Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přínosy mezigeneračních programů zaměřených na čtení dětem z pohledu seniorů
Název práce v češtině: Přínosy mezigeneračních programů zaměřených na čtení dětem z pohledu seniorů
Název v anglickém jazyce: Benefits of Participation in Intergenerational Programs which Concentrate on Reading to Children from the Point of View of Elderly
Klíčová slova: mezigenerační programy|mezigenerační učení|přínosy mezigeneračních programů|well-being|senioři
Klíčová slova anglicky: intergenerational programmes|intergenerational learning|benefits of intergenerational programmes|well-being|elders
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.06.2017
Datum zadání: 30.06.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.08.2017
Datum a čas obhajoby: 05.09.2018 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.08.2018
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat mezigeneračními programy a mezigeneračním učením. Cílem práce je identifikace a analýza pozitiv, které seniorům přináší účast v mezigeneračních programech zaměřených na čtení dětem. Dílčím cílem bude komparace specifik identifikovaných přínosů v porovnání s přínosy dalších podob mezigeneračních programů uváděných v literatuře. Nejprve bude v práci věnována pozornost mezigeneračnímu učení a společenským změnám, které přispívají k narůstajícímu významu této problematiky. Dále se bude práce věnovat typologii, přínosům a účastníkům mezigeneračních programů. Konkrétně bude práce zaměřena na přínosy programů, kde cílovou skupinou jsou senioři a děti, kteří se scházejí za účelem společného čtení. Zkoumány budou převážně psychosociální přínosy pro seniory v oblastech duševní pohody, sociálních kontaktů a sebehodnocení. Řešena bude taktéž specifičnost těchto přínosů v porovnání s přínosy dalších podob mezigeneračních programů. Součástí práce bude empirické šetření v podobě hloubkových polostandardizovaných rozhovorů zaměřených na analýzu přínosů programů orientovaných na čtení dětem z pohledu seniorů. Respondenty budou senioři se zkušeností s účastí v mezigeneračním programu Přečti společnosti Mezi námi.
Struktura práce:
1 Význam mezigeneračního učení v kontextu probíhajících sociálních změn
1.1 Demografický vývoj a stárnutí populace
1.2 Ageismus v české společnosti
1.3 Proměny instituce rodiny

2 Mezigenerační učení
2.1 Mezigenerační učení v rodině mezi dětmi a seniory
2.2 Mezigenerační učení v rámci mezigeneračních programů

3 Mezigenerační programy
3.1 Typologie mezigeneračních programů
3.2 Účastníci mezigeneračních programů
3.2.1 Senioři jako účastníci mezigeneračních programů
3.2.2 Děti jako účastnící mezigeneračních programů
3.3 Přínosy mezigeneračních programů
3.3.1 Přínosy mezigeneračních programů pro společnost
3.3.2 Přínosy mezigeneračních programů pro děti
3.3.3 Přínosy mezigeneračních programů pro seniory
3.4 Mezigenerační programy orientované na čtení dětem
3.4.1 Deklarované přínosy mezigeneračních programů orientovaných na čtení dětem
3.4.2 Specifika přínosů mezigeneračních programů orientovaných na čtení dětem v porovnání s přínosy dalších typů mezigeneračních programů

4 Empirické šetření – Identifikace přínosů mezigeneračních programů orientovaných na čtení dětem z perspektivy participujících seniorů
Seznam odborné literatury
HAUSER-SCHÖNER, Isabella. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 1996. ISBN 80–7178–105–3.

HERRMANN, Scott, Athanasia SIPSAS-HERRMANN, Mary STAFFORD a Nancy HERRMANN. Benefits and Risks of Intergenerational Program Participation by Senior Citizens. Educational Gerontology [online]. 2005, 31(2), s. 123–138. ISSN 1521–0472. Dostupné z:http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?sid=ab9b78ca-bc53-4655-a7b8-be0620706d02%40sessionmgr101&vid=5&hid=119

HERNANDEZ, Carmen R. a Marta Z. GONZALEZ. Effects of Intergenerational Interaction on Aging. Educational Gerontology [online]. 2008, 34(4), s. 292–305. ISSN 1521–0472. Dostupné z:http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?sid=ab9b78ca-bc53-4655-a7b8-be0620706d02%40sessionmgr101&vid=8&hid=119

HORÁKOVÁ, Karolína, Anna ŠUJANOVÁ a Lucie VIDOVIĆOVÁ. Mezigenerační vztahy a programy pro jejich kultivaci: přínosy a rizika. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978–80–246–2628–4.

JARROTT, Shannon. Where Have We Been and Where are We Going? Content Analysis of Evaluation Research of Intergenerational Programs. Journal of Intergenerational Relationships [online]. 2011, 9(1), s. 37–52. ISSN 1535–0932. Dostupné z:http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15350770.2011.544594#aHR0cDovL3d3dy50YW5kZm9ubGluZS5jb20vZG9pL3BkZi8xMC4xMDgwLzE1MzUwNzcwLjIwMTEuNTQ0NTk0P25lZWRBY2Nlc3M9dHJ1ZUBAQDA=

JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-80-5.

KITLIŇSKÁ, Jana. Intergenerational Programs Implemented in the Czech Republic. Procedia – Social and Behavioral Sciences [online]. 2013, 106, s. 1548–1554. ISSN 1877–0428. Dostupné z: http://ac.els-cdn.com/S1877042813047988/1-s2.0-S1877042813047988-main.pdf?_tid=520443ca-3681-11e7-a147-00000aacb35d&acdnat=1494531651_e3cebe827ea5a357cc49baa920c32c69

MURAYAMA, Yoh, Hiromi OHBA, Masashi YASUNAGA, et al. The Effect of Intergenerational Programs on the Mental Health of Elderly Adults. Aging and Mental Health [online]. 2015, 19(4), s. 306–314. ISSN 1364–6915. Dostupné z:http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13607863.2014.933309#aHR0cDovL3d3dy50YW5kZm9ubGluZS5jb20vZG9pL3BkZi8xMC4xMDgwLzEzNjA3ODYzLjIwMTQuOTMzMzA5P25lZWRBY2Nlc3M9dHJ1ZUBAQDA=

RABUŠICOVÁ, Milada, Karla BRÜCKNEROVÁ, Lenka KAMANOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Kateřina PEVNÁ a Zuzana VAŘEJKOVÁ. Mezigenerační učení: teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978–80–210–8460–5.

RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. Čas a věk hraje roli: Tři generace se učí v kurzech. Studia paedagogica [online]. 2010, 15(1), s. 125–146. ISSN 2336–4521. Dostupné z:http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/101/204

RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978–80–210–5750–0.

RABUŠICOVÁ, Milada, Markéta KLUSÁČKOVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica [online]. 2009, 14(2), s. 131–154. ISSN 2336–4521. Dostupné z:http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/88/191

TEATER, Barbra. Intergenerational Programs to Promote Active Aging: The Experiences and Perspectives of Older Adults. Activities, Adaptation & Aging [online]. 2016, 40(1), s. 1–19. ISSN 1544–4368. Dostupné z:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01924788.2016.1127041#aHR0cDovL3d3dy50YW5kZm9ubGluZS5jb20vZG9pL3BkZi8xMC4xMDgwLzAxOTI0Nzg4LjIwMTYuMTEyNzA0MT9uZWVkQWNjZXNzPXRydWVAQEAw
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK