Ideologie českých Vánoc
Název práce v češtině: | Ideologie českých Vánoc |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Ideology of Czech Christmas |
Klíčová slova: | sekulární rituál|Vánoce|rituál|ideologie|konzumerismus|Victor Turner |
Klíčová slova anglicky: | secular ritual|Christmas|ritual|ideology|consumerism|Victor Turner |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.06.2017 |
Datum zadání: | 13.06.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2018 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato práce si klade za cíl prozkoumat ideologii českých Vánoc, respektive zjistit, jak jsou Vánoce, rituál, který se v rozličných podobách objevuje po celém světě, využívány pro formulaci hodnot naší sekulární společnosti. Jak se s nimi pracuje v médiích? Jaké hodnoty vytvářejí, ať už implicitně, nebo explicitně? Jaké jsou hlavní motivy ve vánočních reklamách? Existují nějaká výrazná specifika českých Vánoc, která by je odlišovala od těch momentálně nejvlivnějších, amerických? Práce se nebude zaměřovat na folklorní a lidové prvky vánočních svátků, ale spíše se je pokusí pojmout v kontextu médií a veřejného prostoru. Nebude dopodrobna zkoumat jak rituál Vánoc probíhá v jednotlivých a konkrétních rodinách a místo toho se bude soustředit na celou českou společnost a stát. |
Seznam odborné literatury |
ASAD, Talal. Formations of the secular: Christianity, Islam, modernity. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2003. BARNETT, James. The American Christmas: A Study in National Culture. New York: The Macmillan Company, 1955. CAPLOW, Theodore. "Christmas Gifts and Kin Networks." American Sociological Review 47, no. 3 (1982): 383-92. FROLEC, Václav. Vánoce v české kultuře. Vyd. 3. Praha: Vyšehrad, 2001. GOLBY, John. The making of the modern Christmas. Rev. ed. Stroud: Sutton, 2000. KOURA, Petr a Pavlína KOUROVÁ. České Vánoce: od vzniku republiky do sametové revoluce. Praha: Máj, 2010. MILLER, Daniel. Unwrapping Christmas. New York: Oxford University Press, 1993. PERRY, Joe. Christmas in Germany a cultural history. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2010. POLÁK, Jiří. Mikulášské čarování: a pozdrav od čerta = Gruß vom Krampus = üdvözlet a krampusztól : svatomikulášský kult jako nedílná součást evropského kulturního dědictví. Neratovice: Natural Synergy, 2014. RYAN, Kathleen M., Noah J. SPRINGER a Deborah A. MACEY. Friends, lovers, co-workers, and community: everything I know about relationships I learned from television. Lanham: Lexington Books, 2016. VANANTWERPEN, Jonathan a Craig CALHOUN, MICHAEL WARNER, ed. Varieties of secularism in a secular age. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 2013. WHITELEY, Sheila. Christmas, ideology and popular culture. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2008. ZEPP, Ira G. The new religious image of urban America: the shopping mall as ceremonial center. 2nd ed. Niwot, Colo.: University Press of Colorado, c1997. |