Syndrom vyhoření v profesi učitele
Název práce v češtině: | Syndrom vyhoření v profesi učitele |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Burnout syndrome in the teacher´s profession |
Klíčová slova: | pracovní zátěž|psychohygiena|stres|syndrom vyhoření|učitelská profese |
Klíčová slova anglicky: | burnout syndrome|psychohygiene|stress|teaching profession|workload |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.06.2017 |
Datum zadání: | 01.06.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.11.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2018 11:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová |
Zásady pro vypracování |
Osnova: 1. Profese učitele 2. Vývojové fáze v profesi učitele 3. Pedagogická činnost 4. Kariérní systém v ČR 5. Psychická pracovní zátěž v profesi učitele 6. Syndrom vyhoření 7. Možnosti prevence syndromu vyhoření Anotace: Autorka bakalářské práce se bude zabývat problematikou syndromu vyhoření v kontextu učitelské profese, jíž bude ve své práci definovat na základě odborné literatury a popisovat její určitá specifika, jednotlivé vývojové fáze v profesi učitele, současný kariérní systém učitelů v České republice, dále pedagogickou činnost a psychickou zátěž v pracovním procesu, jejími faktory. Bakalářská práce bude rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části bude autorka shrnovat problematiku učitelské profese z pohledu pedeutologie a bude se zabývat pracovní zátěží učitele a specifiky v jednotlivých vývojových profesních fázích, současným kariérním řádem v České republice, činností pedagoga, psychickou zátěží učitele a následně i samotným syndromem vyhoření, jeho definicí, znaky, jednotlivými fázemi a preventivním opatřením. Autorka zvolila toto téma, protože jej považuje za naléhavé a aktuálně poměrně frekventované. V praktické části bude vyhodnocen empirický výzkum, který bude probíhat formou dotazníkového šetření a měl by potvrdit či vyvrátit hypotézy, které si autorka stanovila. Kvantitativní výzkum bude doplněn o individuální rozhovor. Cílem této bakalářské práce je prozkoumat psychickou pracovní zátěž v profesi učitele a zjistit jaký má vliv na jeho pracovní i osobní život a dále rizika, která vedou ke vzniku syndromu vyhoření v tomto povolání a učinit návrh opatření jak mu lze předejít. |
Seznam odborné literatury |
Literatura: HENNIG C., Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6 GRÜN A., Vyhoření. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0587-6 HONZÁK R., Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013. ISBN 978-80-7429-331-3 KALLWASS A., Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7 KŘIVOHLAVÝ J., Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-568-4 KŘIVOHLAVÝ J., Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-551-3 MÍČEK L., ZEMAN V., Učitel a stres. 2. vyd. Opava: Vade Mecum Opava, 1997. ISBN 80-86041-25-5 PAULÍK K., Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2959-6 PEŠEK R., PRAŠKO J., Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Praha: PASPARTA Publishing s.r.o., 2016. ISBN 978-80-88163-00-8 PRŮCHA J., Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7 SPILKOVÁ V., Kvalita učitele a profesní standard: výzkumný záměr: učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010 SPILKOVÁ V., Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání: výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologické studie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290 STOCK CH., Syndrom vyhoření: a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3553-5 STROUHAL M., Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3465-4 VAŠINA B., Psychologie zdraví. Ostrava: Ostravská univerzita: Filozofická fakulta, 1999. ISBN 978-80-247-2959-6 VAŠUTOVÁ J., Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-405-2 VAŠUTOVÁ J., Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2.vyd. Praha: FF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2 VAŠUTOVÁ J., Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4 |