Sovětská filmová komedie konce 60. a 70. let
Název práce v češtině: | Sovětská filmová komedie konce 60. a 70. let |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Soviet Film Comedy of the Late 60’s and the 70‘s |
Klíčová slova: | sovětská komedie|ruská komedie|žánrová analýza|filmová komedie|populární kultura|Brežněvovská éra|70. léta|kinematografie |
Klíčová slova anglicky: | soviet comedy|russian comedy|genre analysis|film comedy|pop culture|Brezhnev era|70’s|cinema |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.06.2017 |
Datum zadání: | 13.06.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 31.01.2019 15:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.01.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.01.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Ivan Klimeš |
Zásady pro vypracování |
Náplní diplomové práce je žánrová analýza filmové komedie konce 60. let a 70. let v Sovětském svazu. Jedná se o populární a v Rusku stále sledovaný žánr, jenž se formoval za vlády Leonida Brežněva a s ní související společenskou stagnací (застой, dobou tzv. “zastoje“ čili stagnace). Nehledě na složité cenzurní podmínky určované komunistickou ideologií lze komedie těchto let považovat za tvorbu, která neměla pouze únikovou a zábavní funkci, ale mohla mít do jisté míry i subverzivní či kritický charakter, jelikož vypovídala mnohé o dobové sovětské společnosti. Cílem diplomové práce stručně popsat historický, politický a společensko-kulturní kontext, k němuž se tento žánr váže, zkoumat, jak sovětská komedie funguje jako systém (či cyklus), jak se od konce 60. let vyvíjí, zda a jak se v něm projevuje komunistická ideologie či její absence, a upozornit na důležitost tohoto žánru v rámci populární kultury sovětského svazu tehdejších let. V tomto případě nelze mluvit o sovětské komedii jako o čistém žánru, nýbrž jako o hybridním žánru, který podléhá adjektivizaci (tzn. romantická, dobrodružná, satirická, hudební komedie aj.) a díky své variabilitě oslovuje široké publikum. Celkové množství komedií, vznikajících v tomto období, je vysoké, proto je cílem práce zaměřit se pouze na nejsledovanější z nich. Klíčovou metodologií, z níž budu vycházet při analýze skupiny komediálních filmů, bude žánrová teorie Ricka Altmana, dále hodlám čerpat z teoretických textů Richarda Maltbyho o konstrukci publika, ze studie Janet Steigerové o žánrovém hybridu aj. Kromě samotných filmů budou důležitými prameny sovětské dobové recenze a další materiály, mapující recepci tehdejších komedií. |
Seznam odborné literatury |
· Altman, Rick. Film/Genre. London: BFI 1999. · Altman, Rick. Sémanticko-syntaktický přístup k filmovému žánru. Iluminace 1, 1989. · Altman, Rick. Obaly na vícero použití. Žánrové produkty a proces recyklace. Iluminace 4, 2002. · Ašin, G.K.: Buržoaznaja massovaja kultura. Мoskva: 1988. · Bernard, Jan. Národní kinematografie Sovětského svazu [2-7881]. Praha: Čs. filmový ústav, 1989. · Beumer, Birgit. Soviet and Russian Blockbusters, 2003. · Čeredičenko, T.: Meždu „Brežněvym“ i „Pugačevoj“. Tipologija sovětskoj massovoj kultury. Мoskva, 1993. · Daviděnko, Dmitrij: Čelověk i dejstvitelnost v otečestvennom kinematografe 70-ich godov. Moskva: VGIK, 2004. · Emeraud, Elena. Fenomen počvěnničestva v sovětskom kiněmatografe 1970-ch godov. Journée d'étude Marxisme-léninisme et modèles culturels en Union soviétique - Journée 1, ENS de Lyon, le 6 décembre 2008. · Fomin, V.I. Kino i vlasť: sovětskoje kino, 1965–1985 gody: dokumenty, svidětělstva, razmyšlenija in: sbornik V.I. Fomin – Moskva: Materik, 1996. · Fomin, Valerij. Symfonie filmového plátna: Emil Loťanu, Jurij Iljenko, Otar Ioseliani, Bulat Mansurov, Tolomus Okejev, Gleb Panfilov, Vasilij Šukšin. Praha: Panorama, 1979. · Genis, Aleksandr and Petr Vail’. 60-e. Mir sovetskogo cheloveka. 2nd ed. Moscow: Novoje literaturnoe obozrenie, 1998. · Grant, Barry Keith: Film Genre: From Iconogprahy to Ideology. Wallflower Press, 2007. · Hess Wright, Judith (1974). Genre films and the Status Quo, 42-50/ Jump Cut No. 1 (May-June 1974): 1, 16-18 · Horton, Andrew, ed. Inside Soviet Film Satire: Laughter with a Lash. Cambridge, 2005. · Klinger, Barbara (1984/1986): Cinema/Ideology/Criticism: The Progressive Text, Screen, 25/1: 30-44, reprint in Film Genre Reader III., Barry Keith Grant (ed). University of Texas Press, Austin, 2003, str.75-91. · Jones, Polly, ed. The Dilemmas of De-Stalinization. Negotiating Social and Cultural Change in the Khrushchev Era. BASEES/Routledge Series on Russian and Eastern European Studies. Oxford: Routledge, 2006. · Jureněv, R.N.: Sovětskaja kinokomedija. Мoskva: Nauka, 1964. · Kovalov Oleg: Komedija v sovětskom kino. Novějšaja istorija otečestvennogo kino. 1986-2000. Kino i kontext. Т. VI. SBB, Seans, 2004. · Lesskis, Natalja. Film „Ironija Suďby“ ot ritualov solidarnosti k poetike izměňonnogo soznanija. Žurnalnij zal 76, 2005. · Ljubimova T.: Komičeskoje, jego vidy i žanry. Мoskva, 1990. · Maltby, Richard: Hollywood Cinema. Blackwell Publishing, 2003. · Moine, Raphaëll. Les genres du cinéma. Paris: Nathan 2002. · Roth-Ey, Kristin. Mass Media and the Re-making of Soviet Culture, 1950s-1960s.Ph.D. Dissertation. Princeton University, 2003. · Salnikova, E.: Sovětskaja kultura v dviženii ot serediny 1930-ch k seredině 1980-ch. Vizualnyje obrazy, geroi, sjužety. Мoskva: 2008. · Smykova, Jelena Alexeevna: Komičeskoje v massovoj kulture sovětskoj Rossii. Rostov na Donu: 2012. · Staiger, Janet (1997). Hybrid or Inbred: The Purity Hypothesis and Hollywood Genre History. -Film Criticism. Volume: 22. Issue: 1. in: Barry Keith Grant (ed.) (2003) Film Genre Reader. str. 185-199. · Stites, Richard. Russian Popular Culture: Entertainment and society since 1900. Cambridge, 1992. · Vlasov, M. P.: Sovětskaja kinokomedija segodnja. Moskva: Znanije, 1970. · Zorkaja, N.M.: Istorija sovětskogo kino. Petrohrad: Aleteijja, 2005. |