Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role Dumuziho/Tammûze jako pastýře a krále ve vztahu k mezopotámské sémantice prostoru na přelomu 3. a 2. tis. př. n. l.
Název práce v češtině: Role Dumuziho/Tammûze jako pastýře a krále ve vztahu k mezopotámské sémantice prostoru na přelomu 3. a 2. tis. př. n. l.
Název v anglickém jazyce: The Role of Dumuzi/Tammûz as a Shepherd and a King in Relation to the Mesopotamian Semantics of Space at the Turn of the 3rd and 2nd Millennium BCE
Klíčová slova: Mezopotámie|náboženství|Dumuzi|Tammuz|Inanna|Ištar|král|pastýř|prostor|krajina|město|step|religionistika|strukturalismus
Klíčová slova anglicky: Mesopotamia|religion|Dumuzi|Tammuz|Inanna|Ishtar|king|shepherd|space|landscape|city|steppe|history of religions|religious studies|structuralism
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Vedoucí / školitel: Mgr. Evelyne Koubková
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.06.2017
Datum zadání: 01.06.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.06.2017
Datum a čas obhajoby: 18.06.2018 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2018
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: doc. Dalibor Antalík, Dr.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Postava sumerského boha Dumuziho či jeho semitského ekvivalentu Tammûze zhmotňuje v Mezopotámii důležitou představu ideálního panovníka jako dobrého pastýře lidu. Dumuzi je skutečně pastýřem i králem, má přímý vztah k vegetaci, a tím i funkci panovníka jako poskytovatele životodárné síly státu. Tuto jeho dvojroli zde budu interpretovat ve vztahu k sémantice prostoru a významné mezopotámské opozici města a „stepi“, neboli krajiny za jeho hradbami – na základě strukturálního přístupu k ní pak lze přiřadit i opozice jako chráněný/nebezpečný prostor, domestikovaný/nedomestikovaný prostor, řád/chaos apod.,přičemž druhý pól nese jistou ambivalenci. Prostorově pojatá se tak Dumuziho role skládá z aspektu vztahujícího se ke chráněnému prostoru z jeho středu (král) a jeho nejzazšího okraje (pastýř). S mezopotámskou koncepcí horizontální kosmografie budu pracovat zejména na základě interpretací Beate Pongratz-Leisten a Gebharda J. Selze. Má vlastní interpretace se bude týkat dokladů narativního i kultického charakteru z přelomu 3. a 2. tisíciletí, tedy dokladů pozdně sumerských spolu s raně semitskými a starobabylonskými, u nichž zůstává silná návaznost na sumerskou tradici.
Seznam odborné literatury
Ediceprimárních pramenů

ALSTER, Bendt. Dumuzi's Dream. Copenhagen: Akademisk Forlag, 1972. ISBN 87 500 12037.

ALSTER, Bendt. „A new source for Dumuzi's Dream“.Revue d'Assyriologie69 (1975),s.97-108

ALSTER,Bendt. „Inanna Repenting. The Conclusion of Inanna's Descent“.Acta Sumerologica18 (1996),s.1-18.

ALSTER, Bendt. „A Dumuzi Lament in Late Copies“. Acta Sumerologica 7 (1985), s. 1-9.

ALSTER, Bendt. „New Sources for Dumuzi’s Dream“. Zeitschrift für Assyriologie und verwante Gebiete 96 (2006),s. 1-30.

BEHRENS, Hermann. Die Ninegalla-Hymne: die Wohnungnahme Inannas in Nippur in altbabylonischer Zeit. Stuttgart: Steiner, 1998. Freiburger altorientalische Studien. ISBN 3-515-06478-8.

BLACK, Jeremy et al. The Literature of Ancient Sumer. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-926311-6.

COHEN, Mark E. The Canonical Lamentations of Ancient Mesopotamia, vol. I. Potomac, Maryland: Capital Decisions Limited, 1988. ISBN 0-9620013-0-9.

COHEN, Mark E. The Canonical Lamentations of Ancient Mesopotamia, vol. II. Potomac, Maryland: Capital Decisions Limited, 1988. ISBN 0-9620013-1-7.

