Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role náhody v novo-mediálním umění na příkladu tvorby Zdeňka Sýkory
Název práce v češtině: Role náhody v novo-mediálním umění na příkladu tvorby Zdeňka Sýkory
Název v anglickém jazyce: The role of randomness in new media art on the example of Zdeněk Sýkora
Klíčová slova: náhoda|nahodilost|nová média|Zdeněk Sýkora|počítačové umění|generativní umění|objektivizace|samoorganizace
Klíčová slova anglicky: randomness|new media|Zdeněk Sýkora|computer art|generative art|objectivization|self-organization
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.05.2017
Datum zadání: 29.05.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.06.2017
Datum a čas obhajoby: 12.09.2018 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Dita Malečková, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Práce má za cíl zmapovat roli náhody v novomediálním umění s přihlédnutím k technologickým aspektům tvorby a interpretacím díla Zdeňka Sýkory. Kořeny tohoto uměleckého přístupu nacházíme už v umění před počítačovou kompozicí (náhodné asociace surrealistů, montáže dadaistů a náhodné abstrakce barev a tvarů), avšak v momentě, kdy se princip náhody stává záměrem přesahujícím možnosti umělce, proměňuje se zásadně jeho role. Poměr počítačové náhody v přípravě předlohy a přímém rozhodnutí versus intuice umělce definuje jedinečnost Sýkorovy tvorby na poli výtvarného umění. Pomocí Carvalhaisovy teorie umělé estetiky (articicial aesthetics) a jeho konceptu autorství práce představí, jakým způsobem digitální medium ovlivňuje proces umělecké tvorby a jak generativnost vizuálních prvků zasahuje do autorského záměru. Přínos práce spočívá v kritické interpretaci Sýkorovy výtvarné techniky v kontextu umělé estetiky.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
Aarseth, Espen J. Cybertext: Perspectives On Ergodic Literature. 1st ed. Baltimore [u.a.]: Johns Hopkins Univ. Press, 1997.
Baxandall, Michael. Patterns Of Intention. 1st ed. New Haven, Conn. [u.a.]: Yale Univ. Pr., 1992.
Bertók, Imrich, and Ivo Janoušek. Počítače a umenie. 1st ed. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989.
Büscher, Barbara. Umění a nová média. 1st ed. Brno: Masarykova Univerzita, 2011.
Carvalhais, Miguel. Towards A Model For Artificial Aesthetics. Ph.D. Universidade do Porto, 2010.
Noll, A. Michael. "The Digital Computer As A Creative Medium". IEEE Spectrum 4.10 (1967): 89-95.
Sýkorová, Lenka and Jaroslav Vančát. Zdeněk Sýkora: Grafika. 1st ed. Praha: Gallery, 2008.
Sýkorová, Lenka. Zdeněk Sýkora: Rozhovory. 1st ed. Praha: Gallery, 2009.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK