Integrace žáků s odlišným mateřským jazykem do české základní školy
Název práce v češtině: | Integrace žáků s odlišným mateřským jazykem do české základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Integration of students with a different mother tongue into a Czech elementary school |
Klíčová slova: | Žák s odlišným mateřským jazykem|cizinec|integrace|základní škola|mateřský jazyk|inkluze|multikulturní výchova|migrace |
Klíčová slova anglicky: | Pupil with another mother tongue|foreigner|integration|primary school|mother tongue|inclusion|multicultural education|migration |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 31.05.2017 |
Datum zadání: | 31.05.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.07.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2018 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem do české základní školy. Práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je zjistit, jak začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem probíhá v praxi z pohledu pedagogů a asistentů pedagoga, jaké jsou bariéry při začleňování a co naopak začleňování napomáhá. Práce také zjišťuje, jaké metody při práci s žáky pedagogové a asistenti používají a co by se podle nich mělo změnit, aby začleňování žáků bylo úspěšnější. Teoretická část vychází z odborné literatury a poskytuje základní informace o počtech cizinců v České republice, migraci, kategoriích cizinců a legislativě spojené s pobytem a vzděláváním cizinců na našem území. Dále se věnuje teoretickému rozboru vzdělávání žáků s OMJ v České republice a charakteristice žáka s OMJ. Podrobněji se věnuje popisu odborných postupů při začleňování žáků s OMJ do školy. V neposlední řadě popisuje bariéry, které brání začleňování žáků a prvky, které začleňování pomáhají. V empirické části práce analyzuje a interpretuje data získaná pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy a asistenty pedagoga, kteří mají se začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem zkušenost. |
Seznam odborné literatury |
ČERNÍK, Jan. S vietnamskými dětmi na českých školách: stejnost v různosti. Jinočany: Portál, 2006. Multikulturní inspirace. ISBN 80-731-9055-9 JANEBOVÁ, Eva. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7373-063-5. JARKOVSKÁ, Lucie. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4. KENDÍKOVÁ, Jitka. Česká škola a žáci ze zahraničí. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-62-6. KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1511-9. RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN ISBN978-80-254-9175-1. ŠIŠKOVÁ, Taťána. Menšiny a migranti v České republice (My a oni v multikulturní společnosti 21. století). Portál, Praha 2001. |