Role náhody v novo-mediálním umění na příkladu tvorby Zdeňka Sýkory
Název práce v češtině: | Role náhody v novo-mediálním umění na příkladu tvorby Zdeňka Sýkory |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of randomness in new media art on the example of Zdeněk Sýkora |
Klíčová slova: | náhoda|nahodilost|nová média|Zdeněk Sýkora|počítačové umění|generativní umění|objektivizace|samoorganizace |
Klíčová slova anglicky: | randomness|new media|Zdeněk Sýkora|computer art|generative art|objectivization|self-organization |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.05.2017 |
Datum zadání: | 29.05.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2018 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Josef Šlerka, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Dita Malečková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce má za cíl zmapovat roli náhody v novomediálním umění s přihlédnutím k technologickým aspektům tvorby a interpretacím díla Zdeňka Sýkory. Kořeny tohoto uměleckého přístupu nacházíme už v umění před počítačovou kompozicí (náhodné asociace surrealistů, montáže dadaistů a náhodné abstrakce barev a tvarů), avšak v momentě, kdy se princip náhody stává záměrem přesahujícím možnosti umělce, proměňuje se zásadně jeho role. Poměr počítačové náhody v přípravě předlohy a přímém rozhodnutí versus intuice umělce definuje jedinečnost Sýkorovy tvorby na poli výtvarného umění. Pomocí Carvalhaisovy teorie umělé estetiky (articicial aesthetics) a jeho konceptu autorství práce představí, jakým způsobem digitální medium ovlivňuje proces umělecké tvorby a jak generativnost vizuálních prvků zasahuje do autorského záměru. Přínos práce spočívá v kritické interpretaci Sýkorovy výtvarné techniky v kontextu umělé estetiky. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
Aarseth, Espen J. Cybertext: Perspectives On Ergodic Literature. 1st ed. Baltimore [u.a.]: Johns Hopkins Univ. Press, 1997. Baxandall, Michael. Patterns Of Intention. 1st ed. New Haven, Conn. [u.a.]: Yale Univ. Pr., 1992. Bertók, Imrich, and Ivo Janoušek. Počítače a umenie. 1st ed. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989. Büscher, Barbara. Umění a nová média. 1st ed. Brno: Masarykova Univerzita, 2011. Carvalhais, Miguel. Towards A Model For Artificial Aesthetics. Ph.D. Universidade do Porto, 2010. Noll, A. Michael. "The Digital Computer As A Creative Medium". IEEE Spectrum 4.10 (1967): 89-95. Sýkorová, Lenka and Jaroslav Vančát. Zdeněk Sýkora: Grafika. 1st ed. Praha: Gallery, 2008. Sýkorová, Lenka. Zdeněk Sýkora: Rozhovory. 1st ed. Praha: Gallery, 2009. |