COHEN, Mark E. Sumerian Hymnology – The Eršemma. Cincinnati: Hebrew Union College – Jewish Institute of Religion, 1981. ISBN 0-87820-601-9.

FARBER,Walter. Beschwörungsrituale an Ištar und Dumuzi - Attī Ištar ša ḫarmaša Dumuzi.Wiesbaden: Steiner, 1977. ISBN 3515026045.

FOSTER, Benjamin R. Before the Muses: An Anthology of Akkadian Literature. Bethesda: CDL Press, 2005. ISBN 1-8830-5376-5.

GABBAY, Uri: The Eršemma Prayers of the First Millenium BC. Wiesbaden: Harassowitz, 2015. ISBN 978-3-447-06847-5.

JACOBSEN, Thorkild. The Harps That Once... Sumerian Poetry in Translation. New Haven and London: Yale University Press, 1987. ISBN 0-300-07278-3.

KRAMER, SamuelN. „The Death of Dumuzi: a new Sumerian Version“. Anatolian Studies 30 (1980), s. 5-13.

KRAMER

SEFATI, Yithzak. Love Songs in Sumerian Literature: Critical Edition of the Dumuzi-Inanna Songs. Ramat Gan : Bar-Ilan University Press, 1998. ISBN 965-226-203-X.

SLADEK, William R. Inanna's Descent to the Netherworld. The Johns Hopkins University, PhD., 1974 Language and Literature, gene. Ann Arbor: [s.n.], 1974.

VANSTIPHOUT, Herman L. J. Epics of Sumerian Kings. Atlanta: Society of Biblical Literature, 2003. ISBN 1-58983-083-0.

VOLK, Konrad. Erzählungen aus dem Land Sumer. Wiesbaden: Harassowitz, 2015. ISBN 978-3-447-10413-5.

VOLK, Konrad. Die Balag-Komposition Úru úm-ma-ir-ra-bi. Rekonstruktion und Bearbeitung der Tafeln 18(19'ff.), 19, 20 und 21. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 1989. Freiburger altorientalische Studien. ISBN 3-515-05091-4.


Sekundární prameny

ADAMS, Robert McC., „Shepherds at Umma in the Third Dynasty of Ur: Interlocutors with a World Beyond the Scribal Field of Ordered Vision“. Journal of the Economic and Social History of the Orient 49 (2006) 133-169.

ALSTER, Bendt. „Mythology of Mourning“. Acta Sumerologica 5 (1983).

COHEN, Mark E. „Observations on the Festivals and Rituals of Dumuzi/Tammuz“ in A Common Cultural Heritage. Studies on Mesopotamia and the Biblical World in Honor of Barry L. Eichler. Grant Frame et al., ed. Bethesda: CDL Press, 2011.s. 255-265. ISBN 9781934309377.

FRITZ, Michael M. ´.. und weinten um Tammuz´. Die Götter Dumuzi-Ama´ušumgal´anna und Damu. Münster: Ugarit-Verlag, 2003. Alter Orient und Altes Testament. ISBN 3-934628-42-7.

JACOBSEN, Thorkild.„Fourth Millennium Metaphors. The Gods as Providers: Dying Gods of Fertility“ in The Treasures of Darkness: A History of Mesopotamian Religion. Yale University Press, 1976.ISBN0-300-02291-3.

KATZ, Dina. „How Dumuzi Became Inanna's Victim. On the Formation of "Inanna's Descent"“. Acta Sumerologica 18 (1996),s. 93-102.

KEETMAN, Jan. „Textgeschichte oder Intention? Enkidu als wilder Hirte und Vorbild des Königs in šūtur eli šarrī“. Bibliotheca Orientalis 67 (2010),s. 269-276.

KREBERNIK, Manfred. „Drachenmutter und Himmelsrebe? Zur Frühgeschichte Dumuzis und seiner Familie“ in Literatur, Politik und Recht in Mesopotamien. Festschrift für Claus Wilcke.Walther Sallaberger, Konrad Volk, Annette Zgoll, ed. Wiesbaden: Harassowitz, 2003. S. 151–180.ISBN 3-447-04659-7.

KUTSCHER, Raphael.„The Cult of Dumuzi/Tammuz“ in Bar-Ilan Studies in Assyriology Dedicated to Pinhas Artzi. Jacob Klein, Aaron Skaist, ed. Ramat Gan: Bar-Ilan University Press, 1990.S. 29–44.ISBN 965-226-100-9.

MANDER, Pietro. „Space-Time Connections in Aspects of Kingship in Ancient Mesopotamia“. Anthropology and Philosophy 3 (1999).

METTINGER, Tryggve N.D.The Riddle of Resurrection: Dying and Rising Gods in the Ancient Near East. Stockholm: Almqvist & Wiksell, 2001. ISBN 91-22-01945-6.

PONGRATZ-LEISTEN, Beate.Ina šulmi īrub. Die kulttopographische und ideologische Programmatik der akītu-Prozession in Babylonien und Assyrien im 1. Jahrtausend v. Chr.Mainz am Rhein: Verlag Philipp von Zabern, 1994.ISBN 3-8053-1594-5.

POTTS, Daniel T. Mesopotamian Civilization: The Material Foundations. London: The Athlone Press, 1997.ISBN0801433398.

SCURLOCK, J. A.. „Images of Tammuz: The Intersection of Death, Divinity, and Royal Authority in Ancient Mesopotamia“ in Experiencing Power, Generating Authority: Cosmos, Politics, and the Ideology of Kingship in Ancient Egypt and Mesopotamia.Jane Hill et al., ed.Philadelphia: University of Pennsylvania Museum of Archaeology and Anthropology, 2013.S. 151–182.ISBN 978-1-934536-64-3.

SCURLOCK, J. A.„New Light on the Mourning Rites for Dumuzi?“.Revue d'Assyriologie et d'Archéologie Orientale86 (1992), s. 53-67.

SELZ, Gebhard J. „Dumuzi(d)s Wiederkehr?“ in He Has Opened Nisaba's House of Learning: Studies in Honor of the Åke Waldemar Sjöberg on the Occasion of His 89th Birthday on August 1st 2013. Leonard Sassmannshausen, Georg Neumann, eds. Leiden: Brill, 2014, s. 201-215. ISBN9004260749.

SELZ, Gebhard J. „"Guter Hirte, Weiser Fürst" - Zur Vorstellung von Macht und zur Macht der Vorstellung im altmesopotamischen Herrschaftsparadigma“. Altorientalische Forschungen 28 (2001),s. 8-39.

SELZ, Gebhard J. „Raum, Raumordnung und sozio-politische Identitäten im frühen Mesopotamien“ in Raum-Ordnung: Raum und sozio-politische Ordnungen im Altertum. Sebastian Schmidt-Hofner, Claus Ambos, Peter Eich, ed. Heidelberg: UniversitätsverlagWINTER, 2016. S. 301-324. ISBN978-3-8253-6429-8.

SELZ, Gebhard J. „The Divine Prototypes“ in Religion and Power: Divine Kingship in the Ancient World and Beyond. Nicole Brisch, ed. Chicago: The University of Chicago, 2008. S. 13-32. ISBN 1-885923-55-4.

WIGGERMAN, Frans A. M. „Sichtbare Mythologie: Die symbolische Landschaft Mesopotamiens.“ in Arbeit am Mythos: Leistung und Grenze des Mythos in Antike und Gegenwart. Annette Zgoll, Reinhard G. Kratz, ed. Tübingen: Mohr Siebeck, 2013. S. 109-132.ISBN 978-3-16-151800-3.

WIGGERMANN, Frans A. M. „The Image of Dumuzi. A Diachronic Analysis“ in Gazing on the Deep. Ancient Near Eastern and Other Studies in Honor of Tzvi Abusch. Jeffrey Stackert, Barbara Nevling Porter, David P. Wright, eds. Bethesda: CDL Press, 2010. s. 327-350. ISBN 1934309265.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK