Souvislost mezi spánkovou deprivací a cirkadiánním typem dospívajících
Název práce v češtině: | Souvislost mezi spánkovou deprivací a cirkadiánním typem dospívajících |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Connection between sleep deprivation and chronotype of adolescents |
Klíčová slova: | Spánek|spánková deprivace|chronotyp|dospívající |
Klíčová slova anglicky: | Sleep|sleep deprivation|chronotype|adolescents |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.05.2017 |
Datum zadání: | 11.05.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martina Šperlová |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zabývat pojmem spánkové deprivace v souvislosti s cirkadiánním typem (neboli chonotypem) dospívajících. V literárně přehledové části bude práce obsahovat stručný nástin průběhu spánku a vymezení pojmů spánková deprivace a chronotyp. Dále zde bude věnován prostor dosavadním výzkumným studiím na toto téma. V závěru práce budou zmíněny možné následky spánkové deprivace, způsobené cirkadiánním typem žáků, především na školní oblast. Popsány zde budou i způsoby, kterými by bylo možné důsledky spánkové deprivace omezit. Návrh projektu výzkumu bude zaměřen na zjištění cirkadiánního typu dospívajích prostřednictvím jednoho z již dostupných standardizovaných dotazníků. Dotazník bude dále doplněn o otázky z oblasti spánku, výchovy a studijního prospěchu. |
Seznam odborné literatury |
Borisenkov, M. F., Perminova, E. V., & Kosova, A. L. (2010). Chronotype, sleep lenght, and school achievement od 11-to 23-year-old students in Northern European Russia. Chronobiology International, 27(6), 1259-1270. Kolomeichuk, S. N., Randler, C., Shabalina, I., Fradkova, L., & Borisenkov, M. (2016). The influence of chronotype on the academic achievement of children and adolescents – evidence from Russian Karelia. Biological Rhythm Research, 47(6). Nevšímalová, S., Šonka, K. et al. (2007). Poruchy spánku a bdění (2. dopl. vyd.). Praha: Galén Plháková, A. (2013). Spánek a snění: vědecké poznatky a jejich psychoterapeutické využití. Praha: Portál. Příhodová, I. (2013). Poruchy spánku u dětí a dospívajících. Praha: Maxdorf. |