Výuka češtiny ve Vídni na příkladu bilingvních škol Školského spolku Komenský
Název práce v češtině: | Výuka češtiny ve Vídni na příkladu bilingvních škol Školského spolku Komenský |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching Czech language exampled by bilingual Schulverein Komensky schools |
Klíčová slova: | výuka českého jazyka|bilingvní vzdělávání|obecná škola|Školský spolek Komenský|Češi ve Vídni |
Klíčová slova anglicky: | Czech language teaching|bilingual education|primary school|Schulverein Komensky|Czechs in Vienna |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 17.05.2017 |
Datum zadání: | 01.06.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.06.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Barbora Kukrechtová |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je představit výuku českého jazyka na bilingvních školách Školského spolku Komenský ve Vídni u dětí a dospívajících ve věku od 6 do 18 let. Diplomantka v úvodu nastíní teoretická východiska bilingvního vzdělávání a vztaženo na rakouský areál, potažmo Vídeň, představí historickou potřebu rozvoje českého vzdělávání ve Vídni na příkladu Školského spolku Komenský, od založení v roce 1872 do vymezení jeho postavení v současné době. V rámci praktické části práce bude diplomantka prostřednictvím pozorování, hospitací a konzultací s vyučujícími českého jazyka analyzovat model vyučování a průběh výuky českého jazyka v jednotlivých třídách na Obecné škole (Volkschule), Sekundární škole (Sekundarschule), Vídeňské střední škole (Wiener Mittelschule) a Reálném gymnáziu (Gymnasium). Výstupem práce bude popis metodiky výuky českého jazyka na jednotlivých stupních, její fungování v praxi i zhodnocení výsledků vzdělávacího procesu. |
Seznam odborné literatury |
AUER, P.; WEI, L. Handbook of multilingualism and multilingual communication. New York: 2007. BAHTIA, T. K.; RITCHIE, W. C. The Handbook of Bilingualism. Chichester – Malden, 2012. BAKER, C.; PRYS JONES, S. Encyclopedia of bilingualism and bilingual education, 1998. BRUTT-GRIFFLER, J.; VARGHESE, M. Bilingualism and language pedagogy. Clevedon, Buffalo, 2004. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha, 1993. HANZL, K. Informace o školském spolku Komenský. Vídeň, 2013. HEYER, J. Školská otázka českovídeňská před rokem 1870. In: 60 let Komenského ve Vídni. Vídeň, 1932. HOBZOVÁ, Milena. Výuka češtiny na bilingvní škole ve Vídni. Konference Ostravské univerzity. Ostrava, 2009. HOFFOVÁ, A. Vážení přátelé školy. In: Česká a slovenská Vídeň dnes, č. 5/6, Wien: „Komenský”, 1999. HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha, 2002. MAYER, V. Češi ve Vídni – Situace po roce 1945. In: Češi v cizině. Vídeň: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1996. MORGENSTERNOVÁ, M.; ŠULOVÁ, L.; SCHOLL, M. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: 2011. NEWERKLA, S. M. Výuka češtiny v Rakousku v novém tisíciletí. Čeština doma i ve světě. Mezinárodní konference AUČCJ. Praha, 2013. STRNAD, F.; BLAZEK. O. 80 let „Komenského“ ve Vídni. Vídeň, 1953. VALES, V. Školský spolek Komenský. 140 let českého školství ve Vídni. Paginae historiae, Vídeň, 2012. Sborníkové a časopisecké články, relevantní hesla, disertační, diplomové, bakalářské atp. práce k tématu. |