Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Suicidální myšlenky adolescentů: analýza zpráv z hovorů krizové linky se zaměřením na rizikové faktory
Název práce v češtině: Suicidální myšlenky adolescentů: analýza zpráv z hovorů krizové linky se zaměřením na rizikové faktory
Název v anglickém jazyce: Suicidal thoughts of adolescents: an analysis of reports from crisis helpline calls focusing on risk factors
Klíčová slova: rizikové faktory suicidality|adolescence|sebevražedné myšlenky|dětská krizová linka
Klíčová slova anglicky: suicide risk factors|adolescence|suicidal thoughts|children’s crisis helpline
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.05.2017
Datum zadání: 19.05.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.05.2017
Datum a čas obhajoby: 02.09.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 02.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: MUDr. Gabriela Šivicová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Teoretická část diplomové práce se bude zabývat sebevražednými myšlenkami a sebevražedným chováním dětí a dospívajících. Autorka nejprve popíše sebevražedný proces obecně a vymezí tak rozdíly mezi sebevražednými myšlenkami a sebevražedným chováním. Dále nastíní pohled na vnímání sebevraždy v různých vývojových etapách člověka, počínaje dětským věkem a popíše vývojové rozdíly mezi sebevražednými myšlenkami dospělých osob, dětí a dospívajících. Definuje adolescentní věk a podrobněji se zaměří na jeho specifika, která jsou v literatuře se sebevražednými myšlenkami spojována. Dále podá ucelený pohled na rizikové faktory sebevražedných myšlenek a sebevražedného chování.

V empirické části provede autorka obsahovou analýzu zpráv z hovorů se sebevražednou tématikou zaznamenaných konzultanty na Lince Bezpečí. Cílem výzkumu bude zmapovat okolnosti rozvoje suicidálních myšlenek u adolescentů volajících na Linku Bezpečí z oblasti rodiny, školy, vztahů, zdraví, psychických dispozic a dalších. Jedna z výzkumných otázek se bude věnovat také strategiím zvládání těchto myšlenek. Výsledkem výzkumu bude podrobný přehled okolností, situací a dispozic, které u volajících mohly přispět k rozvoji sebevražedných myšlenek. Vedlejším přínosem může být například zmapování účinných strategií, které u adolescentů vedly k neuskutečnění sebevražedného pokusu.
Seznam odborné literatury
Barber, J. G., Blackman, E. K., Talbot, C., & Saebel, J. (2004). The themes expressed in suicide calls to a telephone help line. Social Psychiatry And Psychiatric Epidemiology, 39(2), 121-125.

Berman, A. L., Jobes, D. A., & Silverman, M. M. (c2006). Adolescent suicide: assessment and intervention (2nd ed.). Washington, D.C.: American Psychological Association.

Granello, D. H., & Granello, P. F. (2007). Suicide: an essential guide for helping professionals and educators. Boston: Pearson/Allyn.

Gullotta, T., Adams, G. R., & Ramos, J. M. (2005). Handbook of adolescent behavioral problems: evidence-based approaches to prevention and treatment. New York, NY: Springer.

Heeringen, K. van. (2001). Understanding suicidal behaviour: the suicidal process approach to research, treatment, and prevention. New York: Wiley.

Koutek, J., & Kocourková, J. (2003). Sebevražedné chování. Praha: Portál.

Morken, G., Sund, A. M., & Linaker, O. M. (2004). A help-line for children. Seasonal variations in issues. Psychiatry Research, 128(2), 191-197.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK