Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Significance of Masks in Korean Mask Dance Dramas as an Intangible Culture Heritage
Název práce v češtině: Význam masek jako kulturní dědictví v korejském maskovaném tanečním dramatu
Název v anglickém jazyce: Significance of Masks in Korean Mask Dance Dramas as an Intangible Culture Heritage
Klíčová slova: Korea|maskový tanec|drama|divadlo|tanec|společnost|kultura|masky|hudba
Klíčová slova anglicky: Korea|mask dance|drama|theatre|dance|society|culture|masks|music
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra sinologie (21-KSI)
Vedoucí / školitel: Mgr. Vladislava Mazaná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.05.2017
Datum zadání: 08.06.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.07.2019
Datum a čas obhajoby: 09.09.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Miriam Löwensteinová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat maskami korejského maskového tanečního dramatu a jejich významem v moderní korejské společnosti. Práce se zaměří na jejich obecnou charakteristiku, popíše barvu, tvar a postavy, které masky reprezentují. Prostor bude věnován také srovnání podle regionu. Hlavním cílem práce je nahlédnout na masky jakožto na součást nehmotného kulturní dědictví. V tomto ohledu autorka analyzuje vliv masek jako jeden z nejvyužívanějších symbolů korejské kultury v současné době. Popíše vývoj od poválečného období po současnost a pojedná o snahách o zachování maskového tanečního dramatu. V souvislosti s tím zmapuje též jejich cestu na seznam kulturního dědictví. Práce pojedná o oblíbeném symbolu národa, který nenápadně, avšak všudypřítomně reflektuje sílu a jednotu země a ovlivňuje kulturní a sociální cítění moderní společnosti.
Seznam odborné literatury
Primární prameny:
Cho, Oh Kon. "The Mask-Dance Theatre from Hwang-hae Province." Korea Journal (May 1982): 36-45.
Hahoe Mask Museum;http://www.mask.kr/coding/english/sub08.asp
National Intangible Heritage Center.http://www.nihc.go.kr/english/html/

Sekundární literatura:
AN, Yŏng-suk, 2015. Muhyŏng munhwa yusanurosŏŭi chinju okwangdae kach’iwa ch’ukjerosŏŭi ‘Chinju t’alch’um hanmadang’ koch’al (Studie o Čindžu festivalu maskového tance jakožto festivalu a z hlediska nehmotného kulturního dědictví), 149-167.http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06506105
BANHAM, Martin, ed., 1995. The Cambridge guide to theatre. New ed. Cambridge; New York: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-43437-9.
CEDARBOUGH T. SAEJI, 2015. Chapter VI, Protection and Transmission of Korean Folk Theatre. In: Gugakwon Book.
CEDARBOUGH T. SAEJI, 2012. Chushyeoyo and Good Pan. Asian Theatre Journal. vol. 29, č.1.
CEDARBOUGH T. SAEJI, 2017. Performance, gender and protecting tradition. In: Women in Asian Perfomance, Aesthetics and politics.
CEDARBOUGH T. SAEJI, 2018. Replacing faith in spirits with faith in heritage A story of the management of the Gangneung Danoje Festival. In: Safeguarding Intangible Heritage: Practices and Policies. B.m.: London: Routledge, s. 155–173.
CEDARBOUGH T. SAEJI, 2016. The Audience as a Force for Preservation: A Typology of Audiences for the Traditional Performing Arts. Korea Journal. vol. 56, č. 2. 5–31.
CEDARBOUGH T. Saeji. Korean Mask Dance Dramas as a Window into the Past and as a Protected Cultural Heritage.
CHO DONGIL, 1997. A Comparative Analysis of Katharsis, Rasa, and Shinmyongpuri. 1997.
CHO, Jung-hyun and Yun Dong-hwan, 2005. The Reproduction of Hahoe-Talchoom and Changing Image of Andong Culture. Asian Comparative Folklore Society, 29, 339-378.
CHO, Mika M., 1998. Mask-Making and the Art in Multicultural Art Education. Art Education [online]. 51(1), 69. ISSN 00043125.
CHO, O.K., 1988. Traditional Korean theatre [online]. B.m.: Asian Humanities Press. Studies in Korean religions and culture.
CHO, Oh Kon, 2015. Korean theatre: from rituals to the avant-garde. Fremont, California: Jain Publishing Company. ISBN 978-0-89581-841-6.
