Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Syndrom vyhoření v profesi učitele
Název práce v češtině: Syndrom vyhoření v profesi učitele
Název v anglickém jazyce: Burnout syndrome in the teacher´s profession
Klíčová slova: pracovní zátěž|psychohygiena|stres|syndrom vyhoření|učitelská profese
Klíčová slova anglicky: burnout syndrome|psychohygiene|stress|teaching profession|workload
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.06.2017
Datum zadání: 01.06.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.11.2017
Datum a čas obhajoby: 06.09.2018 11:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Osnova:
1. Profese učitele
2. Vývojové fáze v profesi učitele
3. Pedagogická činnost
4. Kariérní systém v ČR
5. Psychická pracovní zátěž v profesi učitele
6. Syndrom vyhoření
7. Možnosti prevence syndromu vyhoření
Anotace:
Autorka bakalářské práce se bude zabývat problematikou syndromu vyhoření v kontextu učitelské profese, jíž bude ve své práci definovat na základě odborné literatury a popisovat její určitá specifika, jednotlivé vývojové fáze v profesi učitele, současný kariérní systém učitelů v České republice, dále pedagogickou činnost a psychickou zátěž v pracovním procesu, jejími faktory. Bakalářská práce bude rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části bude autorka shrnovat problematiku učitelské profese z pohledu pedeutologie a bude se zabývat pracovní zátěží učitele a specifiky v jednotlivých vývojových profesních fázích, současným kariérním řádem v České republice, činností pedagoga, psychickou zátěží učitele a následně i samotným syndromem vyhoření, jeho definicí, znaky, jednotlivými fázemi a preventivním opatřením. Autorka zvolila toto téma, protože jej považuje za naléhavé a aktuálně poměrně frekventované. V praktické části bude vyhodnocen empirický výzkum, který bude probíhat formou dotazníkového šetření a měl by potvrdit či vyvrátit hypotézy, které si autorka stanovila. Kvantitativní výzkum bude doplněn o individuální rozhovor.
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat psychickou pracovní zátěž v profesi učitele a zjistit jaký má vliv na jeho pracovní i osobní život a dále rizika, která vedou ke vzniku syndromu vyhoření v tomto povolání a učinit návrh opatření jak mu lze předejít.
Seznam odborné literatury
Literatura:

HENNIG C., Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6
GRÜN A., Vyhoření. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0587-6
HONZÁK R., Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013. ISBN 978-80-7429-331-3
KALLWASS A., Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7
KŘIVOHLAVÝ J., Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-568-4
KŘIVOHLAVÝ J., Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-551-3
MÍČEK L., ZEMAN V., Učitel a stres. 2. vyd. Opava: Vade Mecum Opava, 1997. ISBN 80-86041-25-5
PAULÍK K., Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2959-6
PEŠEK R., PRAŠKO J., Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Praha: PASPARTA Publishing s.r.o., 2016. ISBN 978-80-88163-00-8
PRŮCHA J., Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7
SPILKOVÁ V., Kvalita učitele a profesní standard: výzkumný záměr: učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010
SPILKOVÁ V., Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání: výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologické studie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290
STOCK CH., Syndrom vyhoření: a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3553-5
STROUHAL M., Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3465-4
VAŠINA B., Psychologie zdraví. Ostrava: Ostravská univerzita: Filozofická fakulta, 1999. ISBN 978-80-247-2959-6
VAŠUTOVÁ J., Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-405-2
VAŠUTOVÁ J., Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2.vyd. Praha: FF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2
VAŠUTOVÁ J., Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK