Učení se v praxi aktivního občanství
Název práce v češtině: | Učení se v praxi aktivního občanství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Learning through the Practice of Active Citizenship |
Klíčová slova: | Aktivní občanství|občanská angažovanost|občanské vzdělávání|Celoživotní učení|kvalitativní výzkum |
Klíčová slova anglicky: | Active Citizenship|Citizen Participation|Citizenship Education|Lifelong Learning|Qualitative Research |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.06.2017 |
Datum zadání: | 30.06.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.10.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2018 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Práce se inspiruje projektem Evropské unie ETGACE, který zkoumal povahu aktivního občanství v šesti evropských státech – Belgii, Finsku, Nizozemí, Španělsku, Velké Británii a Slovinsku. Práce představí koncept aktivního občanství a jeho souvislosti. Hlavním cílem práce je pak najít průsečíky či shody mezi životními zkušenostmi a názory dotazovaných aktivních občanů, jejich postoji, náhledy na sebe sama a na svět. Dále pak má zjistit, z jakého důvodu se lidé stávají aktivními občany a jaké jsou jejich motivy. Plánované šetření se bude zaměřovat rovněž na to, jaké podoby vzdělávání a učení se považují dotazovaní za stěžejní vzhledem k povaze a podobě jejich občanské angažovanosti. Šetření bude realizováno formou kvalitativních rozhovorů (se zaměřením na podobu jejich dosavadní životní dráhy) s aktivními občany, kteří se výrazně angažují v různých sférách (environmentální oblast, ochrana lidských práv, rozvoj a zachování kulturních tradic aj.). Osloveni budou skrze vybrané občanské organizace. Předběžná struktura práce: 1 Fenomén aktivního občanství 1.1 Společenský kontext problematiky občanské angažovanosti 1.1.1 Krize soudobé politiky 1.1.2 Měnící se role státu 1.1.3 Globalizace a individualizace společnosti 1.2 Podoby a souvislosti aktivního občanství 1.2.1 Občanská společnost 1.2.2 Občanské organizace 1.2.3 Dobrovolnictví 1.3 Vývoj a kritika konceptu aktivního občanství 2 Charakteristiky aktivních občanů 2.1 Motivy občanské angažovanosti 2.2 Schopnosti a dovednosti aktivních občanů 3 Občanské vzdělávání 3.1 Funkce a význam občanského vzdělávání 3.2 Oblasti občanského vzdělávání 3.3 Role státu a občanských organizací v oblasti občanského vzdělávání 4 Empirické šetření: Motivace k občanské angažovanosti a přínosy učení se v praxi aktivního občanství |
Seznam odborné literatury |
BECK, Ulrich. Co je to globalizace?: omyly a odpovědi. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2007. ISBN 978-80-7325-123-9. BIESTA, Gert. The Learning Democracy? Adult Learning and the Condition of Democratic Citizenship. British Journal of Sociology of Education. 2006, 26(5), p. 687—703. DOI: 10.1080/01425690500293751. ISSN 0142-5692. EUROPEAN COMMISSION. DG EDUCATION AND CULTURE. Study on Active Citizenship Education [online]. February 2007. [vid. 2017-06-04]. Dostupné z:http://ec.europa.eu/education/doc/reports/doc/citizensedu.pdf. HOSKINS, Bryony, Béatrice D’HOMBRES a Joann CAMPBELL. Does Formal Education Have an Impact on Active Citizenship Behaviour? European Educational Research Journal. 2008, 7(3), p. 386—402. ISSN 1474-9041. JANSEN, Theo, Nicoleta CHIONCEL a Hetty DEKKERS. Social Cohesion and Integration: Learning Active Citizesnhip. British Journal of Sociology of Education, 27(2), 2006, p. 189—205. ISSN 0142-5692. JARVIS, Peter. Democracy, Lifelong Learning and the Learning Society: Active Citizenship in a Late Modern age. New York: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-35544-5. LAWY, Robert a Gert BIESTA. Citizenship-as-Practice: The Educational Implications of an Inclusive and Relational Understanding of Citizenship. British Journal of Educational Studies. 2006, 54(1), p. 34—50. ISSN 0007-1005. LEBEDA, Tomáš a Klára VLACHOVÁ. Aktivní občanství a spokojenost s demokracií v Evropě. Sociologický časopis/Czech Sociological Review. Sociologický ústav AV ČR, 2006, 42(1), s. 11–34. ISSN 0038-0288. MARTIN, Ian. Adult Education, Lifelong Learning and Citizenship: Some Ifs and Buts. International Journal of Lifelong Education. 2003, 22(6), p. 566—579. DOI: 10.1080/0260137032000138130. ISSN 0260-1370. Dostupné z:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0260137032000138130. UNIVERSITY OF SURREY. Lifelong Learning, Governance and Active Citizenship in Europe. Final report of the ETGACE Research Project: Education and Training for Governance and Active Citizenship in Europe [online]. 2003 [vid. 2017-06-04]. Dostupné z:http://www.surrey.ac.uk/politics/ETGACE/Final-Report-Screen-version.pdf. WILDEMEERSCH, Danny, Veerle, STROOBANTS a Michał BRON (eds.). Active Citizenship and Multiple Identities in Europe: a Learning Outlook. New York: Peter Lang, 2005. ISBN 978-3-631-54202-x. |