Relaxační masáže jako intervence pro děti s ADHD
Název práce v češtině: | Relaxační masáže jako intervence pro děti s ADHD |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Relaxation massage as an intervention for children with ADHD |
Klíčová slova: | ADHD|děti|relaxační techniky|relaxační masáže |
Klíčová slova anglicky: | ADHD|children|relaxation techniques|relaxation massage |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 17.05.2017 |
Datum zadání: | 17.05.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce má za cíl zmapovat možnosti využití relaxačních masáží ke zmírnění symptomů ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) a zvýšení pohody dětí. Diplomová práce shrnuje dosavadní poznatky v přístupu k dětem s poruchou pozornosti spojenou s hyperaktivitou. Práce se zabývá uceleným vymezením poruchy ADHD, sumarizuje hlavní pilíře nefarmakologické terapie pro osoby s touto poruchou a podrobně analyzuje přínosy intervence v podobě relaxačních technik se zaměřením na relaxační masáže. Několik studií ověřilo účinnost relaxačních masáží v intervenci při ADHD. Přesný mechanismus, kterým masážní terapie snižuje hyperaktivitu a zlepšuje pozornost, není ovšem znám (viz Field et al., 1996). Ve výzkumu se bude měřit pohoda a pozornost dítěte před zahájením intervence a porovnávat s úrovní po intervenci. Půjde tedy o experiment. Budeme pracovat s dětmi mladšího školního věku za pomoci jejich rodičů. Rodiče dětí s ADHD budou seznámeni s relaxační masáží. Intervence v podobě relaxační masáže svého dítěte pak budou provádět během stanovené doby 4 týdnů. Pokud by se podařilo získat dostatečně velký vzorek (30 dětí), autorka by zvolila kvantitativní výzkumný design studie. |
Seznam odborné literatury |
Arnold, L. (2001). Alternative treatments for adults with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Adult attention deficit disorder, 931, 310-341. ISSN 00778923. Barkley, R. A. (2015). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment (4th ed.). New York: The Guilford Press. Cortese, S., Faraone, S. V., Konofal, E., & Lecendreux, M. (2009). Sleep in Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 48(9), 894-908. doi:10.1097/chi.0b013e3181ae09c9. Khilnani, S., Field, T., Hernandez-Reif, M., & Schanberg, S. (2003). Massage therapy improves mood and behavior of students with attention-deficit/hyperactivity disorder. Adolescence, 38(152), 623-638. Munden, A., Arcelus, J. (2002). Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Vyd. 1. Praha: Portál, 120 s. ISBN 80-7178-625-X. Porges, S. W. (1991). Vagal tone: A mediator of affect. In J. A. Garber & K.A. Dodge (Eds.), The development of affect regulation and dysregulation (pp. 111-128). New York: Cambridge University Press. Weiss, G. (1993). Hyperactive children grown up. 2. vyd. New York: The Guilford press, ISBN 0-89862-039-2. |