Význam a vztah self-talku a dalších vybraných psychologických aspektů dobrého sportovního výkonu
Název práce v češtině: | Význam a vztah self-talku a dalších vybraných psychologických aspektů dobrého sportovního výkonu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of self-talk and other chosen psychological aspects of sport performance and their interactions |
Klíčová slova: | sportovní výkon|mentální strategie|self-talk|self-efficacy|pozornost|flow |
Klíčová slova anglicky: | sport performance|mental strategies|self-talk|self-efficacy|attention|flow |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 31.05.2017 |
Datum zadání: | 31.05.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jakub Jelínek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části bakalářské práci se budu zabývat vztahem self-talku a vybraných prediktorů dobrého sportovního výkonu. V práci bude popsán princip self-talku, jeho formy, hlavně pak jeho konstruktivní forma, která je právě spojována s dobrým sportovním výkonem. Dále zde budou popsaný vybrané prediktory dobrého sportovního výkonu, zejména ty, u kterých se předpokládá vztah právě se self-talkem. Práce se tedy bude soustředit na efektivní využití self-talku, jakožto účinné techniky na zlepšení sportovního výkonu, prostřednictvím vybraných prediktorů takového výkonu, jako je například vysoké self-efficacy (vnímaná osobní účinnost), či stav zvýšené koncetrace - takzvaný stav “flow”. Zkoumat se bude účinnost tohoto vztahu u amatérských i profesionálních sportovců. Návrh výzkumu vyplývajícího z první části této práce kvalitativně odliší sportovce aktivně využívající této techniky od těch, kteří tak nečiní a porovná jejich výsledky v rámci výše zmíněných fenoménů. Výsledná diferenciace probandů by pak měla určit ty, na které bude zaměřen intervenční program, který by měl zefektivnit použití konstruktivního self-talku a následně porovnat výsledky těchto jedinců před a po intervenci. |
Seznam odborné literatury |
AY, K. M., HALAWEH, R., & AL-TAIEB, M. A. (2013). Positive self-talk and its effect on learning the grab start skill in swimming and self-efficacy improvement. Journal Of Physical Education & Sport, 13(4), 578-582. Bandura, A. (c1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: W.H. Freeman. Csikszentmihalyi, M. (c1990). Flow: the psychology of optimal experience. New York:Harper & Row Horn, T. S. (c2008). Advances in sport psychology (3rd ed.). Champaign, IL: Human Kinetics. Janoušek, Jaromír (2001). Intrapersonální komunikace a vnitřní řeč. Československá psychologie, 45, 6, 481-492. Latinjak, A. T., Hatzigeorgiadis, A., & Zourbanos, N. (2017). Goal-Directed and Spontaneous Self-Talk in Anger- and Anxiety-Eliciting Sport-Situations. Journal Of Applied Sport Psychology, 29(2), 150-166. Pineau, T. R., Glass, C. R., Kaufman, K. A., & Bernal, D. R. (2014). Self- and Team-Efficacy Beliefs of Rowers and Their Relation to Mindfulness and Flow. Journal Of Clinical Sport Psychology, 8(2), 142-158. |