Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Integrace žáků s odlišným mateřským jazykem do české základní školy
Název práce v češtině: Integrace žáků s odlišným mateřským jazykem do české základní školy
Název v anglickém jazyce: Integration of students with a different mother tongue into a Czech elementary school
Klíčová slova: Žák s odlišným mateřským jazykem|cizinec|integrace|základní škola|mateřský jazyk|inkluze|multikulturní výchova|migrace
Klíčová slova anglicky: Pupil with another mother tongue|foreigner|integration|primary school|mother tongue|inclusion|multicultural education|migration
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.05.2017
Datum zadání: 31.05.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.07.2018
Datum a čas obhajoby: 05.09.2018 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem do české základní školy.
Práce má teoreticko-empirický charakter.
Cílem práce je zjistit, jak začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem probíhá v praxi z pohledu pedagogů a asistentů pedagoga, jaké jsou bariéry při začleňování a co naopak začleňování napomáhá. Práce také zjišťuje, jaké metody při práci s žáky pedagogové a asistenti používají a co by se podle nich mělo změnit, aby začleňování žáků bylo úspěšnější.
Teoretická část vychází z odborné literatury a poskytuje základní informace o počtech cizinců v České republice, migraci, kategoriích cizinců a legislativě spojené s pobytem a vzděláváním cizinců na našem území. Dále se věnuje teoretickému rozboru vzdělávání žáků s OMJ v České republice a charakteristice žáka s OMJ. Podrobněji se věnuje popisu odborných postupů při začleňování žáků s OMJ do školy. V neposlední řadě popisuje bariéry, které brání začleňování žáků a prvky, které začleňování pomáhají.
V empirické části práce analyzuje a interpretuje data získaná pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy a asistenty pedagoga, kteří mají se začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem zkušenost.
Seznam odborné literatury
ČERNÍK, Jan. S vietnamskými dětmi na českých školách: stejnost v různosti. Jinočany: Portál, 2006. Multikulturní inspirace. ISBN 80-731-9055-9

JANEBOVÁ, Eva. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7373-063-5.

JARKOVSKÁ, Lucie. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.

KENDÍKOVÁ, Jitka. Česká škola a žáci ze zahraničí. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-62-6.

KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1511-9.

RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN ISBN978-80-254-9175-1.

ŠIŠKOVÁ, Taťána. Menšiny a migranti v České republice (My a oni v multikulturní společnosti 21. století). Portál, Praha 2001.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK