Suicidální myšlenky adolescentů: analýza zpráv z hovorů krizové linky se zaměřením na rizikové faktory
Název práce v češtině: | Suicidální myšlenky adolescentů: analýza zpráv z hovorů krizové linky se zaměřením na rizikové faktory |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Suicidal thoughts of adolescents: an analysis of reports from crisis helpline calls focusing on risk factors |
Klíčová slova: | rizikové faktory suicidality|adolescence|sebevražedné myšlenky|dětská krizová linka |
Klíčová slova anglicky: | suicide risk factors|adolescence|suicidal thoughts|children’s crisis helpline |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.05.2017 |
Datum zadání: | 19.05.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | MUDr. Gabriela Šivicová |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část diplomové práce se bude zabývat sebevražednými myšlenkami a sebevražedným chováním dětí a dospívajících. Autorka nejprve popíše sebevražedný proces obecně a vymezí tak rozdíly mezi sebevražednými myšlenkami a sebevražedným chováním. Dále nastíní pohled na vnímání sebevraždy v různých vývojových etapách člověka, počínaje dětským věkem a popíše vývojové rozdíly mezi sebevražednými myšlenkami dospělých osob, dětí a dospívajících. Definuje adolescentní věk a podrobněji se zaměří na jeho specifika, která jsou v literatuře se sebevražednými myšlenkami spojována. Dále podá ucelený pohled na rizikové faktory sebevražedných myšlenek a sebevražedného chování. V empirické části provede autorka obsahovou analýzu zpráv z hovorů se sebevražednou tématikou zaznamenaných konzultanty na Lince Bezpečí. Cílem výzkumu bude zmapovat okolnosti rozvoje suicidálních myšlenek u adolescentů volajících na Linku Bezpečí z oblasti rodiny, školy, vztahů, zdraví, psychických dispozic a dalších. Jedna z výzkumných otázek se bude věnovat také strategiím zvládání těchto myšlenek. Výsledkem výzkumu bude podrobný přehled okolností, situací a dispozic, které u volajících mohly přispět k rozvoji sebevražedných myšlenek. Vedlejším přínosem může být například zmapování účinných strategií, které u adolescentů vedly k neuskutečnění sebevražedného pokusu. |
Seznam odborné literatury |
Barber, J. G., Blackman, E. K., Talbot, C., & Saebel, J. (2004). The themes expressed in suicide calls to a telephone help line. Social Psychiatry And Psychiatric Epidemiology, 39(2), 121-125. Berman, A. L., Jobes, D. A., & Silverman, M. M. (c2006). Adolescent suicide: assessment and intervention (2nd ed.). Washington, D.C.: American Psychological Association. Granello, D. H., & Granello, P. F. (2007). Suicide: an essential guide for helping professionals and educators. Boston: Pearson/Allyn. Gullotta, T., Adams, G. R., & Ramos, J. M. (2005). Handbook of adolescent behavioral problems: evidence-based approaches to prevention and treatment. New York, NY: Springer. Heeringen, K. van. (2001). Understanding suicidal behaviour: the suicidal process approach to research, treatment, and prevention. New York: Wiley. Koutek, J., & Kocourková, J. (2003). Sebevražedné chování. Praha: Portál. Morken, G., Sund, A. M., & Linaker, O. M. (2004). A help-line for children. Seasonal variations in issues. Psychiatry Research, 128(2), 191-197. |