Hudobné ikonogramy v pražskej renesančnej architektúre. Na príklade Kráľovskej záhrady Pražského hradu
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Hudobné ikonogramy v pražskej renesančnej architektúre. Na príklade Kráľovskej záhrady Pražského hradu |
---|---|
Název práce v češtině: | Hudební ikonogramy v pražské renesanční architektuře. Na příkladě Královské zahrady Pražského hradu |
Název v anglickém jazyce: | Musical Iconography within the Architecture of Renaissance Prague. On the example of the Royal Garden of Prague Castle |
Klíčová slova: | Ikonografia|Ikonológia|Hudobná ikonografia|Renesančná architektúra|Praha|Pražský hrad|Kráľovská záhrada Pražského hradu|Kráľovský letohrádok|Belvedér|Spievajúca fontána|Veľká míčovna |
Klíčová slova anglicky: | Iconography|Iconology|Musical Iconography|Renaissance Architecture|Prague|Prague Castle|Royal Garden of Prague Castle|Royal Summer Palace|Belvedere|Singing Fountain|Ballcourt |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jan Baťa, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.05.2017 |
Datum zadání: | 16.05.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2018 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.06.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martina Šárovcová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Hudobno-ikonografický výskum zameraný na obdobie starších dejín hudby v českých zemiach nepatrí k príliš exponovaným bádateľským zameraniam. Práve preto je tu viditeľný istý dlh voči dochovanej pramennej základni, ktorá doposiaľ zostáva z väčšej časti nespracovaná. Na sľubne založený výskum kunsthistorika Stanislava Jareša a muzikológov Jana Koubu a Tomislava Volka zo 70. rokov 20. storočia (Jareš-Kouba 1972, Jareš-Volek 1973, Volek-Jareš 1977) totiž nadviazalo len niekoľko výstavných projektov (Daniel 1984, Steckerová 2014), v posledných rokoch sa potom hudobno-ikonografické bádanie rozvíjalo pod vedením brnianskeho organológaPavla Kurfürsta(Kiseljovová 2003, Pávová 2003), ktoré však prerušila jeho smrť. Zmyslom tejto bakalárskej práce je preto oživiť hudobno-ikonografické skúmanie v oblasti starších dejín hudby v českých zemiach. Vzhľadom k načrtnutej východiskovej pozícii je téma stanovená veľmi obmedzene. Cieľom je–na základe vlastného terénneho prieskumu a excerpcie doterajšej muzikologickej a nemuzikologickej literatúry – podchytiť, zdokumentovať a analyzovať hudobné ikonogramy dochované na pražských stavebných pamiatkach z obdobia renesancie. |
Seznam odborné literatury |
BAŤA, Jan. Hudební Praha 16. věku I. Staré Město pražské. Praha: Koniasch Latin Press, 2016. ISBN 978-80-87773-15-4. BAŽANT, Jan. Pražský Belvedér a severská renesance. Praha: Academia, 2006. 381 s. ISBN 80-200-1411-X. BROWN, Howard Mayer a Joan LASCELLE. Musical iconography: a manual for cataloguing musical subjects in Western art before 1800. Cambridge: Harvard University Press, 1972. xiii, 220 s. BUCHNER, Alexander. Zaniklé dřevěné dechové nástroje 16. století. Praha: Národní muzeum, 1952. Sborník Národního musea v Praze. Sv. 7. Ř. A, Hist. DANIEL, Ladislav, ed. et al. Musica picta: hudba v evropském a české malířství 15.-18. století: katalog výstavy, Praha, prosinec 1984 - únor 1985, Olomouc, březen - květen 1985. Praha: Národní galerie, 1984. 65 s. Profily a přehledy / Národní galerie v Praze; 50. GANCARCZYK, Paweł, ed. Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źrodła – Problemy – interpretacje. Warszawa: Stowarzyszenie Liber Pro Arte Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2012. 232 s. ISBN 978-83-923438-9-9. HIPKINS Alfred James. Musical Instruments. Historic, Rare and Unique. London: A. and C. Black Ltd., 1921. 123 s. Imago musicae: international yearbook of musical iconography. Basel: Bärenreiter, 1984- . ISSN 0255-8831. JAREŠ, Stanislav a Jan KOUBA. Z hudebního života pražského dvora před třicetiletou válkou. Hudební věda. 1972, 9 (1), s. 69–73. JAREŠ, Stanislav a Tomislav VOLEK. Soubor ikonografických dokumentů z pražského pavlánského konventu (1640). Hudební věda. 1973, 10 (1), s. 78–81. KISELJOVOVÁ, Ludmila. Reliéfy hudebních nástrojů na arkádách zámku Bučovice. Opus musicum. 2003, 35 (1), s. 7–11; (2), s. 2–8. MUNROW, David. Instruments of the Middle Ages and Renaissance. London: Oxford University Press, 1976. 96 s. ISBN 0-19-321321-4 PÁVOVÁ, Tereza. Organologické ikonogramy na zvonech v Jihlavě a Krasonicích. Opus musicum. 2003, 35 (5), s. 7–12. SALMEN, Walter. Musikleben im 16. Jahrhundert. 2. Aufl. Leipzig: Deutscher Verl. für Musik, 1983. 211 s. Musikgeschichte in Bildern; Bd. 3. Lfg. 9. STECKEROVÁ, Andrea a BÁLEK, Jindřich. Vivat musica!: [Národní galerie v Praze, Veletržní palác 25.4.-2.11.2014. Praha: Národní galerie v Praze, 2014. 135 s. ISBN 978-80-7035-549-7. VLČEK, Pavel a kol. Umělecké památky Prahy. Malá Strana. Praha: Academia, 1999. 685 s. ISBN 80-200-0538-2. VLČEK, Pavel, ed. a kol. Umělecké památky Prahy. Pražský hrad a Hradčany. Praha: Academia, 2000. 521 s. ISBN 80-200-0832-2. VLČEK, Pavel, ed. a kol. Umělecké památky Prahy. Staré Město, Josefov. Praha: Academia, 1996. 639 s. ISBN 80-200-0538-2. VOLEK, Tomislav, ed. a Stanislav, JAREŠ, ed. Dějiny české hudby v obrazech: od nejstarších památek do vybudování Národního divadla. Praha: Editio Supraphon, 1977. 457 s. |