Aktivity ve výuce rozvíjející plynulost ústní produkce u studentů češtiny jako cizího jazyka očima studentů a vyučujících
Název práce v češtině: | Aktivity ve výuce rozvíjející plynulost ústní produkce u studentů češtiny jako cizího jazyka očima studentů a vyučujících |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Activities Developing the Fluency of the Oral Production and the Point of View of Students and Teachers |
Klíčová slova: | plynulost|cizí jazyk|reflexe studentů|reflexe učitelů|metody výuky|výukové aktivity |
Klíčová slova anglicky: | fluency|foreign language|point of view of students|point of view of teachers|teaching methods|teaching activities |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.06.2017 |
Datum zadání: | 07.09.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.10.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2018 10:15 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Hana Dufková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Jazykové produkce studentů češtiny či jiných cizích jazyků lze posuzovat a hodnotit podle tří kritérií – přesnosti/správnost, plynulosti a složitosti. Zvýšení kvality každé z nich je ovlivněno mnoha faktory, mj. osobností studenta, tématem, možností přípravy apod., ale také jazykovou úrovní studenta či didaktickými postupy použitými k dosažení této úrovně. V této magisterské práci se zaměřujeme na plynulost, resp. na aktivity, které k jejímu rozvoji přispívají; budeme sledovat nikoli faktickou účinnost těchto aktivit, ale postoje studentů a jejich vyučujících k nim. Friederike Klippel ve své knize Keep talking: Communicative fluency activities for language teaching zmíněné aktivity rozvíjející plynulost rozděluje do několika základních kategorií. Pro potřeby této práce bylo toto rozdělení zredukováno na kategorie tři – otázky & odpovědi, diskuse & rozhodování se a příběhy & scénky. Každá taková kategorie bude zastoupena jednou aktivitou. Mimo ně ale budou respondenti posuzovat i další metody, aby bylo možné případně jejich postoje konkrétněji analyzovat. Stejně jako učitelé jazyků mají různé preference z hlediska důležitosti přesnosti/správnosti a plynulosti ve vyjadřování, liší se jejich vnímání i u studentů těchto jazyků. Pokud respondent preferuje přesné vyjádření před plynulým, dá se předpokládat, že bude upřednostňovat i odpovídající metody a aktivity. Aby bylo možné danou preferenci u respondentů zjistit, bude každý z nich posuzovat dvě nahrávky, které se od sebe liší přesností a plynulostí obsahovaného textu. Dá se předpokládat, že respondent preferující přesnost označí za lepší projev bezchybný a naopak. Respondenti: Počet účastníků výzkumu zatím není možné přesně odhadnout. První jazyk respondentů studentů bude variabilní. Respondenti učitelé mají češtinu jako svůj první jazyk. Sběr dat: Data budou sbírána formou dotazníku. Výuka s využitím příslušných metod ale bude zaznamenána na video- a audionahrávkách, respondenti se tedy budou vyjadřovat k příslušným nahrávkám. Hodnocení metod bude probíhat na škále 1-5. |
Seznam odborné literatury |
Broughton, G., Brumfit, C., Flavell, R., Hill, P., & Pincas, A. (1978). Teaching English as a Foreign Language. Londýn: Routledge Education Books. Brumfit, C. (1984). Communicative Methology in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Ellis, R., Barkhuizen, G. (2005). Analysing Learner language. Oxford: Oxford University Press. Jupp, T., & Milne, J. (1969). Guided Course in English Composition. Londýn: Heinemamm Eduucational Books. Klippel, F. (1984). Keep talking: Communicative fluency activities for langure teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Leeson, R. (1975). Fluency and Language Teaching. Londýn: Longmann Group Limited. Mittchel, R., & Myles, F. (2004). Second Language Learning Theories. Bath: Oxford University Press Inc. Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (1986). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. |