvojování nových znalostí či dovedností, jak je artikulují účastníci. 1 Zkušenostní učení 1.1 Prožitek, zážitek, zkušenost jako pojmy zkušenostního učení 1.2 Modely zkušenostního učení 1.3 Hra ve vzdělávání dospělých 1.4 Koncepce zónového učení 1.4.1 Vliv komfortní zóny na proces učení 1.4.2 Vliv zóny flow na proces učení 2 Reflexe při učení (se) dospělých 2.1 Modely reflexe 2.2 Techniky reflexe 2.3 Role lektora při reflexi 2.4 Zásady reflexe 2.5 Chyby při reflexi Empirické šetření: Názory dospělých účastníků vzdělávání na přínos reflexe pro jejich učení |
Seznam odborné literatury |
BEARD, Colin a John P. WILSON. Experiential learning: a best practice handbook for educators and trainers. Philadelphia: Kogan Page, 2006. ISBN 978-074-9444-891. CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Flow: o štěstí a smyslu života. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0918-8. DEWEY, John. Experience and education. New York: Touchstone, 1997. ISBN 978-068-4838-281. FRANC, Daniel, Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-802-5117-019. GREENAWAY, Roger. Avoiding common traps when reviewing with groups. Active Reviewing Tips [online]. 2013, (14), 4–9 [cit. 2017-03-26]. ISSN 1465-8046. Dostupné z:http://reviewing.co.uk/articles/Avoiding_common_traps_in_reviewing.htm GREENAWAY, Roger. Designs for reviewing. Reviewing skills training [online]. 2011, (1), 1–15 [cit. 2017-03-26]. Dostupné z:http://reviewing.co.uk/articles/index.htm GREENAWAY, Roger. The art of reviewing. Journal of the Institute of training and occupational learning [online]. 2002, 3(1), 47–53 [cit. 2017-03-26]. ISSN 1469-977X. Dostupné z:http://reviewing.co.uk/articles/ HALPERN, Helen. Supervision and the Johari window: a framework for asking questions. Education for primary care [online]. 2009,20(1), 10–14 [cit. 2017-03-26]. ISSN 1473-9879. Dostupné z:http://eds.a.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=2&sid=76b4edfc-d6af-4d60-8f7f-a3e4f04e7e8a%40sessionmgr4007&hid=4211&bdata=Jmxhbmc9Y3Mmc2l0ZT1lZHMtbGl2ZSZzY29wZT1zaXRl#AN=36812673&db=asn HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro dospělé. Praha: Grada, 2004. ISBN 978-802-4708-171. JARVIS, Peter, John HOLFORD a Colin GRIFFIN. The theory & practice of learning. London: Kogan Page. 2003. ISBN 978-0-7494-3859-3. JIRÁSEK, Ivo. Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion. 2003 (1), 6–16. ISSN 1214-603X. KIRCHNER, Jiří. Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-802-5125-625. KOLB, David. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, 1984. ISBN 978-013-2952-613. LUCKNER, John a Reldan NADLER. Processing the experience: Strategies to enhance and generalize learning. Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt, 1997. ISBN 978-078-7210-007. REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0988-1. ROBERTS, Keith A. Imagine deep learning. Michigan Sociological Review [online]. 2011, (25), 1–18 [cit. 2017-03-26]. ISSN 1934-7111. Dostupné z:http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?sid=7a721fab-3e79-403d-a67c-9d4d852b6cd1%40sessionmgr4006&vid=1&hid=4211 SUGERMAN, Deborah A. Reflective learning: theory and practice. Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Pub. Co., 2000. ISBN 978-078-7265-618. SVATOŠ, Vladimír. Tak co, jak to šlo? aneb Miniškola skupinových rozborů. Gymnasion. 2006, (5), 66–68. ISSN 1214-603X. WARREN, Karen, Denise MITTEN a T. A. LOEFFLER. Theory and practice of experiential education. Association for Experiential Education, 2009. ISBN 978-092-9361-178. ZOUNKOVÁ, Daniela. Zlatý fond her III: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0394-0. |