Ohrožení dětí – identifikace rizikových a ochranných faktorů rodinného působení
Název práce v češtině: | Ohrožení dětí – identifikace rizikových a ochranných faktorů rodinného působení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Children at Risk – Identification of Risk and Protective Factors |
Klíčová slova: | dítě|ohrožení|rizikové faktory|ochranné faktory|rodina|mladší školní věk |
Klíčová slova anglicky: | child|jeopardy|risk factors|protective factors|family|younger school age |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ing. Marek Vranka |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.06.2017 |
Datum zadání: | 05.06.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Morávková |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce podá přehled a kritické zhodnocení rizikových a ochranných faktorů, vyskytujících se v rámci rodinného působení, se zaměřením na děti mladšího školního věku, tzn. mezi 6 – 12 rokem. Rizikové faktory budou nahlíženy jako ohrožující z hlediska budoucího zdravého vývoje dětí. Tyto faktory budou nejprve charakterizovány a následně budou popsány možné důsledky působení těchto faktorů. Stejným způsobem budou vymezeny v rámci rodinného působení faktory ochranné, díky nimž je možné ohrožení budoucího zdravého vývoje dětí předcházet. Pozornost bude zaměřena i na vzájemnou interakci rizikových a ochranných faktorů. Další část bude obsahovat návrh longitudinální studie zkoumající vybrané faktory rodinného působení, včetně diskuse možného praktického využití výsledků této studie. |
Seznam odborné literatury |
Jedlička, R. et al. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis. Matějček, Z., Dytrych, Z. (1994) Děti, rodina a stres: vybrané kapitoly z prevence psychické zátěže u dětí. Praha: Galén. Matějček, Z., Langmeier, J. (1974). Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum Matoušek O., Pazlarová H. (2010). Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Praha: Portál. Nelson, J. R., Stage, S., Duppong-Hurley, K., Synhorst, L., & Epstein, M. H. (2007). Risk factors predictive of the problem behavior of children at risk for emotional and behavioral disorders. Exceptional Children, 73(3), 367-379. Pöthe P. (1999) Dítě v ohrožení. Praha: G plus G. Rak, C. & Patterson, L.. (1996). Promoting Resilience in At-Risk Children. Journal of Counseling & Development, 74(4), 368-373. Vymětal, J. (2004). Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál. |