CHO, Tong-il a Kyong-hee LEE, 2005. Korean mask dance. Seoul, Korea: Ewha Womans University Press. The spirit of Korean cultural roots, 10. ISBN 978-89-7300-641-0.
CHŎN, Kyŏng-uk, 2005. Korean mask dance dramas: their history and structural principles. 1st ed. Gyeonggi-do, Korea: Youlhwadang. ISBN 978-89-301-0179-0.
CHŎN, Kyŏng-uk. 6-25 Mask Dance Changes. B.m.: Korea University.
EBELOVÁ, Kateřina, 2012. Maska v proměnách času a kultur. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2470-6.
GASSNER, John and Edward QUINN, 2002. The reader’s encyclopedia of world drama. Mineola, N.Y.: Dover Publications. ISBN 978-0-486-42064-6.
HAEOE HONGBOWŎN (KOREA), ed., 2009. Passport to Korean culture. 2009 ed. Seoul, Korea: Korean Culture and Information Service. ISBN 978-89-7375-153-2.
IM, Jae-hae, 2008. Segye munhwa yusanurosŏ hahoemaŭl minsokŭi munhwajŏk kach’i (Kulturní hodnota folklóru z vesnice Hahö jakožto světové kulturní dědictví). Kukhak yŏngu, 13, 273-311.http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE01197338
KALVODOVÁ, Dana, 2003. Asijské divadlo na konci milénia. Vyd. 1. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1019-3.
KIM, Sŏk-man, 2011. Chŏnt’ong yŏnhŭiŭi mudaejŏk suyonge kwanhan yŏngu (Studie o jevištní adaptaci tradičního představení). Minjokmihak, 10(2), 85-111.http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE01897205
KIM, Yŏng-gyu, "Characteristics of Korean mask-dance drama" (1985). Graduate Student Theses, Dissertations, & Professional Papers. 8018.
LEE, Dongchoon. "Medieval Korean Drama: The Pongsan Mask Dance." Comparative Drama 39, no. 3/4 (2005): 263-85.
LEE NAMHEE, 2004. Between Indeterminacy and Radical Critique: Madang-g˘uk, Ritual, and Protest. 2004. B.m.: positions 11:3, Duke University Press.
LEE, Sun-Ah Kim. "A New Vision of Korean Dance Through a Comparative Study of Korean Dance and Modern Dance History." (2011).http://digitalrepository.unm.edu/thea_etds/16
LIU, Siyuan, 2016. Routledge handbook of Asian theatre. ISBN 978-0-415-82155-1.
LOKEN-KIM, Christine J., Robert GARFIAS a Harold SCHULTZ, 1978. Yangju Sandae Nori, Masked Drama of Korea.
MATIJA DRONJIĆ, 2017. An Outline of the Republic of Korea’s Intangible Cultural Heritage Safeguarding Framework. 2017. B.m.: Ethnological Research.
NAM, Ki-sŏng, 2011. T’alch’umŭi sŏngdžŏk pyohyŏne taehayŏ (O sexuálním vyjádření maskového tance). Minjokmihak, 10(1), 95-132.http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE01767621
SAEJI, CedarBough T. "Drumming, Dancing, and Drinking Makkŏlli: Liminal Time Travel through Intensive Camps Teaching Traditional Performing Arts." The Journal of Korean Studies (1979-) 18, no. 1 (2013): 61-88.http://www.jstor.org/stable/44076777.
VAN ZILE, Judy, 2001. Perspectives on Korean dance. Middletown, Conn: Wesleyan University Press. ISBN 978-0-8195-6494-8.
YI HUNSANG, 2011. Reflections on the Intangible Cultural Heritage Policy and Folk Culture Politics in the Postmodern Era: An Autoethnographic Account of the Reconstruction of Kasan Ogwangdae. 2011. B.m.: Korean Social Sciences Review, Vol. 1, No. 1.
YI, Pyŏng-ok, 2008. Korean folk dance. Seoul, Korea: Korea Foundation. Korean culture series, 13. ISBN 978-89-86090-31-4.
ZORIĆ, Snježana a Sang Hun KIM, 2014. The Intercultural Potentials of Intangible Cultural Heritage in Korea: Existentializing Experience and Creative Economy. Narodna umjetnost [online].51(1), 155–181. ISSN 05472504, 1848865X. Dostupné z: doi:10.15176/vol51no108
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK